رضا صفری در گفتگو با آریا:غمنامه هنر و هنرمندان خوشنویسی ادامه دارد

خبرگزاری آریا- هنرمند خوشنویس معتقد است:این غمنامه  هنر  و هنرمند در سرزمین ماست که هیچ گاه توجهی درخور نیافته اند و همواره بیش از آنکه مشمول مهر  و عنایت  بوده باشند بی مهری و فراموشی دیده اند.
رضا صفری در خصوص انتشار کتاب احوال و آثار درویش عبدالمجید طالقانی به خبرنگار تجسمی آریا،گفت:پس از ۳۵ سال تحقیق کتاب احوال و آثار استاد بزرگ خطّ شکسته و شاعر قرن ۱۲ “درویش عبدالمجید طالقانی” با همت استاد غلام رضا مشعشعی منتشر شد.
این هنرمند خوشنویس در  خصوص  اینکه این آرزو  دست نیافتی بود،اظهار داشت:چاپ کتاب  ” آثار و احوال درویش عبدالمجید طالقانی ” برای همه آنهایی که از وجود چنین مجموعه ای اطلاع داشتند و از جمله من ، دیگر  به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده بود و بیشتر  رنگ  رویایی را داشت که هرازگاهی با یک خبر ، زنده می شد و دوباره می مرد .
صفری با بیان اینکه هنرمندان مورد بی مهری قرار می گیرند،افزود:این غمنامه  هنر  و هنرمند در سرزمین ماست که هیچ گاه توجهی درخور نیافته اند و همواره بیش از آنکه مشمول مهر  و عنایت  بوده باشند بی مهری و فراموشی دیده اند .
این مدرس  در خصوص مراحل تدوین این کتاب گفت:بخاطر دارم که هراز چند گاهی به محضر استاد “مشعشعی ” می رفتم ،با حجم وسیعی از یادداشت ها برداری،دست نوشته، اسلاید ها و دیگر مطالب مربوط به کتاب درویش مواجه می شودم .
صفری در ادمه یادآور شد: مشعشعی تاکید می کرد که اینها حاصل سالها زحمت من است و اگر عمری هم نماند باید منتشر گردد و بر شماست که فراموش نشود .
این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه این کتاب چاپ شد، اظهار کرد: به نظر من گذر ایام باعث شد که بزرگترین آرزوی هنرمند برجسته را که سالها جوانی خود را  صرف خوشنویسی گذاشته  به ثمر برسد.
در ادامه گفت: گاهی دلبستگی ها آنقدر بزرگ و آرمانی اند که دیگران را نیز  مجذوب محبوب می کنند بی آنکه آن محبوب را دیده یا شناخته باشند و حکایت استاد مشعشعی و درویش عبدالمجید از این جنس بود .
صفری درباره اینکه، این سالها که استاد مشعشعی به نگارش این کتاب مشغول بود نگاه خوشنویسان چگونه بود؟گفت:به کلاس که می رفتیم نقل ، نقل ” درویش” بود در خانه استاد حضور پیدا می کردیم،  مهمان آثار ” درویش” بودیم . اینگونه بود که به درویش و به مکتبش در خوشنویسی که یگانه است و دست نیافتنی متصل می شدیم .
 این موسس  هنرکده عرفان در پایان به بی توجهی مسئولین  به هنر خوشنویسی به خبرنگار هنرهای تجسمی آریا،  گفت:مسئولین هنری در زمانی که هنراصیل خوشنویسی دچار مشکلاتی گوناگون است بایستی پدرانه رفتار نمایند وبا حکمیتی  بیطرفانه و منصفانه ، ضمن توجه به علل و ریشه ها در صدد رفع مشکلات وکاستی ها باشند هنرخط و هنرمند خوشنویس ، امروز بیشتر از همه دورانها نیازمند حمایتی آگاهانه و دلسوزانه است.

*کارنامه رضا صفری:
رضا صفری    متولد ۱۳۴۷ تهران
آغاز  هنرآموزی به سال ۱۳۶۵ در کلاسهای انجمن خوشنویسان ایران
فارغ التحصیل دوره ممتاز انجمن خوشنویسان ایران به سال ۱۳۷۱
هنر آموخته محضر استادان : سیداحمد میرخانی ، کیخسرو خروش ، غلامرضا مشعشعی
دریافت مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران به سال ۱۳۸۸
عضو هنرمندان موسسه توسعه هنرهای تجسمی
برگزاری نمایشگاه اختصاصی “حلقه وصل” به اتفاق استادان ستارپور و شهبازی : کمیسیون ملی یونسکو- تهران ۱۳۸۸ /گالری شفاف – شیراز ۱۳۸۹موزه هنرهای معاصر–  اصفهان۱۳۸۹
شرکت در نمایشگاههای جمعی و جشنواره های ملی و بین المللی از جمله :
نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام – نمایشگاه بین المللی قرآن کریم – جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر (مدعو) – جشنواره جهانی نوروز (مدعو) – نمایشگاه خط مهربانی و …
صاحب اثر برگزیده جشنواره خوشنویسی پیامبر اعظم (ص) – تهران ۱۳۸۵
رتبه نخست جشنواره بین المللی هنر نبوی – اصفهان ۱۳۸۵
نماینده منتخب خوشنویسان تهران در دو دوره مجمع کشوری انجمن خوشنویسان ایران
 (آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی ) از سال ۱۳۷۲
تدریس در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی از جمله تربیت معلم شهید ثانی و …
تدریس در مراکز فرهنگی و هنری از جمله مرکز دانش پژوهان شاهد
برگزاری کارگاه آموزشی خط در مدرسه کوکالداش (تاشکند – ازبکستان)
مدرس و داور چندین دوره جشنواره کشوری هنرهای تجسمی شاهد و ایثارگر
داوری سه دوره جشنواره هنرهای تجسمی بسیج
داور جشنواره دانشجویی ثقلین
داور بخش خوشنویسی اولین جشنواره سراسری” وقف ، چشمه همیشه جاری “
داوری بخش خوشنویسی پنجمین جشنواره سراسری “کریمه اهل بیت(س) “
تحقیق پیرامون کتیبه های ایرانی – اسلامی در بناهای تاریخی آسیای میانه  
تالیف کتاب مشق نور ( آموزش خط شکسته تحریر)


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.