رشد۳۰ درصدی ارزش معاملات بورس کالا طی آذرماه

۳ م دیماه ،

jadid bourse 1.JPG

طی آذرماه، در حالی بیش از یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن انواع کالا در تالارهای داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی و فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران با ارزشی افزون بر ۲۶ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با آبان ماه از نظر ارزش از رشد ۳۰ درصدی و از نظر حجم از رشد ۴۶ درصدی برخوردار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آذرماه بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا در این بورس عرضه شد که تقاضایی بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن در مقابل آن شکل گرفت.

معامله ۲۷ میلیون دلاری در تالار صادراتی

همچنین در تالار صادراتی بورس کالای ایران طی آذر ماه ۱۷۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار برای صادرات به بازارهای جهانی مورد معامله قرار گرفت که از جمله آنها می توان به معامله ۱۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی معادن گل گهر و جلال آباد ، ۲۵ هزار تن گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندر عباس و یکهزار تن قیر ۶۰۷۰ اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی حدود یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد که حجم معاملات این تالار نیز در مقایسه با ماه قبل حدود ۸۰ درصد و ارزش آن حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است. در این تالار بیش از ۹۳۰ هزار تن انواع محصولات فولادی،۷۶۶۴ تن انواع مس،۷۵۰۰ تن کک،۷۶۶۰ تن انواع آلومینیوم،۷۷۰ تن سولفور مولیبدن، ۳۳ تن کنسانتره فلزات گرانبها ، ۴۰۰ تن شمش روی و ۶ کیلو گرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت. در آذر ماه حجم و ارزش معاملات محصولات فولادی در مقایسه با ماه قبل رشد ۵۵ و ۵۱ درصدی را تجربه کرد.

طی آذر ماه، همچنین ارزش معاملات گروه مولیبدن، کنسانتره فلزات گرانبها، طلا و آلومینیوم نسبت به ماه قبل به ترتیب بیش از ۱۱۵ ، ۸۵ ، ۲۲۱ و ۱۰ درصد افزایش داشت.

تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در ماهی که گذشت شاهد معامله بیش از ۵۶۸ هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۹ هزار میلیارد ریال بود. حجم و ارزش معاملات این تالار نیز طی آذر ماه در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در این تالار، افزون بر ۱۸۶ هزار تن انواع مواد پلیمری به ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در حالی داد و ستد شد که بیش از ۴۴ درصد از نظر حجم و ۲۸ درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه ماه قبل افزایش داشت. در گروه شیمیایی نیز در طول آذرماه، بیش از ۱۰۶ هزار تن انواع مواد شیمیایی با ارزشی افزون بر ۱٫۶ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با آبان ماه شاهد افزایش ۳۹ درصدی حجم و ۶ درصدی ارزش بود.

تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی همچنین در ماه آذر شاهد معامله بیش از ۲۰۱ هزار تن انواع قیر با ارزشی افزون بر ۱٫۴ هزار میلیارد ریال بود.

از دیگر کالاهای داد و ستد شده در این تالار می‌توان به معامله بیش از ۷۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۱۴ هزار تن لوب کات، ۳۳ هزار تن گوگرد،۱۲۶۰ تن گازها و خوراک ها، ۲۷۸۱ تن انواع روغن و ۴۲۹۶ تن انواع حلال اشاره کرد. در این ماه همچنین ۲۵۰ تن اکستراکت، ۵۰۰ تن آیزوفید و ۸۵۲۲ تن آیزوریسایکل مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.