رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در ساخت‌وسازهای دولتی الزامی شد

به گزارش خبرنگار مهر،به موجب این طرح به دولت پیشنهاد شده تمامی ساخت و سازهای دولتی به ویژه ساختمان‌های شاخص و انحصاری را بعد از طراحی مورد تصویب نهایی کارگروه تخصصی اساتید معماری و متخصصان قرار دهد.

ساختمان‌های دولتی، سازمان‌ها، نهادهای کشوری و لشگری که در تهران ساخته می‌شود توسط کارگروهی متشکل از سه نفر از اساتید برجسته معماری ایرانی و اسلامی با انتخاب وزیر علوم، معاون متخصص سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، یک نفر از معماران برجسته کانون مهندسان مشاور معماری، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان دبیر و اداره کننده کارگروه و یک نفر متخصص به انتخاب شورای اسلامی شهر داوری و پس از تایید اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش همچنین ساختمانهای دولتی، سازمان‌ها، نهادهای کشوری و لشگری که در استان‌ها ساخته می‌شوند توسط کارگروهی متشکل از سه نفر از اساتید برجسته معماری اسلامی و ایرانی در استان با انتخاب رییس مجمع روسای دانشگاه‌های استان، یک نفر از معماران برجسته کانون مهندسین مشاور و معماری استان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دبیر شورای معماری و شهرسازی استان و یک نفر نماینده متخصص به انتخاب شورای اسلامی شهر داوری و پس از تایید اجرا می‌شود.

درج عنوان نمای رومی برای تبلیغ ساختمانها زجر آور است

رییس شورای عالی استان‌ها در جریان تصویب این طرح با تاکید بر ضرورت توجه به معماری ایرانی اسلامی، درج عنوان با نمای رومی را برای تبلیغ ساختمان‌ها زجر آور و موجب کسر شان دانست.

چمران در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی استان‌ها با انتقاد از مقاوم نبودن ساخت و سازها، اظهار کرد: در حال حاضر ساختمان‌های با بیست سال ساخت را فرسوده می‌خوانند، این در حالیست که باید ساختمان‌های مقاوم و ۲۰۰ ساله ساخته شود و عمر مفید ساختمانها به ۲۰۰ سال برسد.

وی در ادامه معماری ایرانی اسلامی را معماری مایه مباهات و اصیل خواند و از بی توجهی نسبت به این نوع معماری انتقاد کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.