رسانه‌ها: تعمیرات صحن مجلس آغاز شد/ افراشته: هیچ‌گونه تعمیراتی در صحن مجلس انجام نشده است

فروردین ۱۴۰۳

در حالیکه برخی رسانه‌ها از تعمیرات صحن مجلس خبر دادند، معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب هرگونه تعمیر صحن علنی مجلس گفت: در طول دو هفته تعطیلات اخیر که نمایندگان در حوزه انتخابیه‌شان بودند، هیچگونه تغییری در صحن علنی مجلس صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از سوژه‌های خبری حوزه خبرها مجلس در چند مدت اخیر موضوع بازسازی تعمیرات صحن بود به طوری که این موضوع یکی از محورهای مهم خبری این رسانه‌ها در چند مدت اخیر بود.   
 
بازسازی صحن از کجا آغاز شد؟

اما باید به این سوال پاسخ داده شود که موضوع بازسازی صحن علنی مجلس شورای اسلامی از چه زمانی و بر چه اساسی آغاز شد؟

ماجرا از این قرار بود که نمایندگان خانه ملت در دیداری که هشتم خرداد ماه سال جاری با مقام معظم رهبری داشتند شاهد بعضی تذکرات نسبت به رفتار و حواشی صحن علنی از زبان ایشان بودند به طوری که ایشان فرمودند:

“البته این گلایه وجود دارد، بنده هم مکرر این گلایه را در دوره‌های قبل به نمایندگان محترم مجلس و به رؤسای مختلف مجلس عرض کردم که گاهی اوقات انسان میبیند خیلی از صندلی‌ها خالی است؛ به قدری که از نصاب جایز فراتر است! حالا یک تعدادی صندلی قهراً همیشه یک عذری برایش وجود دارد، اما بالاخره این یک نصابی دارد. گاهی که انسان می‌بیند از این نصاب بالاتر است، احساس می‌کند که بر طبق وظیفه عمل نشده است. گاهی هم بعضی در مجلس می باشند – این هم یک پدیدهای است – در رأیگیری شرکت نمی‌کنند؛ آقایان آن عقب مجلس می‌نشینند، گعده می‌کنند! این هم مصلحت نیست. یعنی هم حضور جسمانی در مجلس، هم حضور قلب در مجلس – یعنی متوجه آن مسئله بودن، حرف موافق و حرف مخالف را شنیدن – لازم است؛ اینها جزو وظائفی است که قوام نمایندگی به اینها است و نمی‌شود از اینها صرفنظر کرد؛ اینها خیلی چیزهای مهمی است. واقعاً درخواست من از برادران و خواهران عزیز نماینده این است که به این مسئله توجه کنند، اهتمام بورزند؛ هم برای حضور در مجلس، به معنای حضور جسمانی و مادی؛ هم به معنای حضور معنوی و روحانی، یعنی حضور قلب و حضور ذهن؛ این مسئله مهمی است.”

پس از این بود که نمایندگان از جمله هیئت‌رئیسه مجلس به فکر بازسازی صحن علنی مجلس به منظور حذف فضاهای خالی صحن افتادند تا نمایندگان به قول مقام معظم رهبری نتوانند در صحن علنی گعده بگیرند.
 
بنابراین موضوع بازسازی صحن علنی یکی از سوژه‌های مهم خبرگزاری‌ها تبدیل شد و تاکنون مباحث مهمی در این زمینه نقل شده است به طوری که بعضی‌ها پا را از این فراتر گذاشته و نوشته‌اند “تعمیرات صحن مجلس آغاز شد!” و یا حتی به برآورد هزینه‌های تعمیرات نیز اشاره شده است!

البته بعضی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که بازسازی صحن علنی در دو هفته پایانی شهریور ماه یعنی همزمان با آغاز تعطیلات دور دوم تابستانی مجلس آغاز خواهد شد، که در این دو هفته اخیر خبرهای ضد و نقیض بسیاری در خصوص بازسازی صحن علنی مجلس روی خروجی پایگاه اینترنتی‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفته است و حتی برخی اعضا گفتند در صورت عدم بازسازی صحن علنی مجلس، جلسات علنی هفته اول مهر ماه تعطیل خواهد شد! 
 
از این جهت آخرین وضعیت بازسازی صحن علنی مجلس را با علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم.   
 
افراشته در ابتدا تمام خبرهای انتشار یافته دربارهٔ تعمیرات و بازسازی صحن مجلس را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه بازسازی تا امروز (جمعه ۲۹ شهریور ماه) در صحن علنی مجلس صورت نگرفته است.   
 
وی افزود: تعجب می‌کنم که چرا این موضوع خبر اصلی رسانه‌ها شده،‌ یعنی آنقدر بی‌خبری بوده که چنین مسئله عادی موضوع مهم بعضی رسانه‌های خبری شده است.   
 
معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر ساختمانی در کشور ممکن است تعمیراتی نیاز داشته باشد و نیاز صحن علنی به این مسئله نیز یک موضوع عادی است بنابراین پرداختن به این موضوع ضرورتی ندارد.   
 
افراشته در ادامه تصریح کرد: البته بازسازی صحن علنی مجلس کار بچه‌گانه‌ای نیست که به همین راحتی صورت بگیرد چرا که تصویر صحن مجلس از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی به تمام دنیا مخابره می‌شود و صحنی که روی آن سرمایه‌گذاری شده است اگر قرار باشد تغییری در آن صورت بگیرد باید معمار اولیه طرح آن را ارائه دهد و پس از آن طرح مذکور طرح هیات رئیسه تصویب و سپس در خصوص اجرای آن تصمیم‌گیری شود.   
 
وی ادامه داد:‌ به همین دلایل فنی از هرگونه تعمیر در صحن علنی فعلا پرهیز کردیم و بنا بر این بود از کار شتاب‌زده جلوگیری شود.   
 
معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: البته از معماران این پروژه که صحن علنی را ساختند، درخواست کرده‌ایم تا طرح خود را پیشنهاد دهند و در صورتی که پیشنهاد آنها تصویب شود، در فاصله زمانی یک هفته کارهای هماهنگ شده در کارگاه در صحن مجلس نصب می‌شود.
 
افراشته تاکید کرد: در طول دو هفته اخیر که نمایندگان در حوزه انتخابیه‌شان بودند، هیچگونه تغییری در صحن علنی مجلس صورت نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: تاکنون هر کسی از ظن خود، مطالبی در این مورد گفته است چرا که اگر بخواهیم تعمیراتی در صحن علنی انجام دهیم باید مبنای علمی داشته باشد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.