رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالا از ایران

بیش از ۵ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا در نیمه نخست سال جاری از کشور ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش نشان می دهد.

به  گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزی خبر، شهریار افندی‌ زاده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اعلام این خبر گفت: با توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت راهگذرهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست سال افزون بر ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۲ درصد از طریق جاده و ۴۸۶ هزار تن معادل ۸ درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شده است.

وی افزود: این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت جاده‌ای ۲۶٫۶ درصد و ترانزیت ریلی ۱۱٫۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تن را مواد نفتی و ۳ میلیون و ۳۶۳ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل
می دهد که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در این مدت ، بندرعباس با ترانزیت یک میلیون و ۷۴۵ هزار تن معادل ۳۰ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود و مرزهای پرویزخان، بازرگان، باشماق و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارد.

افندی‌زاده افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ترانزیت یک میلیون و ۵۷۲ هزار تن معادل۲۷ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و سرخس در رده‌های بعدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیشترین تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدا عراق به مقصد امارات عربی متحده اعلام کرد و افزود: در نیمه نخست امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از مبدا عراق به مقصد امارات به وسیله ۸۰ هزار کامیون حمل شد.

وی اظهار داشت: از ۲۶۳ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۱۴۲ هزار دستگاه معادل ۵۴ درصد را کامیون های  ایرانی تشکیل می دهد.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت،همکاری و همراهی بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل بین المللی توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر بفرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.