رسیده‌ام به دو سانتی‌متری المپیک

جام جم آنلاین: «من به رکورد ۲٫۲۶ متر رسیدم پس می‌توانم به ۲٫۲۸ هم برسم، خیلی امیدوارم تا سهمیه المپیک را کسب کنم.»

این کیوان قنبرزاده است که حرف‌های امیدوارکننده‌ای برای کسب سهمیه المپیک لندن می‌زند؛ پرنده ۲۱ ساله مازندرانی که به رکوردی فوق‌العاده در پرش ارتفاع دست یافت.

خاوری مربی‌ای که این ورزشکار را کشف کرده است می‌گوید: «۱۰سال پیش در مسابقات نونهالان کیوان را کشف و او را تحت پوشش قرار دادیم. او هر سال پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و حالا به بهترین رکورد ایران رسیده است. او می‌تواند سهمیه المپیک را کسب کند. سن کم قنبرزاده باعث شده تا در دو المپیک و بازی‌های آسیایی فرصت داشته باشد. او نفر دوم مسابقات داخل سالن آسیاست و فقط با یک خطا در گوانگجو چین چهارم شد. کیوان دانشجوی رشته عمران است و از نظر فکری در شرایط خوبی به سر می‌برد. باید روی او سرمایه‌گذاری کرد تا به رکوردهای بهتری دست یابد.»

این تمجیدهای مربی سازنده مازندرانی وقتی کنار تشویق‌های دیگر کارشناسان قرار می‌گیرد، نشان از یک پدیده تازه در دوومیدانی ایران دارد؛ پدیده‌ای که می‌تواند راه ستاره‌های این رشته را دنبال کند.

او در گفت‌وگویی با ما از تلاش‌هایش برای رسیدن به المپیک سخن به میان آورده است.

بعد از رکوردی که در مسابقات قهرمانی کشور ثبت کردی حالا همه از المپیکی شدن تو خبر می‌دهند؟

رکورد المپیک ۲٫۲۶ است. من فقط دو سانتی‌متر با این رکورد فاصله دارم. وقتی به رکورد ۲٫۲۶ رسیدم فکر می‌کنم می‌توانم به المپیک برسم و پتانسیل این کار را دارم. اگر خدا کمکم کند سهمیه می‌گیرم، همه تلاشم را به کار می‌گیرم به المپیک برسم. این آرزویی است که با آن خیلی فاصله ندارم.

تا حالا به این رکورد نرسیدی، فکر می‌کنی بتوانی ورودی المپیک را ثبت کنی؟

در تمرینات نمی‌شود این کار را کرد، تا حالا که این اتفاق نیفتاده، باید در شرایط مسابقه به رکورد بالا رسید. البته من تا حالا این کار را تست نکرده‌ام ولی وقتی به ۲٫۲۶ رسیده‌ام حالا به ۲٫۲۸ فکر می‌کنم. من قبلا هم رکورد ۲٫۲۶ را نزده بودم ولی در مسابقات قهرمانی کشور آمادگی خوبی داشتم و خواست خدا بود که برای اولین بار در ایران این رکورد ثبت شود.

فرصت زیادی برای کسب سهمیه نداری. چقدر به تحقق آرزوی خودت امیدواری؟

فکر می‌کنم خیلی به المپیک نزدیک شده‌ام، رسیده‌ام به دو سانتی‌متری المپیک. البته همین دو سانتی‌متر هم خیلی زیاد است ولی می‌شود به آن رسید. به نظر خودم خیلی راه را طی کرده‌ام تا به اینجا رسیده‌ام. فقط یک راه کوچک باقی مانده و باید آن را نیز انجام بدهم. این یک فرصت بزرگ است که در اختیارم قرار گرفته و شاید دیگر از این فرصت‌ها نصیبم نشود. خدا بخواهد همه چیز درست می‌شود. همه وجودم را می‌گذارم که به رکورد ۲٫۲۸ برسم، اگر موفق شوم این یک اتفاق بزرگ برای من و دوومیدانی ایران خواهد بود که در پرش ارتفاع المپیکی بشویم.

نزدیک به دو دهه رکورد حسین شایان دست نخورده بود و بعد از سال گذشته این رکورد در حال جابجا شدن است.

اگر اشتباه نکنم ۱۸ سال بود که رکورد شایان را کسی نتوانست جابجا کند ولی سال گذشته امین حسین‌زاده رهبر توانست آن را جابجا کند. حسین‌زاده به رکورد ۲٫۲۵ رسید و من آن را جابجا کردم.

قبول داری مسابقات جایزه بزرگ آسیا در تایلند طلایی‌ترین فرصت برای المپیکی شدن است؟

بله این یک فرصت خیلی خوب برای من است. جایزه بزرگ تایلند در سه مرحله برگزار می‌شود و من خیلی امید دارم که در این رقابت‌ها بتوانم ورودی المپیک را کسب کنم. این روزها تمام فکر و ذکرم شده همین دو سانتی‌متری که با آن فاصله دارم. از حریفانم در جایزه بزرگ خیلی شناخت ندارم ولی هر کس بیاید کاری به آنها ندارم، من دنبال المپیک هستم و کار خودم را می‌کنم.

اگر این اتفاق بیفتد چهارمین آسیایی حاضر در المپیک خواهی بود؟

بله سه نفر از آسیا قبلا سهمیه گرفته‌اند، خدا بخواهد من چهارمین نفر می‌شوم؛ البته این را بگویم که رسیدن به رکورد آسیا خیلی سخت است. شین هوا از چین دو دهه قبل به رکورد ۲٫۳۹ رسید و در این مدت هم کسی نتوانسته آن را جابجا کند. رکورد جهان را هم که همه می‌دانند در اختیار خاویر سوتومایر کوبایی است که به ۲٫۴۵ رسیده بود.

با وجود این که خیلی با مربی خارجی تمرین نکردی ولی به نظر می‌رسد پیشرفت خوبی داشته‌ای؟

ایگور مربی قرقیزستانی من یکی از بزرگان دنیاست. او خودش به رکورد ۲٫۴۱ رسیده بود و مدت‌ها رکورددار جهان به حساب می‌آمد. مربی‌ام کسی است که در دنیا به لحاظ فنی و تکنیکی مثال زدنی است. چند وقتی که زیر نظر او کار می‌کنم از نظر تکنیکی خیلی خوب شده‌ام. این را هم بگویم با آمدن این مربی به لحاظ روحی هم در وضعیت خیلی خوبی قرار گرفته‌ام. شما وقتی یک مربی بزرگ دنیا بالای سرتان باشد اعتماد به نفس عجیبی پیدا می‌کنید. همه رفتارها و تمریناتش حرفه‌ای است. من خیلی چیز‌ها از ایگور یاد می‌گیرم.

این مربی در خصوص کسب سهمیه المپیک چه نظری دارد؟

مربی‌ام می‌گوید با آمادگی فعلی‌ام توانایی رسیدن به رکورد ۲٫۳۰ را هم دارم. باید ببینم چه می‌شود. من تازه نزدیک به دو ماه است با این مربی کار می‌کنم و در دراز مدت حتما وضعیت رکوردهایم بهتر خواهد شد. تا المپیک سه ماه وقت باقی مانده و اگر خدا کمکم کند و سهمیه بگیرم آنوقت می‌توانم با تمریناتی که این مربی برایم در نظر می‌گیرد با آمادگی خیلی خوبی به لندن بروم. به نظرم با چنین مربی‌ای اگر یک ورزشکار مدتی طولانی تمرین کند دیگر حرف از سهمیه المپیک نمی‌زند بلکه به مدال المپیک فکر می‌کند.

وضعیت کلی دوومیدانی ایران را برای المپیک لندن چطور می‌بینی؟

خدا را شکر تا حالا هفت نفر سهمیه المپیک گرفته‌اند. حدادی،‌ مرادی و بقیه بچه‌ها که سهمیه گرفته‌اند همگی از بزرگان آسیا هستند. حدادی البته با بقیه فرق می‌کند. همه امیدواریم حدادی در المپیک مدال کسب کند و یک افتخار تاریخی را برای ورزش ایران رقم بزند. احسان توانایی و پتانسیل سکوی المپیک را دارد و اگر همه چیز ایده‌آل پیش برود او می‌تواند مدال المپیک را کسب کند.

علی رضایی -‌‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.