رقابت جنون‌آمیز بانک‌ها برای جذب سپرده

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: با رقابت به وجود آمده بین بانک‌ها و موسسات اعتباری برای جذب منابع، سود کوتاه‌مدت و روزشمار بانک‌ها به حدی افزایش یافته که تفاوت بین این نوع سپرده‌گذاری با سپرده‌گذاری بلندمدت ۵ ساله در حال حاضر بیش از ۳ درصد نیست!

به گزارش فارس، در یکی دو ماه اخیر رقابت بانک‌ها و موسسات برای جذب سپرده به حدی رسیده که فاصله نرخ‌های سود کوتاه و مدت بلند این نهادهای پولی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.توجه به برگه‌های نصب شده در ورودی شعب بانک این از هم گسیختگی نرخ سود را نشان می‌دهد. نرخ سود سپرده کوتاه مدت و روزشمار در حال حاضر به ۲۲ تا ۲۳ درصد رسیده در حالی که نرخ سود سپرده‌های بلند مدت نزدیک به ۲۵ تا ۲۶ درصد است.

این در حالی است که تفاوت کم و غیرمتعارف نرخ‌های سود سپرده بلند و کوتاه مدت سبب افزایش شدید هزینه‌های تامین مالی شده و بانک‌ها را در پرداخت تسهیلات بلندمدت در آینده با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

پرداخت سود مناسب به سپرده‌های کوتاه مدت و روزشمار ابتدا از موسسات اعتباری آغاز شد و پس از آن به بانک‌های تازه تاسیس سرایت کرد. این بانک‌ها برای جذب منابع و عقب نماندن از گردونه، مجبور به افزایش نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه مدت شدند و اکنون تمام شبکه بانک‌ی درگیر ایم معضل می باشند.

یکی از مدیرعامل یک بانک بزرگ و با سابقه در این باره به فارس گفت: در شرایطی که بانک‌های کوچک و موسسات نرخ سود سپرده کوتاه مدت را افزایش دادند، سپرده از بانک‌های بزرگ در حال خارج شدن بود. به همین سبب بانک‌های بزرگ و دولتی هم مجبور به افزایش نرخ سود سپرده کوتاه مدت شدند.

وی ادامه داد: این اقدام در حالی انجام می‌شود که در اکثر قریب به اتفاق بانک‌های دنیا، برای سپرده‌های کوتاه مدت و جاری، سودی در نظر نمی‌گیرند زیرا بانک نقش حفظ و نگه‌داری از سرمایه اشخاص را ایفا می‌کند.

در این شرایط، به طور قطع انتقال سپرده‌ها از بلند مدت به سمت سپرده‌های کوتاه مدت و پرداخت تسهیلات کوتاه مدت توسط بانک‌ها کمترین زیان ناشی از این پدیده است.

 به نظر می‌رسد ورود شورای پول و اعتبار به این مقوله و تصمیم‌گیری برای ساماندهی و منطقی کردن نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت و بلند مدت ضروری است زیرا در صورت عدم اتخاذ تصمیم در این باره باید منتظر اتفاقا ناگواری برای سیستم بانکی و به تبع آن فضای اقتصادی کشور باشیم.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.