رفع تحریم‌ها/مذاکره دربارهٔ غنی‌سازی ۲۰ درصد براساس منافع ملی

۴ م دیماه ،

 Forootan-11-6.jpg

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مذاکرات آتی با گروه ۱+۵ باید به ازای هر امتیاز به طرف مقابل بر دو محور مهم رفع تحریم‌های تحمیلی و خروج از وضعیت فعلی تاکید شود.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به مذاکرات احتمالی آینده ایران و با گروه ۱+۵ گفت: اعتقاد مجلس بر آن است که در مذاکرات آتی باید دو محور تاکید بر رفع تحریم‌های تحمیلی و خروج از وضعیت فعلی از طرف جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی به ازای هر امتیازی که بخواهیم به طرف مقابل بدهیم باید بر دستیابی به این دو محور نیز تاکید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات در شرایط فعلی نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است افزود: گروه ۱+۵ در مقطعی به دنبال توقف غنی‌سازی در ایران بودند که امروز از موضع خود کوتاه آمده و صبحت از توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌کند؛ این ادبیات در مذاکره به معنای پذیرفتن اصل غنی‌سازی و توانمندی‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این که کشورهای غربی می‌گویند جمهوری اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کنند بدان معنا است که آنها واقعیت توانمندی هسته‌یی ایران را پذیرفته و اکنون درخواست دارند که ما از این میزان غنی‌سازی جلوتر نرویم.

بروجردی در ادامه یادآور شد: البته بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد با اصل غنی‌سازی متفاوت است چرا که ما به هیچ عنوان اصل غنی‌سازی را قابل مذاکره نمی‌دانیم. غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز مقطعی برای راکتور تهران بود که این نیاز مرتفع شد.

وی در عین حال گفت: جمهوری اسلامی این اختیار را دارد که بر مبنای منافع ملی خود در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصد مذاکره کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد اینکه آیا مذاکره احتمالی با ۱+۵ امیدوارکننده است گفت: این موضوع بستگی به شرایط دارد اگر آمریکایی‌ها بخواهند وضعیت قبلی یعنی سیاست استمرار و حل‌نشدن مذاکرات دنبال کنند با توجه به تاثیرپذیری هم‌پیمانان غربی و گروه ۱+۵ با آمریکا طبیعتا مذاکرات به نتیجه مطلوب نمی‌رسد ولی اگر آنها رویکرد تازهی را در پیش بگیرند این احتمال وجود دارد در مذاکرات آینده یک گام به جلو حرکت کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها در مذاکره آینده واقع‌گرایانه عمل کنند می‌توانیم به تفاهم نزدیک شویم، ولی واقعیت این است که آنها علاقه‌مند به حل مشکل تحمیلی هسته‌یی ایران نیستند چرا که این موضوع را به عنوان اهرم فشار به جمهوری اسلامی می‌دانند و نمی‌خواهند که این موضوع هیچگاه به پایان برسد.

بروجردی با بیان اینکه سیاست آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش ظرف ۱۰ سال قبل با شکست مواجه شده است گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران از توانمندی هسته‌یی برخوردار نباشد؛ این در حالی است که امروز ما به تمامی ابعاد این دانش مسلط هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: سیاست‌های نادرست آمریکایی‌ها به نتیجه نرسیده و جمهوری اسلامی سیاست‌های صحیح خود را علیرغم تمامی فشارها و تحریم‌های تحمیلی دنبال کرده است و توانسته بر ابعاد مختلف دانش هسته‌یی مسلط شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.