“رفتارهایی” که دست خودمان نیست

فروردین ۱۴۰۳

«رفتار غیرارادی» چیست؟ رفتارهایی که انسان ها در زندگی روزمره خود ناخودآگاه انجام می دهند. نه ما بلکه شما هم، همینطور میباشید، برای مثال رفتارهایی چون “سکسکه”، پلک زدن، خنده، “خمیازه” و … در این مطلب به بررسی ۷ رفتار عجیب و ناخواسته پرداخته ایم … این ۷ راز را بخوانید.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛

۱- خمیازه کشیدن یعنی …

محققان معتقدند خمیازه مانند خنده نوعی وسیله برای برقراری ارتباط است! تا حالا بسیار پیش آمده روبروی فردی نشسته اید، او خمیازه می شد، شما هم پشت بند آن “خمیازه” می کشید و یا بالعکس … در واقع خمیازه با سرایت از یک فرد به فرد دیگری نوعی اطلاعات را منتقل می کند، واین معنا را به مخاطب انتقال می دهد که «من خسته ام» و یا «این برنامه کسل کننده است» … محققان دریافتند که با خمیازه کشیدن الگوهای رفتاری در نواحی از “مغز” که مرتبط با تقلید است، فعال می گردد.

۲- دست و پایتان خواب می رود! چرا؟

وقتی دست وپایتان خواب می رود، این معنا را می دهدکه دست و پایتان خفه شده است. در واقع به این دو عضو از بدنتان خوننمی رسد و به نوعی از کار می افتد، به طور حتم بارها شنیده اید که طرف می گوید به مغزم خون نرسید، کاری کردم که نباید می کردم؛ حالا وقتی به دست و پایتان هم خون نرسد، یعنی اینکه آنها خفه شده اند.

۳- این سکسکه لعنتی

“سکسکه” یک” اسپاسم” غیرارادی است که در قسمت غشای ماهیچه ای “قفسه سینه” رخ می دهد و در فرآیند تنفس نقش بسیار مهمی ایفا می کند… حال اگر این ماهیچه در اثر وجود غذای بسیار داخل معده یا گرسنگی تحریک شود، یک دوره سکسکه اتفاق می افتد. سکسکه فقط آزاردهنده است و برای بدن هم هیچ فایده ای ندارد. البته اگر هنگام سکسکه شوکی به شما وارد شود، سریعا سکسکه تان از بین می رود.

۴- “اشک” چشمان ما!

اشک ها مجموعه ای از “هورمون ها” و “پروتئین های” ناخوشایندی است که وقتی بدن احساس غم، اندوه و استرس می کند، به وجود می آید. به همین خاطر است که پس از یک “گریه” حسابی و به دنبال خارج شدن این مواد مضر، شما احساس می کنید تخلیه شده اید، در واقع هیجان شما تخلیه می گردد.

۵- چرا خوابتان به چشمتان می آید؟

خدا کند هیچ وقت در لحظات حساس زندگی خواب به سراغ شما نیاید، مثل رانندگی … هیچ انسانی به صورت طبیعی نمی تواند بیخوابی را بیش از چند روز تحمل کند.دانشمندان می گویند فرآیند خواب همچنان برای آنان یک حکایت ناشناخته است اما با اینحال خواب سبب تقویت مکانیسم بدن برای فعالیت در زمان بیداری و تنظیم سازماندهی مجدد” نورون ها” در مغز و “سیستم عصبی” می گردد، محققان همچنین خواب را برای تقویت حافظه و توان یادگیری حیاتی می دانند … خواب همچنین خاطرات را به “حافظه طولانی مدت” منتقل می کند.

۶- بی جهت پلک نزنید

حرکتی در انسان که یک دهم ثانیه طول می کشد و کسی هم نیست که بگوید من پلک نمی زنم. البته اگر بخواهید پلک نزنید، می توانید اما به محض اینکه حواستان نباشد، ناخودآگاه پلک خواهید زد، پلک زدن سبب می گردد که ذرات “گرد و غبار” پاک و مایعات روغنی روی کره چشم منتشر شود.

دانشمندان می گویند، مغز انسان نوعی توانایی برای نادیده گرفتن خاموشی های موقت و لحظه ای دارد، در واقع عمل پلک زدن سبب توقف فعالیت در چندین ناحیه از مغز می گردد که مسئول ردیابی تغییرات محیطی می باشند.

۷- چرا می خندید؟

لبخند، نیشخند، خنده، روانشناسان معتقدند که این واکنش رفتاری، نوعی سیگنال برای دیگران است و نوعی روش انتشار یافتن احساسات مثبت، کاهش استرس و حتی کمک به انسجام کارهای گروهی است … گاهی اوقات شما با دیدن یک صحنه ناخودآگاه لبخند به لبانتان می آید.

لبخند زدن، خندیدن، شادی، شکرگزاری و تشکر کردن، نه تنها شما را شخص خوبی جلوه می دهد بلکه در سلامت شما نیز موثر است.

منبع: برترین ها


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.