رشد تورم در ژاپن

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:نرخ تورم مصرف کننده ژاپن در اکتبر به بالاترین سطح در پنج سال قبل رسید و تداوم احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان را بارز کرد.

به گزارش ایسنا شاخص قیمت مصرف کننده که شامل قیمت‌های مواد غذایی تازه و محصولات نفتی نمی‌شود، ۰٫۹ درصد در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که مطابق با پیش‌بینی‌ها بود. این شاخص برای پنجمین ماه پیاپی رشد کرده و بزرگ‌ترین رشد سالانه را از نوامبر ۲۰۰۸ به این سو داشته است.

شاخص تورم دیگری که مشابه شاخص مبنای مورد استفاده در آمریکاست و شامل قیمت غذا و انرژی نمی‌شود، ۰٫۳ درصد در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که اولین افزایش در پنج سال قبل و سریع‌ترین افزایش از اوت سال ۱۹۹۸ بود. این رشد علامت مثبت است که نشان می‌دهد ژاپن در حال خروج از تورم منفی است.

هیدنبو توکودا، اقتصاددان موسسه تحقیقات میزوهو پیش بینی کرد که تورم مبنا تا پایان سال جاری میلادی به یک درصد می‌رسد و در سال آینده به تدریج رشد بیشتری پیدا می‌کند.

میزان مشاغل موجود نیز به بالاترین سطح در شش سال قبل رسید که علامت مثبت دیگری از احیای اقتصادی است. تولید صنعتی ۰٫۵ درصد در اکتبر نسبت به سپتامبر رشد کرد که دومین رشد ماهانه پیاپی و بهتر از نرخ ۰٫۲ درصد مورد پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود. سازندگان ژاپنی پیش بینی می‌کنند که تولید ۰٫۹ درصد در نوامبر و ۲٫۱ درصد در دسامبر افزایش پیدا می‌کند.

این نتایج پشتیبانی خوبی برای دولت شینزو آبه، اول وزیر ژاپن فراهم می‌کند که سیاست‌های محرک اقتصادی را برای خارج کردن کشور از رکود و تورم منفی به اجرا گذاشته است.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به سبب کاهش صادرات و هزینه مصرف کننده کند شد اما اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم با احیای صادرات و تقویت بیشتر مصرف خصوصی تسریع خواهد شد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.