رسوایی دوباره انگلیس با ۶ سال حبس تاجیک به اتهام خرید ۱۰ دوربین

۲۸م آذر ،

در طول شش سال حبس خانگی تاجیک در انگلیس به اتهام خرید ۱۰ عدد دوربین، پنج‌ بار به محل سکونت وی حمله و در سال ۱۳۹۰ حتی با تمدید ویزای خانواده او نیز موافقت نشد که این اقدامات نشان دهنده خصومت‌های پنهان و آشکار دولت انگلیس بر علیه ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن پس از شش سال حبس خانگی در انگلیس با اثبات بی‌گناهی در اتهامی که به وی نسبت داده شده بود، به تهران بازگشت.

 نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن و استاندار اسبق هرمزگان در چهارم آبان ۱۳۸۵ در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب بازداشت شد اتهامی که هیچ وقت اثبات نشد لذا پس از دو روز از دستگیری وی دادگاهی برگزار و به سبب دستور دادگاه به زندان محکوم شد.

جالب است بدانید دادگاهی که نصرت‌الله تاجیک را محاکمه نمود اعلام کرد بازداشت سفیر سابق ایران در اردن بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقت‌نامه استرداد بین دو کشور آمریکا و انگلیس که در سال ۲۰۰۳ به تصیب این دو کشور رسیده انجام شده است.

اما پس از این اتفاق وزارت خارجه و سفارت ایران در لندن تلاش‌های بسیاری برای آزادی سفیر سابق کشورمان در اردن انجام دادند که در نهایت حکم زندان وی  پس از دو هفته با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی لغو و وی از آن زمان تا به حال را در حبس خانگی به سر برد.

بر اساس موافقت‌نامه استرداد بین آمریکا و انگلیس قاضی دادگاه حکم استرداد نصرت‌الله تاجیک به ایالات متحده را در تاریخ ۳۰/۱/۱۳۸۶ صادر اما به سبب بیماری استرداد وی به امریکا به تعویق افتاد.

در سال ۱۳۸۹ حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه برای آزادی نصرت‌الله تاجیک به انگلیس سفر کرد اما علاوه بر او دو هیئت حقوقی و کنسولی از کشورمان به انگلیس سفر کردند و بیش از ۵۰ بار کاردار و سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و مکاتبات مختلفی در خصوص آزادی سفیر سابق کشورمان در اردن به سفارت انگلیس در تهران و وزارت خارجه این کشور ارسال شد.

اما پس از شش سال نصرت‌الله تاجیک به کشورمان بازگشت و مسلما با آمدن او حقایق پشت پرده دستگیری وی با ارائه توضیحاتش بیش از پیش برای افکار عمومی روشن خواهد شد.

نصرت‌الله تاجیک ظهر سه‌شنبه از لندن راهی مسقط شد و پس از استقبال در سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان با هواپیمای اختصاصی به ایران پرواز کرد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه و جمعی از دست‌اندرکاران این وزارتخانه قرار گرفت.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در طول شش سال حبس خانگی پنج‌بار به محل سکونت وی حمله و در سال ۱۳۹۰ حتی با تمدید ویزای خانواده او نیز موافقت نشد که این اقدامات نشان دهنده خصومت‌های پنهان و آشکار دولت انگلیس برعلیه ایران است چرا که تاجیک بیمار قلبی و عروقی بوده و اسناد آن بارها به دادگاه های انگلیس ارائه شده است بنابراین دلیلی برای این اقدامات کینه‌توزانه وجود نداشته است.

اما باید گفت پس از برگزاری دادگاه‌های متعدد وی به آمریکا مسترد نشد و در آذرماه دادگاه انگلیس با استرداد به آمزیکا مخالفت که طی آن وزارت کشور انگلیس اعلام کرد به این حکم اعتراض نخواهد کرد اما در این بین نباید از نقش دولت عمان در آزادی تاجیک بگذریم چرا که این کشور نقش مهمی را در پرونده آزادی سفیر سابق ایران در اردن بازی کرد.

به هرحال پس از کلیه اتفاقات رخ داده نصرت‌الله تاجیک به ایران بازگشت و بار دیگر پیروزی دیپلماتیکی برای ایران رقم خورد لذا این ماجرا فقط سبب بی‌آبرو شدن دوباره آمریکا و انگلیس شده و باید منتظر اظهارات تاجیک بمانیم تا از ناگفته‌هایش در طول حبس خانگی در انگلیس پرده بردارد.

لذا برای تنویر اذهان عمومی با دو تن از سفرای سابق ایران که از دوستان و همکاران نصرت‌الله تاجیک بوده‌اند به گفتگو نشسته‌ایم که متن آن به شرح زیر است:

احمد دستمال‌چی همکار و دوست قدیمی نصرت‌الله تاجیک به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ اتهام و دستگیری نصرت‌الله تاجیک گفت: نصرت‌الله تاجیک انسانی بسیار پرتوان در سیاست خارجی و دیپلماتی بسیار برجسته است و از همان روز اول بازی دولت انگلیس محکوم به شکست بود.

وی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس به دنبال خدشه وارد کردن وجهه کشورمان بوده و تبانی این دو کشور چنین سناریویی را بر علیه تاجیک بوجود آورده است.

دستمال‌چی در ادامه افزود: اصول و شیوه آمریکا و انگلیس با توسل به تزویر و دروغ همراه بوده تا چهره‌ دیپلماسی کشورمان مخدوش کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در پایان خاطرنشان کرد: دشمنی‌های غرب علیه ایران امر تازه‌ای نبوده و از قدیم‌الایام به شیوه‌های مزدورانه و البته از کارافتاده متوسل شده‌اند و با وقاحت تمام بر اجرای آن اصرار دارند که همین امر سبب رسوایی‌شان شده است.

در ادامه این گزارش جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: دولت‌های غربی به همراه رژیم صهیونیستی از ابتدای انقلاب تا به امروز جنگ تبلیغاتی بر علیه ایران راه انداخـته‌اند که هر روز شکل تازهی به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ رسانه‌های غربی همواره بر علیه کشورمان خبرسازی می‌کنند و این اقدام آنها سبب تحت تاثیر قرار گرفتن افکار عمومی جهان می‌شود چرا که ستاد جنگ روانی بر علیه ایران اشکال مختلفی از خبرها دروغ را برای مردم پخش می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه افزود: یکی از مصادیق مربوط به جوسازی و دروغ‌پردازی آنها دستگیری اشخاص کشورهای مختلف به اتهام قاچاق، رفتار خلاف قانون یا اعمال خلاف روال دیپلماتیک بوده که در چند سال قبل اشخاص را مدت‌ها در زندان نگه داشته بدون اینکه جرم آنها ثابت شده باشد.

منصوری با اشاره به اقدامات دولت انگلیس در بازداشت نصرت‌الله تاجیک اظهار داشت: دولت انگلیس یکی از اداره‌کنندگان جنگ روانی بر علیه کشورمان بوده و در پرونده نصرت‌الله تاجیک مقاومت بسیاری به خرج داد چرا که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ارتباطات ویژه‌ای با یکدیگر دارند لذا سرسختی بی‌موردی دربارهٔ تاجیک از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: اگر شخص دیگری از یک کشور دیگر بود ظرف پنج الی شش ماه وضعیتش مشخص می‌شد و تا به حال سابقه نداشته شخصی را به مدت طولانی و بلاتکلیف در حبس نگه دارند.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه بازداشت تاجیک به خاطر کینه و عداوت مستکبران با ایران انجام شده است، تاکید کرد: نصرت‌الله تاجیک از دیپلمات‌های برجسته کشور بوده و اتهام وارد آمده به وی فقط رنگ و بوی تبلیغاتی و سیاسی در راستای جنگ نرم بر علیه کشورمان را دارد.

منصوری در ادامه افزود: دولت انگلیس پس از شش سال متوجه شده که بازداشت تاجیک بی‌فایده بوده لذا تصمیم به تبرئه ایشان گرفت اما دستگاه قضایی انگلیس که ادعای عمل مبتنی بر قانون دارد با بازداشت تاجیک آبروی خود را برده است چرا که بر همگان محرز شد که دستگاه قضایی این کشور آلت دست دستگاه سیاسی انگلیس است.

سفیر سابق ایران در چین در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال یک شخصیت ارزشمند سالها‌ی قابل  ملاحظه‌ای از عمرش در انگلیس تلف شده چرا که ایشان می‌توانست منشا خدمات علمی و سیاسی خوبی برای کشور باشد اما ورود نصرت‌الله تاجیک به کشور سبب ارائه توضیحات کامل و مبسوط دربارهٔ رفتار خلاف قانون دولت انگلیس در حق وی می‌شود.

گزارش از محمد امیرحسینی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.