رقابت ایران خودرو و سایپا برای تصاحب پول نقد/آتش زیر خاکستر صنعت خودرو سرد می شود؟

رسول شقاقی: اگر گفته شود برنامه افتتاح خط تولید رانا در ایران خودرو بهانه‌ای بود برای نجم‌الدین و پوستین‌دوز تا کارگروه حمایت از تولید را در عالی‌ترین سطح داخل شرکت خودروسازی برگزار کنند تا مشکلاتشان به گوش حاکمیت برسد گزاف نیست. آنها در آن جلسه مصوبه دریافت دو هزار میلیارد تومان وام را گرفتند. بررسی عمیقی نیاز نیست؛ تولید در بهار ۳۶ درصد کاهش یافته و این برخلاف روال بیست سال گذشته صنعت خودرو کشور است. چه اتفاقی افتاده ؟ ایران خودرو از پیش‌فروش رانا نقدینگی تامین می‌کند و سایپا با پیش‌فروش تندر فیس‌لیفت. سایپا فروش سهام سایپا کاشان را نیز در برنامه دارد. حالا پول نقد حرف اول و آخر را می‌زند.

  این نتیجه بی‌توجهی به ریشه‌های بحران است. سه سال پیش پول نقد حرف اول قطعه‌سازان بود. شاید اگر ریشه‌های بحران آن موقع مورد توجه قرار می‌گرفت حالا خودروسازان زیر بار فشار منتقدان برای دریافت دو هزار میلیارد تومان وام نبودند. چه باید کرد؟ بیش از سه ماه از سال می‌گذرد و حالا نگرانی از کارگران شرکت‌های قطعه‌سازی به کارگران شرکت‌های خودروسازی رسیده است. تعطیلی شیفت‌ها عادی شده و آخر هفته، جاده مخصوص سوت و کور است. پیشنهاد خودروسازان تامین نقدینگی برای گردش پول و پرداخت تعهدات است. آن‌ها در پرداخت طلب‌های قطعه‌سازان داخلی وضعیت نامطلوب و حتی بحرانی دارند. در خرید خارجی قطعات نیز اگر از نرخ دلار بگذریم به دلیل تحریم‌های بانکی و سیاسی، خریدهای نقدی و واسطه‌ای را جایگزین کرده‌اند که به معنی پول نقد بیشتر به جای پول نسیه کمتر است. مدیران مالی بیشتر از مدیران تولید و کیفیت در دفتر مدیرعامل هستند و حالا پول نقد حکم طلا را دارد.

 با این حساب اگر مخالفان فریاد بزنند ایران خودرو و سایپا بازار داخلی انحصاری دارند و اگر رئیس بانک مرکزی پول نقد را حلال مشکلات صنایع نداند، باز هم دو هزار میلیارد تومان در برنامه پرداخت قرار خواهد گرفت. هیچ دولتی دوست ندارد کارنامه تولید خودرو در آن سیاه باشد. پول در راه است و بحران به زیر خاکستر خواهد رفت تا بار دیگر برکشد. می‌ماند یک سوال؛ چه کسی تضمین می‌کند آتش زیر خاکستر سرد خواهد شد؟ باید فکری اساسی تر کرد.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.