رسیدگی به بیماران سوانح سوختگی، وضع مطلوبی ندارد

آمارها حاکی از این است که از هر دو بیمار با سوختگی ۵۵ درصد یک نفر به زنده ماندن امیدوار است

گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)   مهدی آیینی *: سالانه حدود ۱۵ هزار نفر در کشور به علت سوختگی بستری می‌شوند و حدود ۳۰۰۰ نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند، مشکل اینجاست که تعداد بیمارستان‌های سوانح سوختگی و تجهیزات آنها در کشور خیلی پایین‌تر از حد استاندارد است تا آنجا که در شرق کشور فقط یک بیمارستان سوانح سوختگی وجود دارد.

فقط ۶۰ درصد بسوزید

آمارها حاکی از این است که از هر دو بیمار با سوختگی ۵۵ درصد یک نفر به زنده ماندن امیدوار است و چنانچه شخصی بیشتر از ۶۰ درصد دچار سوختگی شود، زنده ماندن‌اش با خداست.

آمار سوانح سوختگی در اروپا

اما در کشورهای اروپایی از هر دو بیماری که ۹۵ درصد دچار سوختگی می شوند، یک نفر زنده می ماند.

از مقایسه وضع بیماران سوانح سوختگی کشورمان با کشورهای موفق می توان نتیجه گرفت که رسیدگی به سوانح سوختگی در کشور متولی دلسوزی ندارد یا دست کم آن قدر به این حوزه کم توجهی شده که بیمارانی که دچار سوختگی می شوند خیلی زود به آخر خط می رسند.

فقدان اتاق ایزوله

برای نمونه اتاق ایزوله برای این بیماران در کشورمان بی معناست، زیرا به علت کمبود اعتبار این بیماران در اتاق های مشترک بستری می شوند و این وضع سبب تسریع در عفونی شدن جراحت های بیمار و در نهایت مرگ او می شود.

ظرفیت، تکمیل است

برای نمونه این روزها مسوولان بیمارستان سوختگی مطهری تهران که آخرین امید بیمارانی است که از شهرستان های دور و نزدیک و حتی کشورهای عراق و افغانستان خود را به آنجا می رسانند، می گویند ظرفیت این بیمارستان پر شده و آنها مجبورند بیماران زن و مرد را در یک بخش جای دهند.

فرزندان خود را دریابید

این درحالی است که چند روز بیشتر تا آخرین چهارشنبه سال باقی نمانده و باید به خانواده ها هشدار داد در چنین شرایطی فقط همراهی آنها با فرزندانشان می تواند مانع سردرگم شدن آنها در بیمارستان های سوانح سوختگی کشور شود.

مقروضین همیشگی

مشکل دیگری که می توان در این بین به آن اشاره کرد، این است که بیمارستان های سوانح سوختگی همیشه به بیمه ها مقروضند، برای نمونه بیمارستان مطهری حدود هفت میلیارد تومان به بیمه ها بدهکار است و از کمبود پرستار رنج می برد، زیرا هزینه درمان سوختگی شدید در بیمارستان های دولتی حدود ۴۰ میلیون تومان و در بیمارستان های خصوصی حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.

عزم ملی

نکته اینجاست که بیشتر افرادی که دچار سوختگی شدید می شوند از قشر ضعیف جامعه هستند و در تهیه نیازهای اولیه خود نیز دچار مشکل هستند.

به همین دلیل باید گفت سر و سامان دادن به وضع بیمارانی که دچار سوختگی شدید می شوند، نیاز به عزم ملی دارد، زیرا وزارت بهداشت با کمبود اعتباری که دارد به تنهایی نمی تواند از پس هزینه های این بخش برآید و مسوولان دست کم باید برای حل این مشکل کارگروه ویژه ای تشکیل داده و از نیکوکاران نیز کمک بگیرند.

منبع: جام جم


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.