رفت و آمد خویشاوندان فرهنگی

جام جم آنلاین: در دو هفته نخست تیر امسال شاهد برپایی هفته هنر استان‌های کردستان و گلستان در فرهنگسرای نیاوران بودیم. ریشه این رویداد به برگزاری ۹ هفته هنری در سال گذشته بازمی‌گردد.

این حرکت در راستای تقویت بن‌مایه‌های بومی و فرهنگی با حمایت معاونت امور هنری شکل گرفته است. هفته هنر استان‌ها شامل برنامه‌های متنوعی چون معرفی پوشش، غذا و آداب و رسوم اقوام مختلف است.

تعدادی از هنرمندان دو استان گلستان و کردستان به ارائه نظراتی درباره هفته هنر استان‌ها پرداخته‌اند که در ادامه آنها را می‌خوانیم.

میزان اثرگذاری

حجت‌الله شکیبا، هنرمند نقاش می‌گوید: برگزارکنندگان هفته هنر استان‌ها بر سنتی و بومی بودن این هفته‌ها تاکید دارند.

به اعتقاد من، علاوه بر آداب و رسوم، صنایع دستی و غذاهای محلی باید به هنرمندان و آثار خلق شده در دوره معاصر هر استان پرداخته شود و همزمان با برپایی این هفته‌ها، هنر سنتی و مدرن را با هم آشتی داد.

راز ماندگاری

قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر معتقد است، برگزاری برنامه‌هایی چون هفته هنر استان‌ها فرصت خوبی است تا اهالی تهران که سخت سرگرم ترافیک و مسائل شهری‌ هستند و از طبیعت بریده‌اند به ریشه‌های باستانی و اصیل هزاران ساله فرهنگ غنی خود در چهارگوشه ایران بازگردند.

وی تاکید می‌کند: تنها برگزاری این هفته‌های هنری کافی نیست، بلکه باید بازتاب آن را تجزیه و تحلیل کرد. همچنین باید درباره این جریان اخبار و گزارش منتشر شود و مهم است که رادیو و تلویزیون به آن بپردازد. وی می‌گوید: برپایی یک هفته‌ای این جریان، آن هم در یک فرهنگسرا فقط باید بهانه‌ای باشد برای بررسی شناخت، تفاهم و درک متقابل که بیشتر به آن نیاز داریم. زمان برپایی این هفته‌های هنری اندک است و باید بسیار طولانی باشد یا حتی چند بار در سال در زمینه‌های متنوع برگزار شود.

هزینه‌ها کم می‌شود

حسین مسافرآستانه، نویسنده و کارگردان تئاتر برگزاری هفته هنر استان‌ها را فرصت خوبی برای مردم کشور بویژه تهرانی‌ها دانست تا در یک فرصت زمانی کوتاه با انواع هنرهای گوناگون، فرهنگ، آداب و رسوم و زندگی اقوام مختلف ایرانی از نزدیک آشنا شوند.

وی با بیان این که هنرمندان استان‌های مختلف کشور نیز از این فرصت برای ارائه هنر خود استفاده می‌کنند،اظهارداشت: اگر قرار بود یکی از این هنرها را از نزدیک شاهد باشیم زمان و هزینه زیاد طلب می‌کرد. این نیاز به دیدن آثار هنری از سوی شهروندان و ارائه اثر هنری و دیده شدن هنرمندان شهرستانی در یک مکان همزمان با برگزاری هفته هنر استان‌ها محقق می‌شود.

هنر زنده

یونس پولاد، هنرمند خوشنویس هم معتقد است، برگزاری هفته هنر استان‌ها بسیار بااهمیت است و موجب آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ خودشان می‌شود. وی مشاهده نزدیک موسیقی محلی، صنایع‌دستی و برنامه‌های جنبی دیگر استان‌ها را که بسیار زنده و پویاست بسیار تاثیرگذار می‌داند. این هنرمند می‌گوید: همزمان با برپایی هفته هنر استان‌ها نسل جوان می‌تواند فرق بین فرهنگ اصیل و مدرن را دریابد.

ارزش‌های مشترک

فردین صادق ایوبی، نقاش هم معتقد است: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که جهان‌وطنی است و از این جهت می‌گویم جهان‌وطنی است که با کثرت اقوام و دیدگاه‌های مختلفی در حوزه مناسبات انسانی و اجتماعی روبه‌رو هستیم.

این هنرمند می‌گوید: همه اقوام ایرانی در اصل خویشاوندان فرهنگی یکدیگرند و در طول تاریخ همدلی و همزبانی خودشان را در رابطه با حفظ تمامیت ارضی و ارزش‌های ایرانی اسلامی ادا کرده‌اند.

صادق ایوبی توضیح می‌دهد: در شرایط فعلی جهان امروز، بیش از هر دوره دیگری نیازمند وحدت ملی و قومی هستیم. برگزاری این گونه مراسم و هفته هنر استان‌ها زمینه مساعدی فراهم می‌کند تا به ارزش‌های مشترک زبانی، قومی، ملی و تاریخی یکدیگر نزدیک شویم.

چیزی نمی‌دانیم

بهزاد غریب‌پور در این رابطه می‌گوید: اقوام و آیین‌های ایرانی دچار فراموشی شده‌اند و برپایی هفته هنر استان‌ها موجب می‌شود این فراموشی فراگیر نشود.

وی می‌گوید: این حرکت موجب شناسایی و شناختن فرهنگ اقوام می‌شود. آیین‌ها جلب نظر می‌کنند و با یکدیگر آشنا و با یافتن مشابهت‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شوند.

غریب‌پور کشور ایران را سرشار از فرهنگ و اقوام با پوشش و آداب و رسوم متفاوت می‌داند و می‌گوید: این حرکت ارزشمندی است که باعث شکوفا شدن استعدادهای شهرستان‌ها می‌شود.

بامداد محمدی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.