رشد ۳٫۵ درصدی اوج مصرف برق/ امکان کاهش ۳۰۰۰ مگاواتی مصرف انرژی

۰۱م آذر ،

Multimedia_pics_1389_3_Economy_68.jpg

سرپرست سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) معتقد است بیش از سه هزار مگاوات پتانسیل برای کاهش مصرف انرژی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدحسین سجادی اظهار کرد: اگر این امر عملیاتی شود، هشت هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال در مصرف انرژی کشور صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به پیک بار (اوج مصرف) سال ۹۱ در مقایسه با سال قبل، گفت: پیک بار سال جاری ۳٫۴ درصد رشد داشته و در سال ۹۱ با وجود ثابت ماندن پیک شب در شبکه توزیع، مصرف انرژی در شب افزایش یافته است.

وی هدف سازمان سابا را ارتقا و توسعه کارایی انرژی دانست و گفت: توسعه مدیریت انرژی برای استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی و محافظت از محیط زیست و مدیریت طرح ها و پروژه های مرتبط با بهینه سازی تولید و مصرف انرژی، از فعالیت های این سازمان است.

به گفته وی، فعالیت های سابا جهت رسیدن به اهداف تعیین شده در چهار بخش شامل بهینه سازی در مصرف و تقاضای انرژی، بهینه سازی در تأمین و عرضه انرژی، برنامه ریزی و مدیریت شبکه اندازه گیری هوشمند و آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی تعریف شده است.

وی در خصوص فروش انرژی در شش ماهه اول سال جاری، گفت: فروش انرژی در این مدت در مقایسه با سال قبل به میزان هفت درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری رشد مصرف خانگی ۷٫۵ درصد و رشد شمار مشترکان خانگی ۵٫۷ درصد بوده است، اذعان داشت: شاخص مصرف انرژی خانگی، رشد را نشان می دهد و در بقیه تعرفه ها رشد مصرف کمتر از رشد شمار مشترکان بوده است.

وی گفت: مصرف برق تعرفه عمومی در سال های ۹۰ و ۹۱ به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این درحالی است که مصرف برق تعرفه های کشاورزی طی این دو سال رشد قابل ملاحظه ای در مقایسه با سال های قبل دارد.

سجادی افزود: حدود ۸۰ درصد رشد مصرف انرژی شش ماهه اول سال جاری در مقایسه با سال قبل، مربوط به بخش های خانگی و صنعتی است که انجام اقدام های موثر در این بخش ضروری به نظر می رسد.

وی در پایان با بیان اینکه کاهش مصرف برق تجاری ناشی از اقدام های موثر در تامین روشنایی مناسب این بخش بوده است، گفت: جمع آوری و حذف لامپ های پرمصرف مدادی از جمله این اقدام هاست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.