رقابت های بوندس‌لیگا فردا آغاز می شود

جمعه شب در ورزشگاه زیگنال‌ایندوناپارک غوغایی برپا است. پس از سپری‌شدن ۱۰۷ روز از انجام آخرین هفته پیکارهای فصل قبل، بورسیادورتموند به رهبری «یورگن کلوپ» مربی نوگرا و جوان خود پذیرای وردربرمن، یکی از قدیمی‌ترین حریفان لیگی خود در فصل ۲۰۲۴-۲۰۱۲ خواهد شد.

به گزارش فارس دیدار افتتاحیه فصل جدید در حالی انجام می‌شود که دو تیم زرد و سبزپوش ۴۹ سال قبل اولین رویارویی تاریخ خود را برابر یکدیگر انجام دادند تا بوندس‌لیگا همچون کودکی نوپا اولین گام‌های خود را بردارد. لیگی که البته اولین دوره‌اش در سال ۱۹۶۲ با حمایت فدراسیون فوتبال آلمان انجام گرفت.

در آن سال پس از آنکه تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی شیلی حذف شد، هرمان نوی برگر، رئیس وقت فدراسیون ژرمن‌ها پیشنهاد تاسیس پیکارهای سراسری فوتبال را ارائه داد که مورد تصویب اعضای هیئت رئیسه و مسئولان فوتبال ایالت‌ها قرار گرفت و به «بوندس‌لیگا» معروف شد.

لیگ تازه‌‌تاسیس ژرمن‌ها ابتدا با ۱۶ تیم آغاز به کار کرد که شامل ۵ تیم از از لیگ جنوب، ۵ تیم از لیگ غرب، ۳ تیم از منطقه شمال کشور، ۲ تیم از جنوب غربی و یک تیم از شهر برلین‌ می‌شد.

هر تیم در دیدارهای رفت و برگشت به مصاف تک تک تیم‌های دیگر می‌رفت و در نهایت تیمی که بیشترین امتیاز را از مجموع دیدارها کسب می‌کرد، به مقام قهرمانی فوتبال آلمان می‌رسید.

تیم‌های اصلی حاضر در بوندس لیگا به شرح زیر بودند:

منطقه شمال: اینتراخت برانشوایگ، وردربرمن، هامبورگ

منطقه غرب: بورسیادورتموند، اف.ث.‌کلن، مایدریش (نام امروزی: دویسبورگ)، شالکه و پرویسن مونستر

منطقه جنوب غرب: کایزرس‌لاترن، زار بروکن

منطقه جنوب: اینتراخت فرانکفورت، کارلسروهه، نورنبرگ. مونیخ ۱۸۶۰ ، اشتوتگارت

منطقه برلین: هرتابرلین

تا سال ۲۰۰۱ مسابقات بوندس لیگا زیر نظر فدراسیون فوتبال آلمان(ِDFB) و پس از آن زیر نظر لیگ فوتبال آلمان (DFL) برگزار شد. با این حال در طی این همه سال، بوندس‌لیگا اتفاقات ریز و درشت زیادی را به خود دید که در کاهش یا افزایش محبوبیتش میان عامه علاقمندان موثر بود. به عنوان مثال در فصل ۶۵-۱۹۶۴ هرتابرلین به دلیل پرداخت دستمزدهای بالا به بازیکنانش جریمه و مجبور شد در لیگ منطقه‌ای (لیگ دسته دوم آن زمان) شرکت کند. در همان فصل باشگاه‌های کارلسروهه و شالکه نیز دو تیم سقوط کننده به دسته پایین‌تر بودند که هر دو باشگاه به این موضوع اعتراض کردند. اما مسئولان امر بلافاصله تصمیم گرفتند تعداد باشگاه‌های لیگ را به ۱۸ تیم افزایش داده و در آن فصل هیچ تیمی به دسته دوم نرود.

در آغاز دهه ۷۰ بوندس لیگا به دلیل تقلب، بازی‌ها به میزان چشمگیری اعتبار خود را از دست داد که البته در آلمان لطمه زیادی به علاقه فوتبالدوستان و هواداران وارد نکرد. علت آن هم قهرمانی در جام ملت‌های ۱۹۷۲ اروپا و جام جهانی ۱۹۷۴ در خاک خود مقابل هلند بود.

بوندس‌لیگا اتفاقات عجیب دیگری را نیز در ادامه تجربه کرد. در دهه ۸۰ کاهش چشمگیر تماشاگران در ورزشگاه‌ها به خاطر مهاجرت بازیکنان به دیگر کشورها مشاهده شد. اما از شروع دهه ۹۰ این لیگ معتبر مجبوبیت‌ از دست رفته‌اش را پس از اتحاد دو آلمان و تشکیل آلمان واحد بتدریج باز یافت و گام به گام تا جایی پیش رفت که پس از دو دهه، پرتماشاگرترین لیگ جهان شد.


Varzesh3.com | ورزش ۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.