رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان در خصوص حق بیمه‌های پرداختی چگونه امکان‌پذیر است؟

۱۲م آذر ،

IMAGE634803781688349609.jpg

رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان در خصوص حق بیمه‌های تعیین شده در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر از چه طریقی امکان‌پذیر است؟ این موضوع می‌تواند سوال بسیاری از کارفرمایان باشد که در ذیل پاسخ آن می‌آید.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، طبق مواد ۴۲، ۴۳ و ۴۴ قانون تامین اجتماعی، موارد اعتراض در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات و نحوه رسیدگی به آنها مشخص شده است، به طوری که در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه تعیین شده از طرف تامین اجتماعی معترض باشد، می‌تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ، اعتراض خود را کتبا به شعب سازمان تسلیم کند.

شعب مربوطه مکلف‌اند اعتراض کارفرما را حداکثر تا یک ماه پس از دریافت آن در هیات بدوی تشخیص مطالبات مطرح و رسیدگی کنند. پس از ابلاغ رای هیات بدوی، در صورتی که مبلغ حق بیمه تعیین شده بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال باشد، کارفرما می‌تواند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای هیات بدوی، تقاضای تازه درخواست کند. در هر حال آراء صادره از سوی هیات‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات، قطعی و لازم الاجراست.

و اما در مورد اینکه سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان چه تسهیلاتی در نظر گرفته است؟ نیز می‌توان گفت: برابر بخشنامه شماره ۹ مشترک فنی و درآمد، کارفرمایان صنفی (اشخاص حقیقی) و مدیران (اشخاص حقوقی غیر دولتی) از ۲۷ اردیبهشت

سال ۹۰ در صورت احراز شرایط مقرر می‌توانند نسبت به پرداخت حق بیمه با نرخ ۲۷ درصد (مطابق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی) از مزایای مربوطه شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت و خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

کارفرمایان چه مسئولیتی در قبال کارگران برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه دارند؟ در پاسخ به این سوال کارفرمایان می‌توان اذعان داشت که هیچ کدام از شرایطی که قانون کار به عنوان شرایط آزمایشی یا شرایط پیش از قرارداد معین کرده است، برطرف کننده مسئولیت کارفرما برای بیمه کردن کارکنان نیست. کارفرما مکلف است از اولین روزی که فرد را به کار می‌گیرد، حتی بدون عقد قرارداد و حکم، لیست و حق بیمه وی را ارسال و پرداخت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.