رشد نگران کننده استفاده از منابع آب حوضه دریاچه ارومیه برای کشاورزی

سه شنبه ۹ خرداد – ۰۵:۰۷:۵۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در نشست بررسی راهکارهای نجات دریاچه ارومیه عنوان شد؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  در دومین نشست بررسی راهکارهای موثر در خصوص تامین آب دریاچه ارومیه، از رشد بی رویه استفاده از منابع آب حوضه این دریاچه برای مصارف کشاورزی ابراز نگرانی شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  دومین نشست بررسی راهکارهای موثر در خصوص تامین آب دریاچه ارومیه با حضور شماری از اندیشمندان و استادان دانشگاه های کشور، کارشناسان بخش غیردولتی، دانشجویان و دوستداران محیط زیست و مدیران و کارشناسان وزارت نیرو در این وزارتخانه برگزار شد.
در آغاز این نشست، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ضمن قدردانی از حضور دوستداران محیط زیست و بیان اینکه وزارت نیرو آماده دریافت نظرهای کارشناسی در تمام مباحث مربوط به منابع آب است، بر لزوم تداوم این نشست ها تاکید کرد.
مهندس “علیرضا دایمی” با ارایه توضیحاتی در خصوص دریاچه ارومیه و تغییراتی که در دهه اخیر در حوضه این دریاچه رخ داده است از جمله کاهش بارش ها، افزایش دما و …، اظهار داشت: درخصوص موضوع دریاچه ارومیه، ابتدا باید پدیده شناسایی شده و سپس علاج بخشی شود.
وی بر لزوم اجرای کامل بسته تهیه شده توسط محیط زیست به عنوان متولی اصلی کار تاکید کرد.
دایمی در ادامه به بیان عملکرد وزارت نیرو در خصوص دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: راهکار اصلی در خصوص دریاچه ارومیه، اجرایی کردن طرح مدیریت یکپارچه حوضه است.
وی با بیان اینکه تولید مواد غذایی در حوضه دریاچه ارومیه از ۵/۲ میلیون تن به ۵/۸ میلیون تن افزایش یافته است، اظهار داشت: این مسئله نشان دهنده افزایش بی رویه مصارف در بخش کشاورزی در این حوضه است.
وی تصریح کرد: افزایش بهره وری آب در حوضه، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه از راهکارهای اساسی است که در دستور کار قرار دارد.
دایمی همچنین گفت: در سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای این حوضه رهاسازی شده و لایروبی رودخانه ها به منظور پیشگیری از پخش و تبخیر آب پیش از ورود به دریاچه از دیگر راهکارهای موثر در دست انجام است.
به گفته وی، طرح های انتقال آب بین حوضه ای نیز به عنوان راهکارهای طولانی مدت است که در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.
در این نشست، معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا نیز با بیان اینکه که راهکارهای نجات دریاچه ارومیه باید به صورت یک بسته دیده شود و تنها به یک راه حل اکتفا نشود، بر لزوم جایگزینی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه به جای نگرش تک بعدی تاکید کرد.
دکتر “هدایت فهمی” از کارشناسان درخواست کرد تا نظرها و راهکارهای پیشنهادی خود را در این زمینه ارایه دهند.
در ادامه این نشست، حاضران با عنوان اینکه برگزاری این نشست ها بستر مناسبی برای رساندن حرف های جامعه به گوش مسئولان  دولتی است، اظهار داشتند: اگر مسایل دریاچه ارومیه شفاف سازی شده و اطلاع رسانی صحیح و کامل به مردم انجام و حرف های آنان نیز شنیده شود، ضمن پیشگیری از شایعه پراکنی ها و اعتمادسازی، می توان از مشارکت مردم در حل بحران کمک گرفت که در این زمینه شواهد بسیاری از مشارکت مردم در سطح کشور موجود است.
در پایان این نشست، بر لزوم استفاده از مشارکت مردمی برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود در حوضه دریاچه ارومیه ازجمله کاهش سطح زیر کشت به عنوان اقدامی عاجل و موثر تاکید شد و مواردی از قبیل کاهش مصارف کشاورزی و سطح زیر کشت و محدود کردن سطح اراضی آبی کشاورزی به سطح پیش از سال ۱۳۷۵، اعمال کم آبیاری و کاهش ۲۰ درصدی در میزان آبیاری محصولات کشاورزی، اعمال مدیریت یکپارچه حوضه، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی، تسریع در انجام هیدروگرافی دریاچه، پیشگیری از ورود آلاینده ها به رودخانه آجی چای، رعایت حقابه زیست محیطی تالاب ها، امحای پل شهید کلانتری و جاده دریایی موجود به منظور پیشگیری از آثار مخرب آن بر رسوب گذاری و جریان های دریاچه، بررسی کیفیت آب دریاچه، شوری و تبخیر، بهره گیری از مشارکت مردم در جهت کاهش آثار مخرب خشکسالی، لزوم استفاده از پتانسیل دانشگاه ها در حل این موضوع، دعوت به همکاری از مجمع نظام کشاورزی و … به عنوان راهکارهای پیشنهادی موثر، مورد توافق حاضران قرار گرفت.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۲۹۱۷۰۷۵۹۷۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.