«رسوایی» قیصر دهه ۹۰ را به سینما می‌آورد/امیدواری ده‌نمکی برای ادامه موج منفی و فروش هشت میلیاردی فیلم

گزارش سینماپرس از پشت صحنه فیلم «ده نمکی»/

سینماپرس-گروه سینما/ بازیگران فیلم سینمایی رسوایی، ده نمکی را جریان جدید در سینمای ایران دانسته و رسوایی را قیصر عصر جدید می دانند.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، روزهای پایانی فیلمبرداری جدیدترین اثر مسعود ده نمکی با نام رسوایی در منطقه تجریش واقع در تکیه پایین تجریش ادامه دارد. عوامل فیلم در یک روز بارانی خبرنگاران سینما را برای تهیه گزارش از آخرین روزهای فیلمبرداری این فیلم دعوت کردند.

گروه فیلمبرداری در دو مکان مختلف مستقر بودند، اولین مکان که به قول بچه های پشت صحنه کمپ استراحت آن ها بود، در یک امارت قدیمی و بسیار زیبا که لوکیشن فیلم هایی چون خانه پدری و خاک آشنا بود. در این ساختمان اعضای گروه فیلمبرداری حضور داشته و در حال آماده شدن برای آغاز کار بودند.

ده نمکی مخاطبان را به سینما کشید

محمدرضا شریفی نیا اولین بازیگری بود که توانستیم با وی مصاحبه کنیم، بازیگری که در سه فیلم قبلی ده نمکی حضور داشته و این بار نیز به عنوان یک حاجی بازاری در فیلم بازی می کند.

وی در رابطه با رسوایی گفت: مسعود ده نمکی بعد از ساخت سه گانه «اخراجی ها» که بر پایه کمدی استوار بود، این بار با انتخاب داستان «رسوایی»، وارد سینمای اجتماعی و داستانی کاملا جدی شده است. داستانی که موقعیتی متفاوت نسبت به فیلم های قبلی ده نمکی دارد. «رسوایی» داستانی نو و جدید داشته و همین می تواند این فیلم را تبدیل به یکی از فیلم های جذاب سینمای ایران کرد.

وی تصریح کرد: رسوایی از سه شخصیت اصلی تشکیل شده که داستان آن برپایه درگیری بین دو مرد و یک زن استوار است. نقش «روحانی» داستان که یکی از شخصیت های اصلی است را اکبر عبدی بازی می کند، الناز شاکردوست نیز نقش «افسانه» شخصیت اصلی زن و من نیز نقش یک حاجی بازاری فرش فروش با نام «آقا شریف» را بازی می کنم. البته با توجه به نام من همه این کارکتر را آقا شریف صدا می کنند و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است.

شریفی نیا ادامه داد: البته اولین تست های گریم برای نقش روحانی با من زده شده بود، این عارف دارای ویژگی های مختلفی بود که باید چهره تکیده و اندامی لاغر داشت و من برای این نقش باید ۱۰ کیلو گرم لاغر می کردم. بعد از آن از بازیگران مختلفی تست گرفته شده بود که در آخر اکبر عبدی نقش روحانی را پذیرفت. بعد از انتخاب عبدی به عنوان روحانی، من نیز نقش بازاری قصه را پذیرفتم. این نقش بسیار به نقش حاجی گیرینف در اخراجی ها نزدیک است. به همین دلیل راضی به بازی در این نقش نبودم. چرا که بازیگر باید هرچند وقت یک بار تغییر نقش داده تا در ذهن تماشاچی در یک فرم باقی نماند. اما با توجه به اینکه بازی در این نقش می توانست برای دیگر هنرمندان سخت باشد، آن را پذیرفتم.

وی افزود: نقش «افسانه» در سینمای ایران را می توان یک اتفاق دانست، طی سال های گذشته کمتر نقشی با این ویژگی ها برای یک زن در سینما نوشته شده بود. سینمای ما یک سینمای مردانه است و از هر ۲۰ فیلم مردانه یک فیلم با محور زن در سینما ساخته می شود. در رسوایی شخصیت اصلی داستان بر اساس یک زن نوشته شده و الناز شاکر دوست توانست بهترین بازی خود را برای این نقش داشته باشد. البته شاکردوست نزدیک به دو سال از سینما فاصله گرفته بود و این نقش می تواند یک موفقیت خوب برای شاکردوست در سینما باشد.

این بازیگر سینما یکی از بهترین ویژگی های کارکردن با ده نمکی را متن فیلم های وی می داند و می گوید: در «اخراجی ها» با یک قصه خوب روبرو بودیم، اما «رسوایی» متمایز با دیگر کارهای ده نمکی بوده و نوع قصه و ساختار آن بسیار متفاوت است.تا به امروز چنین فیلمی در سینمای ایران ساخته نشده است و پیشبینی می کنم که مخاطب از این فیلم بسیار استقبال کند. تا امروز با اکثر کارگردانان بزرگ کشور از جمله داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی کار کرده ام اما ده نمکی یک جریان جدید در سینمای ایران ایجاد کرده و توانسته مخاطب خوب را برای سینما جذب کند.

طی ۳۰ سال گذشته هیچ کارگردانی جسارت ساخت رسوایی را نداشت

کامران تفتی بازیگر نقش جعفر که در ۲۵ جلسه فیلمبرداری حضور داشته نیز در روزهای آخر فیلمبرداری رسوایی همچنان جلوی دوربین می رود.

وی در رابطه با فیلم رسوایی می گوید: خاصیت رسوایی این است که بخش ایرانیزه شده آن نسبت به فیلم های دیگر بیشتر است، این فیلم یک سوژه ممنوعه داشته که طی ۳۰ سال گذشته هیچ کدام از کارگردان های کشور دنبال آن نرفته اند و همین مسئله حال من را خوب می کند. جعفر در رسوایی یک لات چاقو کش بوده که به دنبال آروزهای خود است اما با توجه به این که به خواسته های خود نمی رسد، تغییر ماهیت می دهد. ده نمکی برای کارگردانی فرمتی متفاوت داشته وی در ابتدا فیلم را در ذهن خود ساخته و تنها نوع هدایت بازیگران می ماند. ده نمکی روی دیالوگ ها حساسیت داشته و بازیگر باید آن چه که در فیلمنامه وجود دارد را بازیگر باید اجرا کند.

بازیگر نقش «جعفر» در «رسوایی» ادامه داد: نقش های مقابل من در این فیلم محمدرضا شریفی نیا و الناز شاکردوست هستند. این گروه گروه بسیار خوبی بوده و همگی تلاش کردند تا پشت صحنه خوبی را برای فیلم داشته باشند. یکی از اتفاقات جالب در این فیلم، به پایان رساندن چنین پروژه بزرگی در عرض ۲۷ روز است.

وی تصریح کرد: برای این فیلم آرزوهای بسیاری دارم، امیدوارم اقبال و اندیشه مردم برای این فیلم زیاد باشد. در واقع ما برای اندیشه مردم کار می کنیم نه برای پول مردم. نقش الناز شاکردوست در این فیلم بسیار متفاوت بوده و بسیار حساس بازی کرده و انرژی بسیاری را برای این فیلم گذاشته است. رسوایی را می توان قیصر عصر خود بدانیم، با این تفاوت که قیصر در این فیلم یک زن است. قیصرهای امروز کشور ما دیگر نای این را ندارند که پاشنه کفش خود را بالا بکشند، اگر هم کتک بخورند نای زدن نداشته و سر خود را پایین می اندازند تا به کار و زندگی خود برسند.

بی معنایی «رسوایی» برای افرادی که خود را جدا از جامعه کرده‌اند

مسعود ده نمکی کارگردان فیلم را سر صحنه فیلمبرداری در تکیه پایین تجریش و در یک مغازه فرش فروشی دیدیم، وی که خسته از ۲۷ روز فیلمبرداری مداوم «رسوایی» بود، اظهار داشت: «رسوایی» برگرفته از اتفاقات واقعی است که برای برخی از چهره های خاص و عرفای معاصر در کشور رخ می دهد، است. با بضاعتی که در سینما داریم تمام تلاش خود را کردم تا این بخش از جامعه را به تصویر کشیدم. چنین داستان هایی در جامعه ما خیلی ناشنیده نبوده اما از موضوع بسیار مهمی گرفته شده است. در این فیلم دو شخصیت اصلی زن و مرد داریم و باقی شخصیت ها به عنوان مکمل در فیلم حضور دارند.

وی تصریح کرد: این فیلم قصه ای معاصر دارد، هرچند در فیلم های قبلی خود معضلات دفاع مقدس را به تصویر کشیدم اما به این مسئله نیز فکر می کردم که باید روزی پاسخی هم به سوالات نسل امروز کشور بدهیم. باید دغدغه این را داشته باشیم که بتوانیم آمادگی لازم برای پاسخ گویی به مشکلات نسل جوان را داشته باشیم.

مسعود ده نمکی کارگردان سینما در رابطه با این فیلم اظهار داشت: «رسوایی» برگرفته از اتفاقات واقعی است که برای برخی از چهره های خاص و عرفای معاصر در کشور رخ می دهد،. با بضاعتی که در سینما داریم تمام تلاش خود را کردم تا این بخش از جامعه را به تصویر کشیدم. چنین داستان هایی در جامعه ما خیلی ناشنیده نبوده اما از موضوع بسیار مهمی گرفته شده است. در این فیلم دو شخصیت اصلی زن و مرد داریم و باقی شخصیت ها به عنوان مکمل در فیلم حضور دارند.

وی تصریح کرد: این فیلم قصه ای معاصر دارد، هرچند در فیلم های قبلی خود معضلات دفاع مقدس را به تصویر کشیدم اما به این مسئله نیز فکر می کردم که باید روزی پاسخی هم به سوالات نسل امروز کشور بدهیم. باید دغدغه این را داشته باشیم که بتوانیم آمادگی لازم برای پاسخ گویی به مشکلات نسل جوان را داشته باشیم.

وی ابراز داشت: قصه رسوایی با وقایع روز ملموس بوده و تنها کسانی که خود را در ماشین هایی با شیشه های دودی از جامعه جدا می کنند، این داستان را نمی فهمند، اتفاقاتی که در این فیلم می افتد برای اکثر مردم جامعه عادی بوده، جامعه ایی که به دلیل وجود فقر در آستانه انحلال قرار دارند. در رسوایی تلاش کرده ام تا نگاه منتقدانه به جامعه داشته باشم و نگاه جامعه به زن را بررسی کنم.

وی ابراز داشت: قصه رسوایی با وقایع روز ملموس بوده و تنها کسانی که خود را در ماشین هایی با شیشه های دودی از جامعه جدا می کنند، این داستان را نمی فهمند، اتفاقاتی که در این فیلم می افتد برای اکثر مردم جامعه عادی بوده، جامعه ایی که به دلیل وجود فقر در آستانه انحلال قرار دارند. در رسوایی تلاش کرده ام تا نگاه منتقدانه به جامعه داشته باشم و نگاه جامعه به زن را بررسی کنم.

ده نمکی گفت: محبوب ترین بازیگر سینمای ایران را به عنوان روحانی انتخاب کرده ام تا مردم با فیلم من همراه شوند. در حال حاضر نیز در مورد اکران هیچ تصمیمی نگرفته ام و تنها دغدغه من ساخته شدن فیلم است. این فیلم مایه های طنز نداشته اما مخاطب سینما می داند که در فیلم های من می تواند حرف های خود را ببیند چه فیلم را به صورت جدی بسازم و چه فیلمی را ژانر کمدی. امیدوارم مخاطب در این فیلم احساس کند که با زبان جدی حرف خود را در فیلم ببیند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بی شک تعدا مخاطبان رسوایی نیز مانند اخراجی ها بالا خواهد بود.

وی در رابطه با موج منفی که نسبت به فیلم های وی وجود دارد، ادامه داد: اگر موج منفی سبب می شود تا فیلم های من ۸ میلیارد فروش داشته باشد، امیدوارم این موج ادامه داشته باشد. اما تمام کسانی که با فیلم های من مخالف هستند، مخاطبان سینما نبوده و تنها از بدنه سینما هستند.

———————

گزارش از نیوشا روزبان

انتهای پیام/ر/ن.ق

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۳۲۳


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.