رفاقت میان ابزار دیجیتالی

جام جم آنلاین: این روزها، هر روز بیش از یک میلیارد جستجو در زمینه‌های مختلف از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات مطرح شده در ذهن کاربران باشد. شاید همین ویژگی است که اینترنت توانسته از طریق آن به جایگاهی اختصاصی در زندگی امروزی انسان‌ دست یابد. اگر ۲۰ سال پیش از مخزنی از اطلاعات صحبت می‌شد که می‌توانست داده‌های انبوهی در زمینه‌های مختلف را در خود جای دهد به نظر ایده‌ای دور از ذهن می‌رسید که بیشتر به یک داستان علمی ـ تخیلی شبیه بود.

اگر بخواهیم آینده دنیای فناوری را به تصویر بکشیم نیز بی‌شک اینترنت نقش اول را بر عهده دارد. اگرچه ممکن است آنچه در آینده تحت عنوان اینترنت از آن نام برده می‌شود مفهومی متفاوت از اینترنت امروزی داشته باشد. در حقیقت تا به امروز اینترنت تنها وظیفه جمع‌آوری و ارائه اطلاعات را به عهده داشته است که کامپیوترها تنها دریچه برای دستیابی به آن بوده است، اما امروز اینترنت در مسیر همه‌گیرشدن گام برمی‌دارد. همه‌گیرشدن به این معنی است که از کامپیوتر، تلویزیون، دوربین عکاسی و فیلمبرداری تا گوشی تلفن همراه، یخچال و اتومبیل همه و همه دریچه‌ای به سوی دنیای اینترنت به روی شما می‌گشاید.

اما این ویژگی تنها به این موضوع محدود نمی‌شود. می‌توانید پیش از رفتن به خانه به کمک اینترنت و امکاناتی که از این طریق در اختیارتان قرار می‌گیرد همه‌چیز را برای پذیرایی از مهمانی که به صرف شام دعوت کرده‌اید، آماده کنید. اما یکی شدن یا به عبارت دیگر، اتحاد و رفاقت میان‌ابزارها نیز ویژگی دیگری است که در ترسیم آینده اینترنت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در دنیای امروز دیگر مجبور نیستید برای ورود به دنیای اینترنت از یک مسیر اختصاصی ـ که همان دریچه کامپیوتر است ـ عبور کنید، بلکه گوشی‌های هوشمند، آی‌پد، تبلت، لپ‌تاپ، تلویزیون، دوربین و… همه و همه می‌تواند دریچه‌ای برای ورود به دنیای اینترنت باشد. دیگر مرزی برای ورود به دنیای اینترنت وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود رفته‌رفته انسان‌ نیز ساکن دنیای اینترنت شده و مرز بین دنیای واقعی و مجازی از میان برداشته خواهد شد. در دنیای آینده مجالی برای جدایی از دنیای اینترنت وجود ندارد و دنیای واقعی و مجازی در هم آمیخته خواهد شد.

زندگی در کنار ابزارها

NFC یک فناوری ارتباطی رمزگذاری‌شده به روش بی‌سیم است که می‌تواند ارتباط میان کارت‌های هوشمند تماسی و دستگاه‌های مجهز به این فناوری را میسر سازد و به این ترتیب، دستگاه‌ها می‌توانند در فواصل کوتاه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. با استفاده از این فناوری می‌توانید از گوشی تلفن همراهتان علاوه بر پرداخت صورتحساب‌ها و هزینه‌های حمل و نقل عمومی برای دریافت اطلاعات از طریق کارت‌ها یا پوسترهای هوشمند و حتی به‌عنوان کلید برای بازکردن در اتومبیل یا منزل و برقراری ارتباط با شبکه استفاده کنید. فناوری مشابه دیگری که تحت عنوان Synchronization یا همان SYNC از آن نام برده می‌شود، همگام‌سازی لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه، نمایشگر تلویزیونی و هر ابزار دیگری را که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد، امکان‌پذیر می‌کند. به این ترتیب، چنانچه اطلاعاتی که روی سیستم پردازش ابری ذخیره کرده‌اید به‌روزرسانی کنید یا از طریق هر یک از ابزارها در نرم‌افزار Drop Box نصب‌شده در این ابزار‌ها تغییرات جدیدی را اعمال کنید بلافاصله پس از اتصال به اینترنت، همه این ابزارها با تغییرات ایجادشده همگام می‌شوند. ابزارهای جدید ارتباطی که عنوان دیجیتالی را می‌توان وجه اشتراک آنها دانست ترکیبی از فناوری‌های مختلف است که در راس آنها فناوری‌های ارتباط جمعی و در دو راس دیگر نرم‌افزارهای کامپیوتری و فناوری‌های جدید ارتباطی قرار دارد. این سه ضلع که تشکیل‌دهنده مثلث فناوری در دنیای امروز است، به کاربران دنیای دیجیتال کمک می‌کند تا بتوانند ذخیره، انتقال، بازیابی، پردازش و دریافت اطلاعات را در دنیایی فراتر از مرزهای زمانی و مکانی تجربه کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی جدید این است که به نوعی ارتباط تعاملی محسوب می‌شود. به این ترتیب، دنیا بیش از پیش به سمت همگرایی‌شدن حرکت خواهد کرد. یکی‌شدن مخزن ذخیره محتوا و داده‌ها به هدف اصلی بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده است.

فناوری DLNA (ارتباط دستگاه‌های دیجیتال خانگی)، یکی از دیگر فناوری‌هایی است که امکان اتصال و به اشتراک‌گذاری محتوا میان ابزارهای الکترونیکی مختلفی که در خانه وجود دارد امکان‌پذیر می‌کند. در حقیقت، این فناوری یک شبکه خانگی میان ابزارهای الکترونیکی ایجاد می‌کند و همه ابزارهایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند در این شبکه قرار می‌گیرند. به کمک این شبکه می‌توانید به اطلاعات مورد نظر که در هرکدام از این ابزارها وجود دارد تنها به کمک یکی از آنها دسترسی داشته باشید.

آینده در تسخیر اینترنت

بسیاری از کارشناسان بر این باورند هر آنچه در آینده در دنیای اینترنت وجود نداشته باشد، وجود خارجی ندارد. کاربران اینترنتی امروزی برای هر کاری ـ از خواندن روزنامه و تماشای تلویزیون تا برقراری تماس‌های تلفنی و حتی مسیریابی ـ اینترنت را بهترین گزینه می‌دانند. این روزها نه‌تنها گوشی‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، نمایشگرهای تلویزیونی و حتی قاب عکس‌های دیجیتالی امکان اتصال به اینترنت را دارند بلکه اینترنت به‌عنوان یک واسطه امکان ارتباط میان‌ابزارهایی دیجیتالی را نیز فراهم کرده است. پس از دستیابی به امکان برقراری اولین تماس‌های تلفنی از طریق اینترنت، امکان برقراری تماس‌های ویدئویی نیز به اینترنت اضافه شد و شاید دور از ذهن نباشد روزی بتوان از طریق اینترنت در یک مهمانی یا جمع خانوادگی نیز حضور پیدا کرد. فناوری NFC یکی از فناوری‌هایی است که توانسته در ارتباط و اتحاد میان‌ابزارهای دنیای دیجیتال نقش مهمی داشته باشد. به کمک این فناوری تنها کافی است گوشی هوشمندتان را روی صفحه‌خوانی که به اینترنت متصل است، قرار داده و از آن به‌عنوان یک کارت اعتباری در پرداخت‌ها استفاده کنید. فناوری پردازش ابری یا همان Cloud Computing نیز یکی از دیگر فناوری‌های تاثیرگذار در این زمینه است. به این ترتیب، دیگر اطلاعات روی حافظه‌های اختصاصی هر یک از ابزارها ذخیره نمی‌شود، بلکه فضایی مجازی در اینترنت به‌عنوان حافظه عمل می‌کند و این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا از هر ابزاری که در اختیار دارید برای بازیابی این اطلاعات استفاده کنید. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا هشت سال دیگر تعداد دستگاه‌ها و ابزارهای متصل به اینترنت بی‌سیم از ۶/۴ میلیارد به بیش از ۵۰ میلیارد عدد افزایش خواهد یافت که این می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای همه‌گیرشدن اینترنت در آینده‌ای نزدیک باشد.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.