رشته بازیگری بدون کنکور

مصاحبه با سید محمدرضامیرحسینی پایه گذار رشته ی بازیگری در دانشگاه جامع علمی کاربردی

سید محمدرضا میرحسینی متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک کارشناسی بازیگری تئاتر و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است. وی از سال ۱۳۷۴ فعالیت هنری خود را بطور جدی آغاز کرده و تا سال ۱۳۸۶ همکاری با اساتید بزرگی چون دکتر قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، شکرخدا گودرزی، و اکرم قاسمپور را تجربه کرد. این هنرمند پرتلاش در حیطه تصویر در حوزه‌های بازیگری، دستیار اولی کارگردان، برنامه ریزی، بازیگردانی و انتخاب بازیگر فعالیت داشته و بازیگری در سریال “راه شب” به کارگردانی “داریوش فرهنگ” نیز یکی از ماندگاترین کارهای تلویزیونی اوست. محمدرضا میرحسینی از سال ۱۳۸۰ مشغول تدریس در آموزشگاههای مختلف سینمایی بوده و در سالهای اخیر به عنوان مدرس دانشگاه فعالیت مستمر داشته است. وی در سال اخیر برای ارائه “رشته بازیگری” در دانشگاه علمی کاربردی تلاشهای بسیاری کرد و سرانجام موفق به دریافت مجوز تصویب آن شد. به این بهانه در فرصتی مناسب با ایشان به گفتگو نشستیم:

 

 

انگیزه شما از به وجود آوردن رشته بازیگری در دانشگاه علمی- کاربردی با توجه به وجود رشته مشابه در دانشگاه ها و موسسات مختلف سینمایی چیست؟

انگیزه های خود را می توانم به چند دسته اساسی تقسیم کنم:

۱- بیشتر بودن واحدهای تئوری نسبت به واحدهای عملی در رشته ای که نیاز بیشتری به کسب مهارت های عملی دارد و متاسفانه علیرغم وقوف اساتید بر این معضل بزرگ در چارت این رشته و سر فصل دروس هیچ گونه تغییری در جهت بروز رسانی سرفصل ها صورت نگرفته است.

یک جمله معروف است که می گوید: «جهان متغیر، انسان متفکر می خواهد نه انسان واپس گرا. بر این اساس هنرمندی که تغییرات جهان را احساس نکند، هنرش زودتر از خودش خواهد مرد.»

۲- وجود سدی به نام کنکور برای پذیرش دانشجوی رشته ای که در آن باید توانایی ها و مهارت های عملی و هوش اجتماعی متقاضیان ورود به این رشته سنجیده شود نه اطلاعات تئوری که خوشبختانه در دانشگاه علمی کاربردی به دلیل عدم وجود کنکور، پذیرش دانشجو از میان متقاضیانی صورت می گیرد که مهارت های عملی لازم و علاقه کافی برای ورود به این رشته را داشته باشند.

۳- سۆاستفاده بعضی موسسات و آموزشگاه ها از علائق هنرجویان به این رشته؛ که با گرفتن شهریه های هنگفت وعده های شیرین به افراد می دهند و پس از عملی نشدن این قول ها هنرجویان سرخورده و ناامید می شوند و این در صورتی است که با ورود به دانشگاه علمی- کاربردی دانشجویان پس از اتمام دوره، حداقل یک مدرک معتبر علمی در دست دارند و می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.


پس از یک سال پیگیری مستمر و گذشتن از موانع بسیار چارت این رشته مورد تأیید وزارت علوم قرار گرفت و از مهر ماه جاری این رشته دانشجو می پذیرد.

براساس گفته شما مبنی بر بروز نشدن سر فصل ها، آیا شما اقدامی در این خصوص انجام داده اید؟

بله، یک سری دروس برای اولین بار ارائه شده نظیر: تئاتر خیابانی، نمایش برای کودک، بیان بدنی، شناخت تاریخ سینما.

در ضمن واحدهای ارائه شده در مقطع کاردانی بازیگری به شکلی است که دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن، زمینه علاقه خود را شناسایی می‌کند و می تواند در مقاطع بالاتر در زمینه مورد علاقه خود به صورت تخصصی ادامه تحصیل دهد؛ به طور مثال واحدهایی نظیر نمایش عروسکی، نمایش رادیویی، بازی برای دوربین و حتی واحد کارگردانی که برای اولین بار در مقطع کاردانی ارائه می شود.

با توجه به عدم وجود کنکور در دانشگاه علمی- کاربردی ورود دانشجویان به این رشته چگونه خواهد بود؟

متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و در صورت داشتن شرط معدل، دفترچه مربوط را تکمیل نمایند، سپس دانشگاه با توجه به ظرفیت ها، از بین متقاضیان ورود به این رشته اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

اکنون در چه مرحله ای از اجرایی کردن این طرح هستید؟

پس از یک سال پیگیری مستمر و گذشتن از موانع بسیار چارت این رشته مورد تأیید وزارت علوم قرار گرفت و از مهر ماه جاری این رشته دانشجو می پذیرد.


چه کسانی و چه منابعی در فرآیند تألیف رشته ها به شما کمک کرده اند؟

اساتیدی که مستقیماً از نظرات و حمایت ارزشمندشان بهره مند شدم دکتر قطب الدین صادقی، استاد نعمت اسداللهی (از گوهرهای هنر و تئاتر ایران که هم اکنون در بستر بیماری بسر می‌برند و نیازمند توجه جدی هستند) و سرکار خانم محبوبه بیات بودند. علاوه بر این جای دارد که از ریاست محترم واحد ۳۵ جناب آقای فضلی بسیار تشکر کنم چون ایشان در مرحله حل مسائل چارت و تصویب طرح بسیار مرا همراهی نمودند، هم چنین جناب آقای دکتر کشاورز، سرکار خانم صادقی و سرکار خانم عضوی در زمینه مسائل اداری بسیار همکاری داشتند.

با توجه به باز شدن مسیر برای خلاقیت و ایده های نو، آیا طرح جدیدی در دست دارید؟

بله، ریاست محترم واحد ۳۸، جناب آقای دکتر ایرج ایمانی ، تهیه و تدوین چارت، نمایش عروسکی و همچنین برای اولین بار رشته «دستیاری کارگردانی نمایش» را به اینجانب سپرده اند که هم اکنون با یک تیم متشکل از کارشناسان زبده در حال تهیه آن هستم و از بهمن آینده در این دو رشته پذیرش امید آن است دانشجو نماییم.

حرف آخر برای کاربران

من از علاقه مندان به این رشته خواهش می کنم که ابتدا ریشه های واقعی علاقه شون رو بررسی کنند و پس از این ریشه یابی از بهترین راه ممکن به پرورش این علاقه و استعدادهای خود بپردازند.  البته ما سعی کردیم یک بستر مناسب را در این رابطه در دانشگاه علمی و کاربردی فراهم آوریم.

و در آخر، کمال سپاس را از سایت موسسه فرهنگی تبیان دارم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند.

 

 

 

مصاحبه: محمدرضا صامتی

تبیان

تا این لحظه ۵۲نظر ثبت شده
  1. مسعود:

    سلام من این رویا را نمیخوام به گور ببرم من ازیبچگی عاشق بازیگری بودم وهستم کسی هم تاحالا کمکم نکرده اگه کسی هست که بدونه این رشته کجا ارائه میشه تواصفهان کمکم کنه ممنون میشم مدرکمم لیسانس hse هستش

  2. شیوا:

    سلام من دیپلمه رشته گرافیک هستم و یه مقطعی دوره ی بازیگری کلاس رفتم و سابقه مجری گری هم داشتم الان میخام این رشته تحصیلی رو ادامه بدم ممنون میشم اگر کمکم کنید.

  3. مونا:

    من سال سوم فنی هستم کامپیوتر میخواستم راهنماییم کنید چطوری بایدتغییررشته به بازیگری و تئاطربدم؟

  4. عليرضا:

    سلام خسته نباشید .من خیلی به بازیگری علاقه دارم الانم دارم تاتر کار میکنم .امسال انتخاب رشته دارم. باید چه رشته ای بردارم ؟ لطفا جواب بدید ؟

  5. فاطمه:

    من چ رشته ای باید بردارم…؟؟؟

  6. علیرضا:

    سلام خسته نباشید عذر میخوام من الان میخوام دفترچه کنکورم رو پر کنم و رشته کامپیوترهستم ….خواستم بدونم برا رشته بازیگری که علاقه دارم باید چیکار کنم

  7. هانبه:

    واااای این عالیهههه. من دیپلم حسابداریو دارم ولی میخوام تغیر رشته بدم برم تاترو بازیگری خیلیم علاقه دارم خواهشن کمکم کنید

  8. یزدان:

    سلام با عرض تشکر بابت مطلب و مصاحبه خوبتون
    عرض کنم من هیچ شماره و ادرسی از دانشگاه ندیدم ذکر کرده باشید لطفا ادرس و شماره تلفن مربوطه که بشود راهنمایی بگیریم برایم بفرستید با تشکر مجدد

  9. رضا:

    من کلاس نهم در خراسان شمالی تو شهرستان شیروان زندگی میکنم میخاستم برم رشته یازیگر ایا میتونم رشته تجربی رو انتخاب کنمدیپلمشو بگیرم بعد برم تو رشته بازیگری خاهش میکنم به سوال من پاسخ بدین ممنونم

  10. الهام علی بحر:

    سلام من میخوام در رشته بازیگری تئاتر ادامه تحصیل بدم در مقطع کاردانی لطفا جهت ثبت نام منو راهنمایی کنید ممنون.

  11. کیوان پاکدل:

    سلام من لیسانس معماری دارم میتونم ارشد گرایش بازیگری یا کارگردانی بخونم ممنون میشم ۰۹۳۸۶۹۲۴۲۵۴

  12. hana:

    سلام من دوم ریاضی هستم ولی دوس دارم دانشگاه بازیگری بخونم …باید چه کار کنم ؟

  13. زینب جعفری زاده:

    سلام خسته نباشید من همیشه عاشق بازیگری بودم خیلی دوست دارم در عرصه ی بازیگری شرکت کنم لطفا منو راهنمایی کنید.من رشته حقوق هستم الان کارشناسی دارم ادامه میدم آیا رشته ی بازیگری بدون کنکور است

  14. حسین رشته بازیگری:

    سلام.من دیپلم بازیگری کارودانش رو دارم. من چجوری میتونم بدون کنکور وارد دانشگاه علمی کاربردی بشم.زمان شو بگید.ممنون میشم

  15. فاطمه عباسی:

    سلام خسته نباشید.من دیپلم گرافیک دارم و علاقمند به رشته ی بازیگری و کارگردانی هستم و فیلم نامه نویس هم هستم .شنیدم اگر بخوام بازیگری رو ادامه بدم کارگردانی بخونم بهتر به نتیجه میرسم میخواستم در این زمینه راهنماییم کنید باتشکر

  16. فاطمه عباسی:

    سلام خسته نباشید .من دیپلم گرافیک دارم و میخوام بازیگری را ادامه بدم ازتون ممنون میشم در این زمینه راهنماییم کنید

  17. ایلار:

    خیلی عالیه.یه فرصتی واسه کسایی که واقعا علاقه مندهستن مثل خود من

  18. عسل حاجی شکوری:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم هزینه ی رشته بازیگری چقدره؟

  19. جلال:

    سلام من جلال هستم و دیپلم کامپیوتر دارم و میخوام بازیگر بشم و چند جا تاتر بازی کردم البته مساجد هستن و بیش از سه جا ۴تاتر بازی کردم خواش میکنم همکاری کنید و شمارمو میزارم با من تماس بگیرین خیلی به بازیگری علاقه دارم ۰۹۳۹۰۴۹۱۶۰۳

  20. نادیا:

    سلام من دانشجوی دندان پزشکی هستم میخواستم بدونم میتونم در کنار دندان پزشکی بازیگری هم بخونم . یا بدون کنکور برم بازیگری لطفا برام ایمیل کنید . ممنون میشم .

  21. محمد نودهی:

    سلام چگونه باید کنکور بازیگری بدهم فوق دیبلم تربیت بدنی دارم

  22. سیدسجاد:

    ببخشید.من فوق دیپلم کاردانی گرافیک دارم میتونم شرکت کنم یا خیر.میتونم کاردانی به کارشناسی شرکت کنم

  23. سید سجاد هزاوه:

    سلام.خسته نباشید.من میخواستم.رشته بازیگری شزکت.کنم اگر راهنماییم کنید ممنونتون میشم

  24. غلامحسين:

    خانم مهرسابهترین راه واسه شما اینه که ازطریق سینماى جوان مرکز استان خودتون اقدام کنید.

  25. مهرسا:

    سلام.من دیپلم تجربی هستم و خیلی علاقه به بازیگری دارم.لطفا راهنماییم کنید.شرایک کسایی که در شهرستان زندگی میکنن چیه؟

  26. سرور:

    سلام من دیپلم عکاسی دیجیتال دارم.لطفا راهنماییم کنید چطور بدون کنکور برم زشته بازیگری؟

  27. مجید:

    با سلام من داشجوی کارشناسیم رشته جغرافیا و علاقه چندانی به ادامه این رشته ندارم .وخیلی علاقه دارم تو رشته بازیگری فعالیت کنم ولی نمیدونم چیکار کنم از کجا شروع به کجا برم بخاطر همین به راهنمای بیشتر نیاز دارم ازتون خواهش میکنم منو راهنمای کنین سپاسگذارم از لطفتون .

  28. جواد:

    باسلام.بخوام به زبون خودم براتون بگم دانشجوی رشته معماری هستم تومقطع کاردانی باوضعیت بسیارنامساعدوهمچنان دستوپازنان روبه افق بی پایان نیمچه تازم.اگه بخوام واردرشته بازیگری شم۱-بادیپلم فنی چه بایدکرد{منظورشرایطه}۲-بافوق دیپلم چه میشه کرد……..سرتونوبه دردآوردم ببخشید اگه میشه درباره ارتباطات تصویری وشرایط مربوط بهش یه خورده بیان کنید.بابت شکل نوشتاریم معذرت میخوام.

  29. لیلا:

    سلام من کوتاه قامت هستم وتو۳تافیلم سینمایی هم کارکردم بهم میگن اگرمیخوای واقعاتوعرصه بازیگری موفق شی برودانشگاش نظرشماچیه راهنماییم کنید.سپاسگزارم

  30. حمید:

    سلام من به رشته بازیگری علاقه دارم
    کاردانی مکانیک خودرو دارم و الآن دانشجوی کارشناسی مکانیک خودرو هستم(تکنولوژی مهندسی خودرو).
    اگه میشه منو راهنمایی کنید. ممنون

  31. سعید:

    سلام،من بازیگری رو خیلی دوس دارم،اگه از این طریق بتونم تحصیل کنم خیلی خوبه،فقط معدل باید چند باشه؟رشته ی تحصیلی مطرح هست یا نه؟

  32. نام شما...:

    سلام میخواستم بدونم چه نوع کتابهایی تدریس میشود و چه مدرکی داده میشود و هزینه ی پداختی هر ترم چقدر است (لطفا پاسخ دهید) با تشکر

  33. نام شما...:

    سلام منم عاشق این رشته هستم وازسال اینده برای دانشگاه رشته بازیگری برمیدارم میخوام بدونم چه جوری باید برای دانشکده ثبت نام کنم در حالی که خود من دیپلم هنرستان دارم رشته کاردانی

    • محمد:

      سلام میخواستم بدونم چه نوع کتابهایی تدریس میشود و چه مدرکی داده میشود و هزینه ی هر ترم چقدر باید پرداخت شود(لطفا پاسخ را ایمیل کنید) با تشکر

  34. سهیلا:

    من کاردانی معماری دارم و دوس دارم که در رشته ی بازیگری و یا ادبیات نمایشی ادامه تحصیل بدم لطفا راهنماییم کنید ممنونم

  35. شهیلا:

    هم میشه گفت خوبه وهم میشه گفت بد!
    خوب بخاطر اینکه اون دسته از افرادی که این استعداد رو دارن به راحتی میتونن وارد این حرفه بشن و خودشون رو خوب نشون بدن و بد هم شامل اون دسته از افرادی میشه که هیچ استعدادی ندارن و صرفا برای معروف شدن به این رشته میان که نتیجه اش هم کیفیت پایین فیلم ها بخاطر بازی نسبتا بد بعضی از بازیگرا میشه!!

  36. خلف خسرجی:

    سلام منم علاقه ی زیادی به این رشته دارم اتفاقا یه فیلم کوتاه هم بازی کردم و درحال حاضر دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی کشاورزی میخونم خواهشا در این مورد راهنماییم کنید باتشکر.

  37. نیلوفر:

    سلام منم عاشق این رشته هستم وازسال اینده برای دانشگاه رشته بازیگری برمیدارم میخوام بدونم چه جوری هست ایاواردتلوزیون میشیم

  38. sajad:

    سلام من علاقه ی زیادی به بازیگری دارم دیپلم رشته ی کامپیوتر دارم و میخوام دانشگاه بازیگری بخونم لطفا راهنمای کنید چه مدارکی لازمه از کی باید اقدام کنم گفتین ی سری شرایط و کارای مقدماتی و باید بلد باشین منظورتون چیه.لطفا پاسخ بدین.ممنون از سایت خوبتون

  39. رها:

    lotfaaaaaaan,shomareh tamas email konid,chon toye sanjesh etelaati nadidam .mamnon

  40. پگاه:

    باسلام
    من از دوران کودکی ام علاقه به بازیگری را داشته ام ولی به زوروادار به انتخاب رشته کامپیوتر شده ام ولی خیلی علاقه مندم به این رشته بیایم وادامه دهم من میخواهم کنکور هنر بدهم از شما میخواهم منرا کاملا راهنمایی کنید وبرایم ایمیل کنید.با تشکر.

  41. سارا:

    با سلام
    بسیار خوشحالم که رویای من به حقیقت پیوست.
    لطفاآدرس و شماره تلفن بگذارید ممنون
    لطفا

  42. مژده:

    باسلام.لطفاشما که کاردانی بازیگری آوردید خواهش میکنم کارشناسی بازیگری را هم بیارید.

    • haniyeh zaheri:

      سلام من علاقه ی زیادی به بازیگری دارم قبلا هم تست دادم اما به طور جدی دنبالش نرفتم سال اخر رشته ی کامپیوتر هستم و میخوامدانشگاه بازیگری بخونم طفا راهنمای کنید چه مدارکی لازمه از کی باید اقدام کنم گفتین ی سری شرایط و کارای مقدماتی و باید بلد باشین منظورتون چیه.لطفا پاسخ بدین.ممنون از سایت خوبتون

      • پریسا:

        سلام من دیپلم ریاضی دارم ولی علاقه ی شدیدی به بازیگری دارمچیزی ازش نمیدونم لطفا منو راهنمایی کنیدکه چی کار کنم چه مدارکی لازمه کی اقدام کنم مرسی

  43. ملیکا سعیدی:

    سلام ، میخواستم بدونم پذیرش. برای شهرستانی ها چه شرایطی داره؟ ایا خوابگاه داره این دانشگاه؟ لطفا راهنماییم کنید، سپاس گزارم.

  44. سجاد:

    سلام اگه بتونن این رشته رو تو تمام دانشگاها بدون کنکور کنن عالی میشد

  45. zahra goudarzi:

    سلام خیلی ممنون ازاینکه این امکان رو فراهم کردید برای کسانی که علاقه مند به رشته بازیگری هستند.من از بچهگی عاشق بازیگری بودم الانم خیلی علاقه دارم این رشته رودنبال کنم.من لیسانس مدیریت هستم و ازشمامی خوام منوراهنمایی کنید.

  46. nazanin:

    Salam man diplome riazi daram va alaghemand be edame tahsil dar reshte bazigariam lotfan mano rahnamae koni mamnoon

  47. مهدی:

    سلام
    من تا رفتم هنرستان یه رشته زوری ردم کردن بخونم من علاقه بش نداشتم زوری دیپلم گرفتم
    اما از نظر بازیگری خودما قبول دارم همه چیزم برای این رشته کامل میدونم
    من ایا امثال برم کنکور علمی کاربردی بدم واس این رشته یا همینجوری بیاو ثبت نام کنم خواهش میکنم جوابشو بهم بدین

  48. مهدی چمبری از نیشابور:

    من کلاس اول دبیرستانم برای انتخاب رشته میخوام رشته بازیگری انتخاب کنم معدل لازمه برای این رشته چنده؟
    برام ایمیل کنید ممنون

  49. عسل:

    سلام
    من میخام رشته بازیگری شرکت کنم لطفامنوراهنمایی کنید
    فوق دیپلم معماری دارم ودرحال حاضردانشجوی کارشناسی شهرسازی هستم
    ممنون ازلطفتون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.