رسوخ نگهداری حیوان خانگی به خانواده های ایرانی!

دیده بان حقوق حیوانات: وجود حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه و پرندگان سخنگو تا برخی حیوانات مانند خرگوش و همستر و … پدیده ای است که تمام خانواده های جهان را تحت تاثیر قرار داده و ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

به گزارش روزگار نو با صنعتی شدن زندگی و با کم عمق شدن روابط انسانی و گسستگی در روابط خانوادگی، تمایل به داشتن حیوانات خانگی افزایش پیدا کرده است که البته این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا افتاد، تا پیش از جنگ جهانی به این صورت نگهداری از حیوانات خانگی رایج نبود.

هنگام جنگ جهانی و کشته شدن بسیاری از مردم و گسسته شدن خانواده ها، برخی برای بودن یک همدم و مونس به سراغ حیوانات خانگی رفتند.

ظرف پنجاه سال اخیر این موضوع تا آن حد پیشرفته است که پرورش حیوانات خانگی و تولید ملزومات آن پنجمین صنعت پردرآمد دنیا به حساب می‌آید. به عنوان مثال سال گذشته در هلند تعداد سگ های قلاده دار (سگ های صاحب دار) چهار برابر بچه‌های یک تا شانزده ساله این کشور اعلام شد.

گرچه در سال‌های اخیر با دارندگان حیوانات خانگی در کشورمان برخورد می‌شود، با این توجیه که نگهداری این‌گونه حیوانات یک «مد و نماد فرهنگ غرب» شده است. انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان، دیگر دلیلی است که مخالفان نگهداری حیوانات خانگی عنوان می‌کنند و این برخرودها در حالیست که هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک – فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت ۲۴ ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد.

در سطح تهران کلینیک‌هایی مخصوص واکسینه کردن و درمان این‌گونه حیوانات وجود دارد که علاوه بر این انواع و اقسام خوراک و لوازم وارداتی مخصوص حیوانات خانگی، لباس، وسائل نگهداری و اسباب بازی در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

ناگفته نماند، این کلینیک ها علاوه بر بخش رادیولوژی، نوار قلب و بخش های درمانی بخشی برای بستری حیوانات دارند که صاحبانشان برای ملاقات بیماران خود میتوانند در ساعت مقرر به آن مراجعه کنند.

به نوشته برخی منابع مجازی؛ «اولین حیوانی که به دست انسان اهلی شد، سگ بود که‌ حدود هجده هزار سال پیش توسط ایرانیان، اهلی و از آن برای شکار و نگهبانی استفاده شد. این حیوان خیلی زود به عنوان همدم و دوست انسان جای خود را باز کرد.

اسب، دیگر حیوانی است که باز توسط ایرانیان هشت هزار سال پیش اهلی شد که از آن برای باربری همچنین در جنگ ها استفاده می‌شد. بنابراین نگهداری از حیوانات پیروی از فرهنگ غربی نیست. اما متاسفانه افرادی هستند که برای خودنمایی و اعتبار بخشیدن به خود از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود عضربه‌های سنگینی به افرادی که واقعا به حیوانات علاقه‌مند هستند و نیاز دارند وارد کنند. می‌توان گفت در این میان بیشترین آسیب را حیوانات متحمل می‌شوند.

به‌طور مثال برخی افراد به حیوان همان‌گونه نگاه می‌کنند که به ماشین آخرین مدل و یا لباس و عطر و ادکلن مارک‌دارشان، که نه برای نگهداری و استفاده، بلکه برای فخرفروشی و جلب توجه از آنها استفاده می‌کنند. اما این‌ها دلیل کافی برای انکار مفید بودن حیوانات خانگی نیست.

بیماری حیوانات
نزدیک به چهار صد بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که کم‌ترین این بیماری‌ها از سگ و گربه است و می‌توان گفت تعداد بیماری‌های قابل انتقال از گاو و گوسفند بارها بیشتر از خطر انتقال بیماری از سگ و گربه به انسان است.
در برخی موراد که انسان از تماس با حیوان بیمار می‌شود، در واقع مقصر آن حیوان نیست، بلکه سیستم ایمنی بدن انسان‌ها است که آن آنتی‌بادی خاص را ندارد و سیستم ایمنی بدن‌اش دچار اختلال و مبتلا به بیماری می‌شود. به عنوان مثال حساسیت به موی گربه یا پر پرنده در افراد مانند حساسیت در مقابل گوجه فرنگی و…

به هر حال آنچه میتوان گفت، این است که نگهداری حیوان خانگی از سگ و گربه گرفته تا کاسکو، طوطی مرغ عشق و مینا تا خرگوش و همستر و لاک پشت، امر مهمی است که در عمده خانواده های ایرانی میتوان مشاهده کرد که البته این مسئله در خارج از ایران بسیار نمود بیشتری دارد تا جایی که در امریکا برای حیوانات درگذشته خود مراسم ختم میگرند و آن ها را دفن می کنند.

بعنوان مثال اسپنسر وارن، صاحب یک سگ است که در ۱۲ سالگی مرده است.  وی برای این سگ خود تابوتی سفارش داده و با انجام مراسم مذهبی آن را به خاک سپرده است.

در امریکا گورستانی برای دفن حیوانات خانگی وجود دارد که در سال ۱۸۹۶ تاسیس شده و این قدیمی ترین گورستان حیوان خانگی در ایالات متحده است و به عنوان محل استراحت نهایی برای ده ها هزار نفر از حیوانات خانگی است.

صاحبان حیوانات خانگی می تواند به اندازه ۲۰٫۰۰۰ دلار صرف دفن حیوانات خانگی خود کنند که البته این هزینه برای دفن تشریفاتی و درجه یک است و برای یک مراسم معمولی و درچه چندم حدود ۳۰۰ – ۴۰۰ دلار هزینه در بر دارد که این هزینه برای سوزاندن حیوانات مرده هم همین هزینه مشابه را دارد.




____________________________

وقتی مردم برای درمان مشکل دارند، چرا باید در جامعه کلینیک حیوانات کوچک داشته باشیم؟!

گربه ها مقصر حماقت بشر: نقش گربه‌ها در افزایش خودکشی خشونت‌آمیز!

بیماریهایی که صاحبان حیوانات را تهدید می کند/ اگر موارد بهداشتی به درستی کنترل شود، هیچ نگرانی وجود ندارد

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.