رفتارهای ترافیکی شاخص سلامت روانی جامعه است

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: دبیر انجمن حمایت از بهداشت و سلامت روان جامعه گفت: رضایت اجتماعی تاثیر معناداری بر رفتارهای جمعی از جمله رفتارهای ترافیکی شهروندان دارد و اصولاً این موضوع یکی از خصوصیت‌های جوامع ایده‌آل و توسعه یافته محسوب می گردد و رضایت‌ اجتماعی زمانی حاصل می‌شود که هر یک از اعضای جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خویش مسئول بدانند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر، دکتر ناصر قاسمزاد افزود: فعالیت فیزیکی، فعالیت ‌روانی و فعالیت اجتماعی، سه بُعد مهم سلامت اجتماعی می باشند که منجر به رضایت اجتماعی می‌شوند و در برنامه‌ریزی‌های کلان شهری و ملی باید شاهد افزایش کیفیت زندگی شهروندان در تمام ابعاد باشیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما به عنوان جامعه‌ای جوان نیازمند توجه خاص مسئولان شهری و ملی برای پاسخگویی به نیازهای جوانان است، اظهار کرد: با توجه به جایگاه والای جوانان در جوامع انسانی به ویژه جامعه اسلامی ما، آسیب‌شناسی مسائل قشر جوان و اقدام در جهت رفع مشکلات آنها از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

قاسمزاد با بیان اینکه پاسخگویی مناسب به این نیازها می‌تواند در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که مصداق آن را در رفتارهای ترافیکی بخشی از جوانان شاهد هستیم می تواند به میزان چشمگیری مؤثر باشد، تصریح کرد: در این میان آموزش به جوانان در حوزه‌های اجتماعی همچون ترافیک تأثیر دارد، هر چند الگوهای تربیتی انسان از دوران کودکی شکل می‌گیرد و آموزش در سنین پایین تر، موثرتر است.

وی عواملی همچون وضعیت اقتصادی را در میزان رضایت جامعه و نیز رفتارهای اجتماعی اشخاص جامعه بسیار موثر دانست و اضافه کرد: بدون تردید ناتوانی شهروندان در پاسخگویی به بخشی از نیازهای معیشتی خود و خانواده‌شان که زندگی فردی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بروز بعضی رفتارهای ترافیکی می‌تواند موثر باشد.

قاسمزاد رفتارهای ترافیکی را شاخص سلامت روانی جامعه دانست و گفت: توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی به نیازهای معیشتی خانواده‌ها سبب افزایش ضریب ایمنی در رفتارهای اجتماعی از جمله رفتارهای ترافیکی می گردد و از این رو برخورداری از استانداردهای رایج جهانی در زندگی اجتماعی، حق مسلم شهروندان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر تاثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی، افزود: شکاف بین آرزوهای نه چندان بزرگ و وضعیت عینی اشخاص در جایگاه‌ اجتماعی که در آن قرار دارند به ویژه هنگامی که این فرد در سنین جوانی قرار دارد، سبب کاهش رضایت‌ از شرایط موجود و در نتیجه افزایش احتمال بروز رفتارهای خشن می¬شود که نمونه‌هایی از آن را هر روز در رفتارهای ترافیکی می¬توانیم ملاحظه ‌کنیم.

قاسمزاد شادی و نشاط را از دیگر عوامل اساسی برای تامین رضایت اجتماعی بر شمرد و تاکید کرد: فرهنگ شادی و نشاط را باید در سطح جامعه توسعه و تعمیم داد، چرا که جوامع شاد از ظرفیت بالایی برای مقابله با خشم و رفتارهای خشن برخوردارند و بر عکس در جوامع نا شاد مردم در رفتارهای اجتماعی خود غمگین و در رفتارهای ترافیکی خویش خشمگین می باشند و نحوه رانندگی آنها پر خطر است.

این مدرس روان‌شناسی در پایان وجود جامعه‌ای شاداب، با نشاط و پویا را برای افزایش رضایت اجتماعی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: همه مسئولان در قبال توسعه جامعه خویش در تمامی سطوح از طریق افزایش میزان رضایت اجتماعی اشخاص جامعه مسئولیت دارند و بدون تردید مردمی که از زندگی خود رضایت دارند، کمتر مرتکب خطا شده و کمتر مبادرت به انجام رفتارهای پر خطر می کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.