رشد اقتصادی سوئد رکورد زد

بزرگترین اقتصاد اسکاندیناوی بیش از چهار درصد رشد کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از سی ان بی سی، در سه ماهه سوم امسال رشد اقتصادی سوئد به مثبت ۴.۹ درصد رسید که این رقم، بالاترین رشد اقتصادی این کشور از زمان ثبت آمارهای فصلی رشد تاکنون محسوب می شود. این رشد ۰.۶ درصد بیشتر از برآورد قبلی و ۱۲.۹ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبلی محسوب می شود. 

در بین بخش های مختلف، رشد مخارج مصرف کننده مثبت ۶.۳ درصد و سرمایه گذاری ثابت مثبت ۲.۴ درصد اندازه گیری شده است. در بخش تجاری، رشد اقتصادی صادرات ۱۱.۲ درصد و واردات ۹.۲ درصد اندازه گیری شده است. 

با وجود آن که استکهلم به نسبت سایر پایتخت های اروپایی تعطیلی های بسیار کمتری را برای مقابله با کرونا اعمال کرد، بسیاری از کسب و کارها در این کشور با مشکلات مالی زیادی مواجه شده اند. با این حال رشد اقتصادی این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی در وضعیت بهتری قرار دارد. در بازه زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین رشد اقتصادی ثبت شده این کشور مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با ۴.۹ درصد و کمترین رشد اقتصادی مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با منفی هشت درصد بوده است. 

دولت سوئد انتظار دارد اقتصاد این کشور امسال هفت درصد کوچک شود و برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور ۲۵۰ میلیارد کرون تخصیص داده است.

از سوی دیگر رشد اقتصادی دیگر کشور اسکاندیناوی یعنی فنلاند در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به مثبت ۳.۳ درصد رسید که این نرخ رشد ۷.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و بالاترین رشد فصلی ثبت شده این کشور در سه سال اخیر بوده است.  

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به مخارج خانوار با مثبت ۲.۹  درصد بوده است. طی این مدت سرمایه ثابت ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. در بازه زمانی فوق میزان واردات نسبت به سه ماهه قبل ۴.۷ درصد و میزان صادرات ۲.۶ درصد بیشتر شده است. در بازه زمانی ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۰ میلادی، بالاترین رشد اقتصادی ثبت شده این کشور مربوط به سه ماهه سوم سال ۱۹۸۰ با پنج درصد و کمترین رشد اقتصادی مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ با منفی ۶.۸ درصد بوده است. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.