رشته‌های غیرپزشکی در بیمارستان‌های آموزشی مغفول مانده‌اند

۲۷فروردین۱۳،

17-387.jpg

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: مشکل مالی بزرگترین و مهمترین مسئله بیمارستان‌های آموزشی است که آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

دکتر حق دوست در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: بیمارستان‌های آموزشی تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی باید اداره شوند که در این زمینه معاونت درمان یک سری ابعاد و معاونت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر بعد دیگر نظارت می‌کنند.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌های آموزشی واحدهای آموزش و بخش‌های آموزشی وجود دارند، هر بخشی دارای یک مسئول آموزش و رییس است به گونه‌ای که این بخش‌ها آموزش دانشجویان پزشک عمومی و دستیاری را بر عهده دارند.

بسیاری از بیمارستان‌ها به دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی اجازه مانور نمی‌دهند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیمارستان‌های آموزشی به معنی واقعی برای آموزش تمام رشته‌های علوم پزشکی تنظیم نشده‌اند و تنها آموزش دانشجویان پزشکی مدنظر است، گفت: در بیمارستان‌های آموزشی مدیریت آموزش دانشجویان پرستاری، مامایی، کتابداری و مدارک پزشکی با هزاران چالش مواجه است و حتی بسیاری از بیمارستان‌ها اجازه مانور دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی را نمی‌دهند.

حق دوست با اشاره به مغفول ماندن دیگر رشته‌های علوم پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی، افزود: باید در قبل به این مسئله توجه می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد و حال باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

بیمارستان‌های آموزشی در آستانه ورشکستگی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تاکیدکرد: هم اکنون بزرگترین و شدیدترین مسئله بیمارستان‌های آموزشی مشکل مالی است که به نوعی این بیمارستان‌ها را با ورشکستگی روبرو کرده است.

وی افزود: وقتی دانشجویی تحت آموزش قرار می‌گیرد هزینه مضاعفی را برای بیمارستان ایجاد می‌کند، بطوریکه اگر پرستاری در بیمارستان مشغول کار باشد یک دستکش مصرف می‌کند ولی دانشجوی در حال آموزش به چهار دستکش نیاز دارد چون در غیر این صورت اخلاق و قسم نامه‌های پزشکی زیر سوال می‌رود.

حق‌دوست با اشاره به کم بودن بودجه آموزشی وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که چرا اعتماد مردم به بیمارستان‌های آموزشی کم است، اظهار کرد: ارائه خدمات مناسب درمانی در بیمارستان زنجیره‌ای است که پرستار، تغذیه، داروخانه و خدمات پزشکی را شامل می‌شود، بنابراین باید نسبت به همه موارد احساس اطمینان وجود داشته باشد تا بیمار با خیال آسوده وارد شود و خدمات درمانی مناسب را دریافت کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تنها یک بخش را مسئول بی‌اعتمادی مردم به بیمارستان‌های آموزشی دانست، گفت: آنچه که مردم می‌بینند و بسیار هم مهم است خدمات جنبی است که به سبب ورشکسته بودن بیمارستان‌های آموزشی در این موارد با مشکل مواجه می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه خدمات درمانی در بیمارستان‌های آموزشی ضعیف نیست، اظهار کرد: زیبایی‌های ظاهری و پرستیژ بیمارستان‌های خصوصی که بیمارستان دولتی عمدتا از آن برخوردار نیست سبب سلب اعتماد مردم از بیمارستان‌های دولتی می‌شود ولی خدمات درمانی واقعا به شکل مطلوبی در اکثر این بیمارستان‌ها مناسب است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.