رشیدی: صداسازی هنرجو را به بیراهه می‌کشاند

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پرونده ویژه/ صداسازی در آواز ایرانی (۴)

امین‌الله رشیدی معتقد است، تارهای صوتی هرکسی به طور طبیعی دارای بافت خاصی است که این صدای طبیعی از ابتدا در بافت‌های صوتی هر کس وجود دارد در نتیجه صداسازی نه تنها کمکی به بهبود صدای هنرجوی آواز نمی کند بلکه هنرجو را به بیراهه می‌کشاند.

امین‌الله رشیدی، خواننده در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز در پاسخ به این پرسش که تکنیک صداسازی تا چه میزان می‌تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود، گفت: به نظر من تارهای صوتی هرکسی به طور طبیعی دارای بافت خاصی است که این صدای طبیعی از ابتدا در بافت‌های صوتی هر کس وجود دارد در نتیجه صداسازی کمکی به بهبود صدای هنرجوی آواز نمی‌کند، همچنین صداسازی مسیری است که هنرجو را به بیراهه می‌کشاند.

این خواننده در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال خواننده‌هایی که در زمان قدیم می‌خواندند هیچ کدام کلاس‌های صداسازی نرفتند و خوش صدایی در ذات آنها بود، اما امروزه بسیاری از آموزشگاه‌ها به جای تدریس مباحث اصلی به موضوع صداسازی می‌پردازند که این موضوع از پایه و اساس اشتباه است.

رشیدی تاکید کرد: همچنین اولین سالی که من از کاشان به تهران آمدم و در کلاس‌های مهدی فروغ شرکت کردم علاوه بر تعلیم آواز سنتی به صورت عملی آموزش‌هایی را از نظر تئوری به هنرجویان می‌داد که امروزه مورد استفاده همه ما بوده است اما اساتید در قبل به هنرجویان تقلید را پیشنهاد نمی‌کردند و معتقد بودند هر کس با جنس صدای خودش باید بخواند در نتیجه روز به روز شاهد حضور خوانندگان خوش صدا و توانا بودیم.

امین‌الله رشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور کلی صدا باید در ذات و وجود هر خواننده باشد در نتیجه صدای طبیعی در جذب مخاطب نقش به‌سزایی دارد و بهتر می‌تواند بر شنوندگان تاثیر بگذارد در نتیجه نباید هر تکنیکی را به هنرجویان آواز آموزش دهیم.

این خواننده افزود: به طور کلی من با ۱۰ درصد این موضوع موافق هستم زیرا ۹۰ درصد صدای خود خواننده مهم است در نتیجه کسی که صدا ندارد با تکنیک صداسازی به جایی نمی‌رسد.

رشیدی در پایان گفت: به نظر من تکنیک صداسازی سبب می‌شود خلاقیت و نوآوری در آواز ایرانی از بین رود، زیرا همه به یک شیوه می‌خوانند و تلاش می‌کنند صدای خاصی برای خود بسازند که این موضوع سبب می‌شود آواز ایرانی دچار تکرار شود.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.