رشد ۲ برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی

وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد ۲ برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در شدیدترین تحریم‌ها خبر داد و گفت: حجم اقتصاد ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید شمس‌الدین حسینی در مراسم اعلام گزارش رسمی سرمایه‌گذاری خارجی ایران در محل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: حجم اقتصاد ایران بر اساس شاخص برابری قدرت خرید سال گذشته ۹۹۰ میلیارد دلار بود که امسال این رقم به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است و هفدهمین موقعیت اقتصادی در جهان را کسب کرده است.

وی موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ایران و نیروی انسانی ماهر را از زمینه‌های پیشرفت اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت: ظرفیت اقتصاد ایران امسال نیز ارتقا یافته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ظرف ۴ سال، ۲ برابر افزایش یافته و به ۴٫۳ میلیارد دلار رسیده است.

حسینی همچنین افزود: ایران دومین رشد اقتصادی در دهه آینده بر اساس گزارش‌های سازمان‌های جهانی و صندوق بین‌المللی پول پیدا می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: حجم اقتصاد ایران از نظر شاخص برابری قدرت خرید از استرالیا، هلند و آفریقای جنوبی که هر کدام در قاره‌های خود کشور شاخصی هستند بالاتر است.

وی به معادن گرانبهای ایران اشاره کرد و گفت: علاوه بر نفت، معادن مس و آهن در ایران بی نظیر بوده و ایران روی کمر‌بند معادن مس دنیا قرار دارد و بهترین معادن روباز در ایران وجود دارد.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ایران به آبهای آزاد جهان دسترسی دارد و بر روی جاده ابریشم قرار گرفته و جایگاه ایران جزء ۲۰ اقتصاد برتر دنیا تثبیت شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اگر برخی از کشورها که به صورت خفت‌بار در گروه کشورهای ۲۰ یا ۲۰+۵ قرار گرفته و از پیشرفت ایران جیغ می‌زنند مشکل نیست اما مشکل از آنجاست که برخی افراد در داخل نیز از پیشرفت ایران ناراحت هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان فارس ۲٫۵ برابر حجم بودجه عمرانی بوده است و سرمایه‌گذاری خارجی به جای شیوه‌های پرهزینه مانند مقاطعه‌ کاری و پیمانکاری در توسعه کشور نقش ایفا می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از مشکلات اقتصاد ایران را پایین بودن بهره‌وری سرمایه‌ اعلام کرد و گفت: پایین بودن بهره‌وری به دلیل رویکرد تفرق به جای تلفیق منابع در اجرای پروژه‌هاست و برخی از مدیران برای اجرای پروژه فقط به منابع خزانه چشم دوخته‌اند در حالی که باید از سایر منابع نیز استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در ایران را هموطنان افتخاری ذکر کرد و گفت: ایرانی‌های هموطن که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند باعث افتخار کشور به شمار می‌روند.

حسینی در بخش دیگری در مورد ارز چند نرخی گفت: سیاست دولت ارز تک‌نرخی بوده و دولت بر روی ارز تک‌ نرخی اهتمام دارد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.