رشد سه برابری “وسائل نقلیه” طی ۱۲ سال قبل/ کاهش “تلفات تصادفات”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه گفت: وسائل نقلیه از سال ۱۳۸۰ تا به امروز رشد سه برابری و موتورسیکلت رشد ۵٫۵ برابری داشته است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمود سالمی در نشست هم‌اندیشی ارتقای سطح حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، افزود: کشته‌شدگان تصادفات در سال ۱۳۸۵ بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند که حدود ۲۷ هزار نفر بود که این رقم در سال قبل به حدود ۱۹ هزار نفر رسید و در ۹ ماهه سال جاری نیز این روند کاهشی ادامه داشته است.

وی با بیان این‌که وسائل نقلیه از سال ۱۳۸۰ تا به امروز رشد سه برابری و موتورسیکلت رشد ۵٫۵ برابری داشته است گفت: مطابق با راهبرد ملی ایمنی حمل‌ونقل و براساس ماده ۱۶۳ قانون برنامه‌ی پنجم دولت موظف است سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات سوانح جاده‌ای را فراهم کند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه ادامه داد: شاخص تلفات رانندگی به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۸۸ حدود ۳۰ بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ باید به عدد ۹ برسد.

سالمی با بیان این‌که ۱۶ هدف مهم صنعت راهبری ملی ایمنی حمل‌ونقل تدوین شده است، گفت: این اهداف شامل ارتقای طراحی، ساخت و نگهداری ایمنی شبکه راه‌ها، ارتقای ایمنی دسترسی به شبکه راه‌ها، ارتقای ایمنی وسائل نقلیه، ارتقای خدمات امداد و نجات و … است.

به گفته او تعداد تلفات در هشت ماهه امسال در راه روستایی ۱۰۴۷ نفر بوده که امیدواریم به عدد ۴۷ کاهش یابد.

معاون راه روستایی با بیان این‌که کل راه‌های روستایی ما حدود ۱۹۵ هزار کیلومتر است، گفت: ۱۵۳ هزار کیلومتر راه روستاها برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است و حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند.

میرشفیع ادامه داد:‌ در پنج سال قبل ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته شده و کل راه‌های آسفالته روستایی به صد هزار کیلومتر رسید.

**کاهش ۶ درصدی تلفات روستایی در پنج سال قبل

حسین میرشفیع، معاون راه روستایی نیز در این نشست گفت: در پنج سال اخیر شاخص تلفات از ۳۰ نفر در هزار کیلومتر راه روستایی به ۱۳ نفر و از ۱۷ درصد تلفات برون شهری به ۱۱ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: به جای این که به روستاییان بگوییم ما مواظب شما هستیم به آن‌ها گفتیم که شما مواظب خود باشید و این موضوعی بسیار مهم است.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: سرمایه‌گذاری چندانی برای بحث ایمنی راه روستایی انجام نشده و از طرفی پلیس نیز حضور چندانی در راه‌های روستایی ندارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.