رسیتال فلوت و پیانو با نوازندگان ایرانی و اروپایی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

همگام با بیست‌و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

رسیتال فلوت و پیانو ایران-اتریش در دومین روز بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار رودکی برگزار شد. آریا باستانی نژاد، کارین لایتنر و مارگارت بابینسیکی قطعاتی از موسیقی ایران، اروپا و لاتین را در این کنسرت اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛دو نوازی فلوت با همراهی پیانو آغازگر برنامه این گروه بود. لایتنر با فلوت باروک در کنار باستانی‌نژاد به اجرا می پرداخت. برای آغاز باخ و موتزارت انتخاب شده بودند که با کیفیت بالایی اجرا شد. همراهی خوب نوازنده پیانو در کنار تسلط نوازندگان فلوت به خوبی بیانگر غنای موسیقی این دو اسطوره موسیقی اروپا بود. باستانی‌نژاد که با استفاده از تکنیک تنفس همزمان نت‌های کشیده را به خوبی اجرا می کرد پس از اتمام دومین قطعه با عرض خیر مقدم به حضار تغییرات در برنامه اجرایی را گوشزد کرد. اثری از پیاتزولا در ادامه با اجرای خانم لایتنر به صورت تکنوازی فلوت اجرا شد. موسیقی پیاتزولا که ریشه‌های غنی لاتین را در خود جا داده با تکنیک بالای این نوازنده اتریشی به خوبی در تالار رودکی طنین انداز شد. در طول اجرای این قطعه صداهای بلندی از خارج سالن به گوش می‌رسید که با پی‌گیری مسئولین قطع و برطرف شد.

کارین لایتنر پس از پایان اتود برای فلوت سولو اثر پیاتزولا به زبان انگلیسی به مخاطبان خود خوشامد گفت و دربارهٔ اثر بعدی توضیحاتی داد.

“اشباح الحمرا” یکی از ساخته های خود لایتنر است که برای فلوت و ارکستر نوشته شده است که در این کنسرت تنظیم فلوت پیانو آن اجرا شد. صدای شفاف همراه با جمله بندی های صحیح، موسیقی زیبای ساخته خانم لایتنر را شنیدنی تر کرد.

سوییت ایرانی اثر رضا والی با اجرای علی باستانی‌نژاد و همراهی پیانو مارگارت بابینسیکی یکی از اوج‌های برنامه این شب بود. باستانی نژاد که به واسطه نوازندگی ساز نی به خوبی با موسیقی ایرانی آشناست در اجرای این اثرِ مدرن موفق عمل کرد. اجرای میکروتون بر روی ساز فلوت کار آسانی نیست اما باستانی‌نژاد با مهارت این کار را انجام داد. ملودی و ریتم‌های ایرانی آمیخته با هارمونی مدرن اثر والی را جذاب و عمیق کرده است.

کارناوال ونیز با اجرای لایتنر و بابینسکی، سونات شماره بیست و نه بتهوون با تکنوازی پیانو بابینسکی، سونات پولنک با اجرای باستانی نژاد و بابینسکی و در پایان اُبلیویون اثر پیاتزولا دیگر قطعات این شب موسیقی کلاسیک بودند.

تنها نکته منفی این اجر ارا می‌توان جویدن آدامس از سوی کسی که برای ورق زدن نت‌های پیانو بر روی صحنه حاضر بود دانست. اشخاص حاضر بر صحنه موسیقی چه نوازنده و چه کسی که مستقیما در موسیقی اثرگذار نیست بهتر است رفتار در خور اجرای موسیقی کلاسیک داشته باشند. این کنسرت که در حد استانداردهای موسیقیایی یک اجرای جهانی برگزار شد با استقبال تماشاگران همراه بود. در سال‌های اخیر با توجه به تلاش‌هایی که در زمینه آموزش فلوت در سطوح مختلف در کشورمان صورت گرفته، کیفیت نوازندگی این ساز رشد چشمگیری داشته است. سطح بالای نوازندگی اشخاصی همچون آریا باستانی نزاد با توجه به حضور و تدریس ایشان در کشورمان امیدوار کننده است. بی شک تکرار و تداوم چنین اجراهایی هم برای مخاطبان لذت بخش است و هم می تواند نوازندگان را با افق‌های وسیع‌تری در اجرای موسیقی مواجه کند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.