رشد اقتصادی منفی، شاهکار اقتصاد نفتی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک اقتصاددان با بیان این‌که در سال های قبل مردم ما فقیرتر شدند اظهار کرد:‌ رشد اقتصادی منفی شاهکار اقتصاد نفتی در سال‌های قبل بوده است

خبراقتصادی:مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از بعضی سیاست‌های نئولیبرالی در اقتصاد ایران تصریح کرد: دولت باید برنامه‌اش افزایش رفاه باشد اما اگر به سبب بعضی برنامه‌های تعدیلی رفاه اقتصادی از جامعه کنار رود رفاه اجتماعی نیز از بین خواهد رفت و نارضایتی در بین مردم به وجود می‌آید.مانند اتفاقی که در زمان اول وزیری تاچر در انگلیس افتاد.

وی با بیان این‌که در دو سال قبل نرخ تورم در کشور ما همواره روند صعودی داشته است، گفت: نگاه غلط به بعضی مسائل کلان اقتصادی سبب بوجود آمدن چنین اتفاقاتی می گردد. وضع اقتصاد ما در شرایط فعلی اصلا مناسب نیست و باید برای حل مشکلات آن تصمیم گیری‌های جدی شود.

تقوی با تمجید از شخصیت علمی طیب‌نیا اظهار کرد: ایشان با توجه به سابقه بسیار علمی و دانشگاهی که دارند با مسائل ریز اقتصادی ایران آشنا می باشند به همین سبب این پختگی را می‌توان در اظهارات و برنامه‌های ایشان دید.

این اقتصاددان اضافه کرد: اصلی‌ترین مسئله‌ای که باید طیب‌نیا برای آن اندیشه کند بحث هدفمندی‌ یارانه‌ها است. من از همان ابتدا نیز اخطار داده بودم که انجام دادن این طرح با این شرایط به هیچ وجه به صلاح اقتصاد ایران نخواهد بود.به همین سبب ملاحظه می‌کنیم در حال حاضر اقتصاد ایران از تورم بالا، نقدینگی و رشد اقتصادی پایین همچنین عدم توجه به تولید رنج می‌برد.وزیر اقتصاد باید قبل از هر چیز دیدگاه خود نسبت به اصلاح اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها را مشخص کند.

وی حذف دهک‌های پر درآمد جامعه از دریافت نقدی هدفمندی‌ یارانه‌ها را اولین قدم در این راه دانست و گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد تغییر عمده در اجرای این طرح مهم تا پایان امسال عملی نباشد اما با توجه به شرایط اقتصادی باید مسئولین برای سال آینده در اجرای این طرح تغییراتی بنیادین ایجاد کنند و با حذف دهک‌های پر درآمد به اقشار خاص و آسیب پذیر در جامعه یارانه نقدی اختصاص دهند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.