رعایت مقررات ملی ساختمان، ضامن کیفیت و مقاوم سازی آن است

‘رسول حسین زاده’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشکلی که امروزه در مقوله ساخت و ساز در کشور وجود دارد، این است که مقررات ملی ساختمان در بیشتر ساخت و سازها به ویژه در ساختمان های با زیربنای کم رعایت نمی شود.

وی افزود: این در حالی است که در ساختمان های دارای طبقات بالا و زیربنای دو هزار متر مربع به بالا از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اجرای مقررات ملی ساختمان کنترل لازم وجود داشته و مهندس مجری نیز بر این امر نظارت می کند اما در گاهی موارد شاهدیم که کمتر به این امر توجه می شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان علاوه بر بالا بردن کیفیت ساختمان، موجب مقاوم شدن آن در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی می شود، گفت: همانگونه که در زلزله اخیر در شهرهای اهر، هریس، ورزقان و تبریز مشاهده شد، به بیشتر ساختمان هایی که با کنترل سازمان نظام مهندسی و رعایت مقررات ملی ساختمان احداث شده بودند، آسیبی نرسید و در برابر زلزله از خود مقاومت نشان دادند.

حسین زاده تعامل بین دستگاه های ذیربط در امر ساختمان نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و سایر ارگان ها و نهادهای مرتبط در امر ساخت و ساز برای رعایت مقررات ملی ساختمان را ضروری و اساسی دانست و ابراز عقیده کرد: برای موفقیت در احداث ساختمان های مقاوم در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی، لازم است مقررات ملی ساختمان و مباحث ۲۰ گانه، مصوب وزارت راه و شهرسازی، با تعامل تمام ارگان های مزبور رعایت شود تا ساختمان هایی ایمن برای تامین رفاه و امنیت مردم احداث شود.

وی از مقررات ملی ساختمان به عنوان یک اصل در امر ساختمان سازی یاد و اضافه کرد: مطبوعات به عنوان ابزار اطلاع رسانی و رسانه ملی وظیفه دارند برای معرفی این مقررات و مباحث آن فرهنگ سازی کنند که البته صدا و سیما در سال های اخیر اقدام به فرهنگ سازی و معرفی مبحث ۱۹ که به امر صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها توجه دارد، اقدام کرده که جای تقدیر دارد.

این کارشناس عمران و راه و ساختمان اضافه کرد: مقررات ملی ساختمان به عنوان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان بوده و نقش موثری در نیل به اهدف عالی تامین ایمنی، بهداشت، سلامتی و صرفه اقتصادی فرد و جامعه داشته و رعایت آن موجب ارتقاء کیفیت و افزایش عمر مفید ساختمان ها و مقاوم سازی در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی خواهد شد.

حسین زاده گفت: با رعایت مقررات ملی ساختمان، امکان امدادرسانی به ساکنان در خارج از ساختمان، تامین نور و تعویض هوا در رابطه با اهداف آسایش و بهداشت و استفاده بهینه از فضاهای داخلی ساختمان و حتی فضاهای واقع در زیر زمین و از سویی موضوع حفظ هویت فرهنگی جامعه نیز قاعده مند و هدایت شده و منظر شهری را ساماندهی می کند.

۶۴۵/۵۸۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۹۰۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.