رستوران یک زن برای نجات معتادان+تصویر

یک زن افغان با راه اندازی رستورانی در کابل، زنان و مردان نجات یافته از اعتیاد را به کار گرفته است.

به گزارش ممتازنیوز، عصرایران به نقل رویترز نوشت: “لیلی حیدری” در حالی که سیگار دود می کند در رستورانی جدید در کابل نشسته است. لیلی برای رستوران تازه راه اندازی شده خود در کابل به نام “تاج بیگوم” (تاج زن) از میان افرادی که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده اند استفاده می کند تا آنها زندگی خود را دوباره بسازند و از طریق کمک به مدیریت رستوران، مهارت های جدیدی بیاموزند.

رویترز می نویسد: طرح لیلی حیدری، ایده ای انقلابی در کشوری فقیر است که سال ها جنگ، آسیب زیادی به آن وارد کرده است. درمان معتادان به مواد مخدر در افغانستان معدود و محدود است.

دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد اعلام کرده است با وجود اینکه افغانستان بیش از یک میلیون معتاد به مواد مخدر دارد اما در این کشور تنها یک پروژه برای درمان معتادان مواد مخدر از طریق تبدیل ماده مخدر وجود دارد.

در جامعه سنتی افغانستان، معتادان، طرد می شوند و همه از وضعیت یک معتاد، شرم دارند. این وضعیت تا اندازه ای است که درباره اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان، سخنی به میان نمی آید اما لیلی حیدری در رستوران خود به دو زنی که قبلا معتاد بوده اند کمک می کند تا از وضعیت قبلی و اعتیاد به مواد مخدر، خارج شوند.

در این رستوران غذاهای افغانی، ایرانی و ترکی سرو می شود. این رستوران همزمان به پناهگاهی برای افرادی تبدیل شده که در حال درمان از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

“معصومه جان” که یکی از افراد در حال ترک اعتیاد است گفت: از اعتیاد به مواد مخدر راحت شدم ولی نمی توانم با آزارهای مردم رویارویی کنم. هم اکنون امیدوارم بدون مواد مخدر زندگی کنم. به پسرانم فکر می کنم. آنها بی گناه هستند. نمی خواهم گذشته ام تاثیر نابود کننده و سیاهی در زندگی پسرانم داشته باشد.

“لیلی حیدری ” مدیر رستوران و پناهگاه هایی برای کمک به معتادان مواد مخدر در کابل

طرح لیلی حیدری، یک طرح پرجرأت است زیرا او خود به عنوان یک زن پروژه ای را مدیریت می کند اما بسیاری از افغان ها مخالف کار زنان هستند به ویژه اگر این زنان با مردانی خارج از چارچوب خانواده به فعالیت بپردازند.

این رستوران که در ماه جاری میلادی افتتاح شد باعث طلاق لیلی از همسرش شد.

لیلی وقتی گفت که قصد دارد رستوران راه اندازی کند، همسرش او را بدون هیچ رایزنی و گفتگویی، طلاق داد حتی با وجود اینکه لیلی پیشنهاد کرده بود برای همسرش، زن دیگری اختیار کند.

لیلی با این حال احساس کرد باید این طرح خود را ادامه بدهد. او برای سال ها از برادر معتادش نگهداری می کرد. پس از آن او وضعیت نامناسب معتادان را مشاهده می کرد که در زیر یکی از پل های کابل جمع می شوند. او عزم خود را جمع کرد تا به زنان معتاد کمک کنند. لیلی اضافه کرد: همیشه فکر می کردم چگونه می توانم از آنها حمایت و کمک بکنم.

او یک سال پیش پناهگاهی را برای مردان و پناهگاه دیگری را برای زنان و کودکان ایجاد کرد. وی می گوید: صدها نفر از معتادان به این دو مکان مراجعه کرده اند. هم اکنون ۳۵ مرد، ۴ زن و ۴ کودک در این دو مرکز نگهداری می شوند.

در رستوران این زن هم ۱۷ فرد رها شده از اعتیاد فعالیت می کنند. یکی از آنها هنرمند موسیقی به نام “عبدالله علی” است که به مدت ۱۰ سال به مواد مخدر اعتیاد داشت و هم اکنون بعد از ترک اعتیاد با استفاده از ساز سنتی افغانی در رستوران، موسیقی می نوازد.

علی می گوید: تنها چیزی که می خواهم این است که دوستانم با موسیقی سرگرم باشند تا اینکه مصرف مواد مخدر را متوقف کنند و از زندگی خود لذت ببرند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.