رسول نجفیان: در سیاه بازی سنت شکنی کردیم

 به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش”شاه علمتاب،کنیزک بی تاب،سونات مهتاب” به نویسندگی و کارگردانی رسول نجفیان و تهیه کنندگی فرشید فاتحی شنبه شب ویژه هنرمندان در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. 

رسول نجفیان که  خود در این اثر نقش راوی را ایفا می کند گفت: فرم این کار سیاه بازی است اما ما در سیاه بازی یک سنت شکنی کردیم و برای اولین بار تراژدی را وارد داستان کردیم. در این داستان عاشقانه ای  تلخ را به نمایش گذاشتیم و برای اولین بار راوی در در پیشبرد  داستان دخالت می کند و حتی کارگردانی هم می کند در واقع راوی هم بهم ریزاننده و هم دانای کل است.

وی افزود: هدف و مقصود من از ساخت این اثر این بوده که در عصری که پدیده های جدید و نو ظهور بوجود می آید چرا ما باید از اروپائیان تقلید کنیم. ما می توانیم از پتانسیل های موجود در سیاه بازی و یا تعزیه بهره ببریم و آثار فاخری را تولید کنیم.

وی همچنین در رابط با انتخاب قطعه سونات مهتاب گفت: برای این که بگوئیم ملت ها هیچ مرزی ندارند سونات مهتاب انتخاب شد. در آلمان بتهوون تحت تاثیر ترانه های روستائی اثری خلق می کند که من اینجا با سازم می زنم. مقصودم از این حرف این است که ما در هنر هیچ مرزی نداریم مرز را جنگ و سیاست بوجود می آورد .شما می توانید بتهوون را با یک سه تار و یا تار اجرا کنید. 

داود میر باقری، مرضیه برومند، محمد صالح اعلاء، بهرام شاه محد لو و … از هنرمندانی بودند که در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به تماشای آخرین اثر رسول نجفیان نشستند.

 

در حاشیه این مراسم؛ محمد صالح علا در رابطه با این نمایش گفت: نجفیان هنرمندی با شعور و با شناخت عمیق و ذوالفنون در حوزه های مختلف است .وی هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه زیبائی شناسی صاحب نام است و همین توقع هم از ایشان می رود که شور‌ آفرینی کند همه چیز عالی بود گل این نمایش آقای نجفیان بود که با ظرفیت های پنهان و آشکاری که دارد توقعات از خودش را بالا می برد فقط اگر طعنه های کار کمی اشاری تر و کنایی تر بود بهتر بود.

 

مرضیه برومند از دیگر کارگردان هایی بود که به تماشای اثر رسول نجفیان نشست . وی در این زمینه گفت : این کار ژانر خودش را داشت و با هدف کار شده بود و ادعای روشنفکر نمائی ندارد . این کار اعتماد به نفس بالایی در اجرا داشت و خودش را باور داشت به نظر من کار شیرین و قشنگی بود و عوامل با دل وجان به ایفای نقش پرداختند.

 

بهرام شاه محمد لو که در این شب در فرهنگسرای نیاوران حضور داشت با عالی توصیف کردن این کار گفت : مهمترین نکته ای که در این کار دیدم، عشقی بود که همه  به کار داشتند واقعا عاشقانه و خالصانه کار کردند و من این سبک نمایش ایرانی، تخت حوضی را بسیار دوست دارم .

 

این نمایش هرروز تا پایان تیر ماه ساعت ۲۱:۳۰ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.

  

 

۲۶ طرح نمایش خیابانی برای حضور در بازار تئاتر خیابانی

 

بازار تئاتر خیابانی ۳ تا ۷ مهرماه در بخش های متقاضیان مسابقه بین الملل، متقاضیان مسابقه ایران، بخش کودک و نوجوان، نمایش های بومی و محلی و کارگاه های آموزشی با میزبانی شهر مریوان برگزار می شود.

 

از میان ۱۳۶ طرح متقاضی گروههای تهرانی برای حضور در بخش بازار تئاتر خیابانی ایران ۲۶ طرح برای
مرحله “ارزیابی اجرایی ” معرفی شدند که به شرح زیر است:

 

نمایش های “دیوار به دیوار” نوشته  و کارگردانی محمد زوار بی‌ریا، “اگر شمر یه ذره می‌فهمید” نوشته و کارگردانی علی خونساری، “شلم شوربا” نوشته ماندانا عبقری و کارگردانی محمد نوحیان، “فاکتور” نوشته و کارگردانی نگین سرکانی، “اون پایین آنتن نمی‌دهد”نوشته فرامرز قلیچ‌خانی و کارگردانی نگین سرکانی، “بازی‌نامه” نوشته ماندانا عبقری وکارگردانی رکسانه عبقری،”سوم شخص مفرد” نوشته سمیه باباوند وکارگردانی سیدمحمود موسوی، “شمر خوش صدا” نوشته خیراله تقیانی‌پور و کارگردانی محمدهادی عطایی.

 

“ثواب،‌کباب” نوشته و کارگردانی احمد روستایی، “پول میدم که نمیره” نوشته و کارگردانی احمد روستایی، “یک تحقیق ساده”نوشته و کارگردانی علیرضا رحیمدل، “شهرآورد” نوشته و کارگردانی میلاد عبدالهی، “یک گله ،یک ماجرا ” نوشته و
کارگردانی زهرا مریدی، “به سوی زندگی” نوشته و کارگردانی پیام عزیزی،”عکس فوری در ۳۰ ثانیه” نوشته محمدجواد ولاتخانی وکارگردانی مجتبی دربندی، “دنیای مجازی”-نوشته و کارگردانی پروانه علی ضامنی، “پیرمرد وعروسک” نوشته مسعود محرابی و کارگردانی حمید ندیمی.

 

“غولغولک” نوشته پروانه علی ضامنی و کارگردان پروانه علی ضامنی و حمید ندیمی، “نوعی نگاه”نوشته مسعود محرابی و کارگردانی فیروز حیدرزاده، “آرزوهای من و تو” نوشته و کارگردانی مسعود محرابی، “مانیفست صلح” نوشته و کارگردانی احمد صمیمی ، “برخورد اسکاتلندی” نوشته و کارگردانی کاوه مهدوی، “خانه تکانی ایرانی در یک مناقشه پسا مدرن” نوشته و کارگردانی کاوه مهدوی، “یک دنیای وارونه وارونه” نوشته و کارگردانی رعنا قادری، “نوروزخان” نوشته حامد زارعان و کارگردانی مریم خاکسار تهرانی و “یک دنیای کودکانه”نوشته و کارگردانی امیرحسین شفیعی.

 

هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی ایران اردیبهشت سال با دبیری مجید امرایی در بخش های مسابقه بین الملل، مسابقه ایران، بخش کودک نوجوان و بخش نگاه ویژه در تهران برگزار می شود. 


باغ هنر میزبان چهار اثر نمایشی

 

خانه هنرمندان ایران و مجموعه تماشاخانه ایرانشهر، پس از به تعلیق در آوردن فعالیت های نمایشی خود به مناسبت در گذشت زنده یاد استاد حمید سمندریان، اجراهای خود را از یکشنبه ۲۵ تیرماه، با ۴ اثر نمایشی از سر گرفت.

 

نمایش”شب روی سنگ فرش خیس” نوشته استاد اکبر رادی به کارگردانی هادی مرزبان و مدت زمان ۱۴۰ دقیقه هر روز به استثناء روزهای شنبه از ساعت ۱۹ در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود. ر این نمایش بازیگرانی چون بهزاد فراهانی، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، ایوب آقا خانی، بهرام ابراهیمی، شیوا مکی نیان، نیکی مظفری، مهدی عبادتی و علی رامز به ایفای نقش می پردازند.

 

همچنین در سالن استاد سمندریان مجموعه تماشاخانه ایرانشهر نیز نمایش ۹۰ دقیقه ای “۳۳درصد نیل سایمون” به کارگردانی افسانه ماهیان و بازی هنرمندانی چون علی سرابی، آیداکیخائی، مسعود میر طاهری و الیکا عبدالرزاق هر روز به استثناء روزهای شنبه از ساعت ۲۰ روی صحنه می رود.

 

اتالار انتظامی خانه هنرمندان هم با دو نمایش “حساب پرداخت نمی شه” نوشته داریوفو به کارگردانی هادی عامل هاشمی از ساعت ۱۹ با هنرنمایی هدایت هاشمی، نگار عابدی، علی صالحی، علی عامل هاشمی، غزل نعیمی و نمایش “چهره مرد هنرمند در جوانی” به کارگردانی مصطفی هرآیینی از ساعت ۱۷ پذیرای علاقمندان به هنرهای نمایشی است.

 

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نمایش های یاد شده می توانند از طریق شماره های ۸۸۸۱۴۱۱۵، ۸۸۸۱۴۱۲۵ و ۸۸۸۱۴۱۲۶ با مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در ارتباط باشند.

 

 

برپایی نمایشگاه در تماشاخانه ایرانشهر

 

نمایشگاه عکس و پوستر زنده یاد استاد حمید سمندریان همزمان با اجرای نمایش”۳۳درصد نیل سایمون” در سالن انتظار مجموعه تماشاخانه ایرانشهر برپا شد. همزمان با آغاز اجرای نمایش”۳۳درصد نیل سایمون” به کارگردانی افسانه ماهیان، نمایشگاهی از آثار عکس، کاریکاتور و پوستر زنده یاد استاد حمید سمندریان به کوشش گروه نمایش “۳۳ درصد نیل سایمون” از هنرمندانی چون ابراهیم حقیقی، مرتضی ممیز، بزرگمهر حسین پور، ساعد مشکی، امیر اسمی، حسین صافی،علی رادمند، حمید رضا امامی، حمید عجمی، شهاب جعفر نژاد، شیوا زمان فر، مرتضی خسروی، علی خورشید پور در سالن انتظار مجموعه تماشاخانه ایرانشهر برپا شد.

 

علاقمندان برای تماشای این آثار می توانند هرروز به استثناء روزهای شنبه از ساعت ۱۰ الی ۲۲ به مجموعه تماشاخانه ایرانشهر واقع در خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، باغ هنر، مراجعه کنند. این نمایشگاه تا پایان اجرای نمایش”۳۳درصد نیل سایمون” ۲۹ مردادماه در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر برپا است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.