رقابت سبک ۹۴ کیلوگرم در غیاب «ایلیا ایلین» / غیبت سعید محمدپور و حسرت مدالی دیگر

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > دیگر ورزشها – رقابتهای وزنه برداری قهرمانی جهان در دسته ۹۴ کیلوگرم درحالی به پایان رسید که سعید محمدپور با حضور در این رقابتها و ثبت همان رکوردهای معمول و پیشینش می توانست یکی از مدال‌آوران باشد.

محمدرضا آخوندی / وروتسواف لهستان؛ هفتمین شب از رقابتهای جهانی وزنه برداری با برگزاری رقابتهای دسته ۹۴ کیلوگرم مردان همراه بود. رقابتهایی که هیچکدام از شش وزنه بردار برتر بازیهای المپیک لندن به جز «الکساندر ایوانف»، نایب قهرمان المپیک از روسیه در آن حضور نداشتند؛ اما در این میان شاید نبود سعید محمدپور – قهرمان جوانان جهان، نفر سوم دنیا در سال ۲۰۱۱ و نفر پنجم المپیک بیش از همه برای ما احساس می شد. این افسوس در آنجایی شدت بیشتر پیدا می کرد که علیرضا دهقان، وزنه بردار ۱۷ ساله ایرانی که در گروه B همین وزن با حریفان رقابت می کرد، از دور رقابتها حذف شده بود و ایران دیگر هیچ وزنه برداری در این دسته نداشت.
پیش از آغاز رقابت نیز، «ایلیا ایلین» ستاره کنونی وزنه برداری دنیا از قزاقستان که او هم در همین وزن سالها است قهرمان جهان و المپیک است و امسال در رقابتها به عنوان ورزشکار حاضر نشده، با «ژیمون کالچکی» از قهرمانان سابق و رکورددار همین وزن در رده سنی جوانان که اکنون رئیس فدراسیون وزنه برداری لهستان و میزبان مسابقات است به روی صحنه آمدند و ایلین هدیه ای را از سوی فدراسیون قزاقستان به کالچکی اهدا کرد.
رقابتهای یکضرب با حضور ۱۰ وزنه بردار آغاز شد و در پایان رقابتی نه چندان درهم پیچیده و پر شور و حرارت، در نهایت سه وزنه بردار از بلاروس، روسیه و قزاقستان هر کدام با داشتن رکورد ۱۸۰ کیلوگرم و به خاطر وزن بدن به ترتیب به مدالهای این وزن دست پیدا کردند. در چنین رقابتی است که حسرت حضور نداشتن سعید محمدپور وزنه بردار جوان ایران را باید خورد. وزنه برداری که در رده سنی جوانان توانسته بود به رکوردهایی بیش از ۱۸۰ کیلوگرم در یکضرب برسد. بدین ترتیب شاید حضور محمدپور می توانست طلای یکضرب را برای ایران به همراه داشته باشد.
در دوضرب نیز تا اواخر رقابت شاهد مسابقه ای آرام و بدون انتخاب وزنه های سنگین و خارق العاده در این پیکار بودیم. به غیر از یکی دو وزنه پایانی که کمی به هیجان رقابتها افزود و و وزنه بردارقزاق درحالی که ایلیا ایلین را پشت سرش می دید به رکورد ۲۲۲ کیلوگرم رسید و پس از او وزنه بردار روس همین رکورد را تکرار کرد تا قهرمان این پیکار شود. بدین ترتیب در دوضرب، الکساندر ایوانف، نفر دوم المپیک لندن با رکورد ۲۲۲ کیلوگرم به مدال طلا رسید. «الماس اوتشوف» نفر هفتم المپیک از قزاقستان در مکان دوم ایستاد و «ولادیمیر سدوف» دیگر وزنه بردار قزاق در این حرکت سوم شد. در دوضرب شاید جای محمدپور بیش از همه خالی بود چراکه او نیز با رکوردهایی حدود ۲۲۰ کیلوگرم، اکنون می توانست یکی از مدال آوران این رقابت باشد.
در مجموع نیز وزنه بردار روس با مجموع ۴۰۲ کیلوگرم قهرمان جهان شد، اوتشوف قزاق با ۳۹۷ کیلوگرم دوم شد و دیگر وزنه بردار قزاقستانی با یک کیلوگرم کمتر در مکان سوم ایستاد. رقابتی نه چندان سنگین که بی شک محمدپور می توانست در شرایطی مناسب قهرمان این میدان باشد. محمدپور در رده سنی جوانان به رکورد مجموع ۴۰۲ کیلوگرم رسیده بود و اینک می توانست با رکوردی بهتر، شاید طلایی این میدان باشد. این بهترین فرصت بود که در غیاب وزنه بردار استثنایی دنیا در این وزن یعنی ایلیا ایلین، محمدپور قهرمان جهان شود. به هرحال تقصیر از آن هرکسی که باشد او امشب در این رقابت نبود و یک مدال دیگر از کارنامه افتخارات ورزش ایران گرفته شد.
با این نتیجه باید کارنامه تیم ملی وزنه برداری در شب پیش از پایان مسابقه های سال ۲۰۲۲ را ضعیف و با نمره منفی دو مدال محسوب کرد، چراکه حضور رستمی و محمدپور در رقابتهای ۸۵ و ۹۴ کیلوگرم می توانست دو مدال برای ایران به همراه داشته باشد.

۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.