رشد بانکداری الکترونیکی تاثیری بر ضریب فزاینده نقدینگی نداشته است

رشد پایه پولی و بانکداری الکترونیکی تاثیر توسعه بانکداری الکترونیکی بر ضریب فزاینده نقدینگی را بی اثر کرده است.

به گزارش ایسنا عبدالناصر همتی ـ مدیرعامل بانک سینا ـ در نشست سوم همایش بانکداری اسلامی ماه مقاله‌ای تحت عنوان «ارزیابی اثر توسعه بانکداری الکترونیک بر پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی کشور» ارائه کرد.

در این مقاله با اشاره به اینکه حجم نقدینگی و میزان رشد سالانه آن به عنوان یکی از چالش برانگیزترین جستارهای اقتصادی همواره مورد نظر محافل اقتصادی و بانکی کشور بوده، آن را تحت تأثیر دو عامل پایه پولی و ضریب فراینده نقدینگی دانسته است.

همتی در این مقاله تاکید کرد: هر اندازه ضریب فزاینده نقدینگی بزرگ تر باشد، برای افزایش نقدینگی لازم در جامعه نیاز کمتری به افزایش پایه پولی وجود خواهد داشت. به این معنا که افزایش نقدینگی می تواند با کاهش آثار نامطلوب ناشی از گسترش پایه پولی همراه باشد.

وی از جمله عوامل مؤثر در افزایش ضریب فزاینده نقدینگی را توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از پول الکترونیکی دانسته و در مقاله آورده است: با توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از پول الکترونیکی، تقاضا برای اسکناس کاهش یافته و می توان انتظار داشت که برای افزایش مقدار معینی نقدینگی، نیاز به افزایش پایه پولی کمتری وجود داشته باشد.

مدیرعامل بانک سینا تاکید کرد: با توجه به آنکه حجم پول الکترونیکی در مقایسه با سایر انواع پول خیلی اندک است تاثیر آن بر سیاست‌های پولی به طور قطع قابل پیش بینی نیست اما کارشناسان بانک مرکزی و اقتصاددانان باید تلاش کنند اثرات آن را قبل از آنکه اهمیت بیشتری پیدا کند، پیش بینی کند.

همتی در این مقاله تاثیر بانکداری الکترونیکی و در پی آن توسعه پول الکترونیکی را بر شاخص های بازار پولی نظیر میزان نیاز به مسکوک و اسکناس و از آن طریق ضریب فزاینده نقدینگی، تغییر حجم پول و نقدینگی و نیز سرعت گردش پول ارزیابی و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

بر اساس نتیجه گیری همتی در مقاله ارائه شده به علت رشد پایه پولی و انتشار مسکوک و اسکناس در طول دوره مورد بررسی (۱۳۹۰-۱۳۸۳) اشاره شده و تاکید شده است که عملا رشد بانکداری الکترونیکی و کارت‌های اعتباری و برداشت نتوانسته‌اند از حجم اسکناس و مسکوک بکاهند و لذا رشد بانکداری الکترونیکی تاثیری بر ضریب فزاینده نقدینگی نداشته است.

مدیرعامل بانک سینا همچنین تاکید کرد: با توجه به پایین بودن ضریب فزاینده نقدینگی در اقتصاد ایران و اعمال سیاستهای پولی انبساطی، گسترش پایه پولی به یکی از معضلات بازار پول تبدیل شده است.

همتی ایجاد زمینه لازم برای توسعه پول الکترونیکی و امکان بکارگیری تجهیزات پرداخت الکترونیکی در مراکز خرده فروشی، سیستم های حمل و نقل عمومی و غیره را به منظور کاهش تقاضای اسکناس مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.