رشد ۳۳ درصدی جمعیت گور خر ایرانی

از نظر وسعت زیستگاه و وضعیت جسمانی گورخر هایی که در پناهگاه بهرام گور فارس زندگی می کنند بسیار مطلوب است و رشد ۳۳ درصدی جمعیت آنها را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گور خر ایرانی پستاندار بزرگ و زیبایی است که این گونه در لیست IUGN جز گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

گفتنی است این جانور جز در ایران در تمام کشورهایی که روزی پراکندگی داشته منقرض شده و اخرین بازمانده آنها در دو جمعیت مجزا در انتهای شمالی بیابان مرکزی ایران در پارک ملی توران و دیگری در انتهای جنوبی آن منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگی دارند. این وضعیت مسئولین سنگینی را برای نگهداری آخرین تعداد از این گونه در دنیا به دوش ما گذاشته است.

ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این خصوص گفت: در سر شماری تابستانه امسال نسبت به سرشماری سال ۱۳۸۹ گواهی بر این واقعیت است که امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده این حیات وحشی شرایط برای زادآوری و زندگی  آرام این گونه ارزشمند را فراهم کرده است.

وی با اشاره به رشد ۳۳ درصدی جمعیت گورخر ایرانی افزود: نقش مشارکت جوامع محلی تشکل های مردم نهاد و رسانه ها را در رشد جمعیت آن اثرگذار است.

وی خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر مطالعات مراقبت های خاص و جدی تری بر این گونه توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می توان به سرشماری سالانه گونه ها پایش ماهانه و رفع نقایص موجود در محدوده مطالعاتی اشاره کرد./ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.