رفع اشکالات کلی لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد نفریه در نشست خبری روز سه شنبه در سازمان بهزیستی تاکید کرد: لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست دو سال پیش به تصویب مجلس رسید و طی این سالها شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته بود که این ایرادات نیز به تازگی برطرف شده است و فقط یک اشکالات جزئی دارد که آن نیز به زودی در کمیسیون اجتماعی مجلس رفع می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۴ هزار خانواده با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان هستند که از این تعداد ۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر دانش آموز و ۱۷ هزار نفر نیز دانشجو هستند.

 

نفریه با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه، سالانه ۱۰ درصد از مددجویان باید از چرخه حمایت خارج شوند گفت: طی سال گذشته ۱۳ هزار نفر از مددجویان توانمند شده و از چرخه خدمات مستمری سازمان خارج شدند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ زن سرپرست خانواری پشت نوبت بیمه اجتماعی در سازمان وجود ندارد، گفت: سال گذشته ۵۵ هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتند به طوریکه سن آنها بین ۱۸ تا ۵۵ سال بود.

 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: سال گذشته نیز ۳۷ هزار نفر روستایی و عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند به طوریکه بیمه آنها تا دی ماه پرداخت شده است.

 

به گفته نفریه از میان ۱۷۴ هزار پرونده تحت پوششی ها ۱۵۰ هزار پرونده مورد پایش قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی ، مداخله در بحران و خط تلفن ۱۲۳ گفت: در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان و شهر کشور به صورت سراسری به خط تلفنی ۱۲۳ متصل هستند به طوریکه سال گذشته ۹۹ هزار تماس منجر به مداخله با این خط انجام شد و همچنین هم اکنون ۱۹۸ تیم سیار اورژانس اجتماعی مشغول فعالیت هستند.

 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار کودک خیابانی در ۳۸ مرکز نگه داری می شود، گفت: ۲۴ مرکز بازپروری و همچنین ۱۴۳ مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق در کشور وجود دارد که بیش از ۶۷ هزار مورد به این مراکز مراجعه کرده و در بیش از ۶۰ درصد موارد پرونده های طلاق منجربه سازش شدند.

 

نفریه گفت: هم اکنون ۲ هزار کودک تحت پوشش سازمان هستند که ۶ هزار و ۸۰۰ نفر آنها در خانه های غیردولتی و مابقی نیز در خانه دولتی سازمان نگه داری می شوند و همچنین ۱۲ هزار و ۱۸۷ نفر به صورت ماهیانه از سازمان کمک هزینه دریافت می کنند.

به گفته نفریه سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ کودک فرزند خوانده شدند و ۲ هزار و ۱۰۰ کودک نیز از مراکز ترخیص شدند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: از میان کودکان تحت پوشش هزار و ۳۵۳ نفر دانشجو هستند که سازمان تمامی هزینه های دانشگاه آنها را پرداخت می کند.

 

نفریه با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۵ هزار مهدکودک در سراسر کشور وجود دارد گفت: در ۶ ماه گذشته هزار مهدکودک در سطح استان ها افزایش پیدا کرده است که در این مهدها ۴۸ هزار مربی مشغول به فعالیت هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ مرکز مشاوره عمومی در کل کشور فعال است گفت: طرح کاهش طلاق در بیش از ۱۴۰ دادگاه اجرا می شود و مربوط به افرادی است که از سوی مراجع با تشکیل پرونده معرفی شده اند.

 

نفریه با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کودکان تحت پوشش بی سرپرست هستند گفت: با تصویب قانون جدید فرزندخواندگی مشکل واگذاری کودکان بدسرپرست به خانواده ها برطرف می شود و همچنین سن فرزندخواندگی نیز تا دو سال کاهش پیدا می کند.

 

معاون اجتماعی بهزیستی در مورد نگهداری کودکان دارای ایدز نیز گفت: هیچ گونه محدودیتی در پذیرش این کودکان وجود ندارد و ما کودکان را با توجه به داشتن بیماری ایدز از پذیرش محروم نمی کنیم و همچنین این کودکان با متقاضیانی که دارای بیماری ایدز بوده و صلاحیت نگهداری را دارند واگذار خواهند شد. در حال حاضر تعداد متقاضیان فرزندخواندگی از کودکان دارای شرایط بسیار بیشتر است به طوریکه تعداد آنها هفت به یک است.

 

وی در پاسخ به این سوال که در مورد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قانون بودجه ردیف خاصی اختصاص داده شده است، گفت: امسال برای اولین بار برای پیشگیری از آسیبها بودجه گرفته ایم به طوریکه تمامی موارد مورد نیاز در این بخش نیز مشخص و به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است.

 

نفریه از کمبود ۱۵۰ مرکز برای خودروی اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳۰ مرکز که نیاز به خودروی اورژانس دارند شناسایی و برای تامین ۱۵۰ دستگاه اعلام نیاز کرده ایم که امیدواریم بتوانیم حداقل ۱۰۰ دستگاه را در سال جاری تامین کنیم.

 

وی در مورد تامین امنیت ماموران اورژانس اجتماعی نیز تاکید کرد: اوایل سال هیات وزیران مصوبه ای را در کمیسیون اجتماعی تصویب کرد به طوریکه امنیت ماموران اورژانس یکی از این موارد بود.

 

نفریه همچنین در خصوص اسلامی شدن مهدهای کودک نیز گفت: در مهدهای کودک آموزش های دینی علاوه بر آموزش های دیگر به کودکان ارائه می شود و ترانه خوانی و سرود نیز از سرفصل های آموزشی مهدها به هیچ عنوان حذف نشده اند.

 

وی با اشاره به اینکه با الحاق مراکز پیش دبستانی به مدارس راهنمایی موافق نیستیم گفت این مساله چنانچه صحت داشته باشد مشکلات عدیده ای را در آینده ایجاد خواهد کرد، به همین دلیل ما امیدواریم که این امر به وقوع نپیوندد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.