رسانه‌ جای بحث دربارهٔ اختلافات آماری نیست

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است، انتظارات تورمی در جامعه کاهش یافته و سبب اصلی آن ایجاد آرامش در بازار ارز و فضای سیاسی کشور بوده است.

به گزارش فارس، علیرضا مقتدایی در حاشیه همایش ملی آمار در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر سبب اختلاف آمار تورم مرکز آمار و بانک مرکزی، اظهارداشت: این مسائل، رسانه‌ای نیست و این موضوعات باید در مجموعه‌ای کارشناسی بازرسی شود.

وی افزود: ما یکی از مصرف‌کنندگان اصلی آمار مرکز آمار هستیم و مرکز آمار هم از اطلاعات آماری بانک مرکزی استفاده می‌کند و این دو نهاد از قبل همکاری خوبی داشته‌اند.

مدیرکل اداره آمار‌های اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که در قبل یکی از سبب‌های اصلی اختلاف آمار بانک مرکزی و مرکز آمار را تفاوت سال پایه اعلام می‌کردند اما هم‌اکنون سال پایه یکسان شده اما باز اختلاف وجود دارد، گفت: این سوال مثل این است که من در مورد مسائل تخصصی خبرنگاری از شما سوال کنم.

وی تصریح کرد: این مسائل باید در محافل علمی مطرح، بررسی و نتیجه‌گیری شود و طرح آن در رسانه مشکلی را حل نمی‌کند.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که بالاخره این اختلاف آماری حل خواهد شد، اظهارداشت: حتما حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران سعی می‌کنیم فعالیت تخصصی خود را انجام داده و روش‌های علمی را به کار ببریم.

مقتدایی درخصوص زمان انتشار یافتن گزارش بودجه خانوار، گفت: این طرح آماری در حال بررسی و محاسبه است و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ تورم از آبان ماه نزولی خواهد شد، اظهارداشت: نرخ تورم براساس داده‌های آماری محاسبه می‌شود و در صورتی که نتایج آمارها منجر به کاهش نرخ تورم شود، آن را اعلام می‌کنیم ولی با توجه به اینکه هنوز وارد آبان ماه نشده‌ایم نمی‌توان از کاهش نرخ تورم در این ماه صحبت کرد.

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است، انتظارات تورمی در جامعه کاهش یافته است و سبب اصلی آن ایجاد آرامش در بازار ارز و فضای سیاسی کشور بوده است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.