رضایت طرفین از مذاکرات وین۷

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – کمتر از ۶هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع هسته‌ای، این مذاکرات در روزهای پایانی هفته گذشته متمرکز روی ۲محور اصلی اختلافات باقیمانده یعنی تصمیم‌گیری درباره نحوه لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق نهایی برگزار شد.

موضوع غنی‌سازی این‌بار در مراتب بعدی اظهارنظرهای پس از پایان مذاکرات در وین۷ بود.

مذاکره‌کنندگان از پیشرفت و روبه‌جلو بودن توافق در این مذاکرات سخن گفتند و رسانه‌های غربی نیز در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کردند. ظریف پس از گفت‌وگوهای خود با همتای آمریکایی‌اش و قبل از آغاز نشست ایران و ۵+۱ گفت که در دور جدید گفت‌وگو‌های هسته‌ای همه طرف‌ها بر این اعتقادند که پیشرفت‌هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات روبه‌جلوست، هرچند که این حرکت کند است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از برگزاری مذاکرات بر این نکته تأکید کرد که ایران با جدیت به‌دنبال بستن پرونده برنامه هسته‌ای خود است و تهران به‌دنبال بازی تاکتیکی نیست.

ظریف اما به‌عنوان بخشی از موضع ایران در مذاکرات اخیر تصریح کرد که دو طرف تمدید مهلت مذاکرات را مناسب نمی‌دانند و ضرورتی ندارد که اصلا راجع به آن فکر کنیم. همچنین در داخل کشور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که به شیراز رفته بود با بیان اینکه آینده مذاکرات ایران با ۵+۱ روشن است و به سرانجام خوبی خواهد رسید، گفت: کشور روی سکوی پرتاب قرار گرفته است و در آینده نه چندان دور شاهد رشد قابل توجه در همه عرصه‌های تجاری و علمی خواهیم بود. لغو تحریم‌های ایران اعم از یکجانبه و تحریم‌های شورای امنیت موضوعی بود که سرگئی ریابکوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه آن را دستور کار اصلی مذاکرات روزپنجشنبه خوانده بود. ظریف هم در این مذاکرات با اشاره به موضوع رفع تحریم‌ها گفت که آنچه لازم است طرف مذاکره نسبت به آن درک کاملی پیدا کند، آن است که تحریم‌ها بی‌تأثیر بوده، اما طرف مقابل احساس می‌کند که این تحریم‌ها خیلی ارزش دارد.

مذاکرات بعدی نیز با آمریکایی‌ها برگزار می‌شود. ۳تا ۴ هفته آینده زمانی است که در آن باز هم مذاکرات ایرانی – آمریکایی در حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و درصورت نیاز شاید وزرای دیگر نیز به جمع آنها اضافه شوند. تا قبل از آن طی چند روز آینده دیدار کارشناسان ایران و ۵+۱ برگزار می‌شود. مایکل مان با اعلام این اخبار می‌گوید مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است و هفته دوم آبان‌ماه را به‌عنوان زمان نشست سه‌جانبه بعدی ظریف، کری و اشتون اعلام می‌کند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.