رشد IT ترکیه واقعیت یا ادعا؟

۰۷خردادماه،

در گزارش تازهی که در آنکارا انتشار یافته، آمده است که فناوری اطلاعات و ارتباطات در ترکیه برغم رکود اقتصادی حاکم بر این کشور، در سال قبل میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ از رشدی حدود ۱۸ درصدی برخوردار شده است.
به گزارش ایرنا ، انجمن صاحبان صنایع ، بازرگانان وکارآفرینان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ترکیه که برای دومین بار داده های مربوط به حوزه رایانه، فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور را منتشرکرده است، پیشتر رشد در این حوزه را ۱۰ الی ۱۲ درصد پیش بینی کرده بود.
رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۲ با افت شدیدی مواجه و ۲.۱ درصد اعلام شد و تکرار این وضعیت در سال جاری میلادی هم مورد انتظار است.
رییس انجمن صاحبان صنایع ، بازرگان و کارآفرینان بخش فناوری اطلاعات ترکیه ادعا کرده که ‘ رشد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به توسعه اقتصادی ترکیه منجر شده است’.
‘کمال جیلیز’ با اشاره به اهداف بلندپروازانه ترکیه تا سال ۲۰۲۳ که با یکصدمین سال تاسیس جمهوری در ترکیه همزمان است، گفت: بدون بالابردن سهم بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی، دسترسی به این اهداف دشوار خواهد بود.
ترکیه مدعی شده است در سال ۲۰۲۳ میلادی درآمد سرانه مردم این کشور به ۲۵ هزار دلار، تولید ناخالص داخلی آن به ۱.۵ تریلیون دلار می سد و می تواند در ردیف ۱۰ قدرت بزرگ اقتصادی جهان قرار گیرد.
ترکیه همچنین مدعی است که در زمان حاضر با تولید ناخالص داخلی حدود ۸۵۰ میلیارد دلار در ردیف شانزدهم جهانی قرار دارد.
اما ناظران بر این باورند که رشد بسیار ضعیف اقتصادی ترکیه در دو سال اخیر ، ناتوانی این کشور در بالا بردن پس اندازهای داخلی ، رشد روز افزون به استقراض خارجی برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی و رسیدن به رشد مطلوب و پایدار حدود هفت درصد که از شروط تحقق اهداف بلندپروازانه آن می باشد، چشم انداز اقتصادی این کشور را مبهم کرده است.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.