رقابت گوشی‌ها با کنسول‌های بازی

تا ۲ سال آینده قدرت پردازش گرافیکی گوشی‌های هوشمند با کنسول‌های بازی برابری می‌کند

جام جم آنلاین: این روزها گوشی‌های تلفن همراه که در ابتدا به عنوان ابزاری برای مکالمه قدم به زندگی انسان‌ گذاشته‌اند، رفته‌رفته به مینی‌کامپیوترهایی تبدیل شده‌اند که دیگر تصور زندگی بدون آنها برایمان ممکن نخواهد بود. هر روز به مجموعه امکانات جانبی این همراهان که حالا دیگر خیلی هم هوشمند شده‌اند، افزوده می‌شود و به موازات آن سرعت پردازش اطلاعات در این محصول فناورانه محبوب و دوست‌داشتنی نیز روز به روز در حال افزایش است.

علاوه بر این با پیشرفت فناوری ساخت قطعات الکترونیکی، شکل ظاهری گوشی‌های تلفن همراه نیز دستخوش تغییراتی اساسی شده است.

این قضیه تا حدی پیش رفته که حتی این ابزار توانسته است بسیاری از فناوری‌ها و گجت‌های دنیای امروز فناوری را تحت‌الشعاع خود قرار داده و حضور آنها را در عرصه فناوری کمرنگ‌تر از همیشه سازد.

در حقیقت گوشی‌های هوشمند امروزی دربردارنده مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف است و از این رو شاید بتوان گفت گوشی‌های دیروز به ابزارهای چند منظوره امروز مبدل شده‌اند که با در اختیار داشتن آنها هیچ نیازی به ابزارها و فناوری‌های دیگر نخواهیم داشت. یکی از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند امکان اجرای بازی‌های آنلاین کامپیوتری است.

اگرچه کنسول‌های بازی نینتندو، سونی و ایکس باکس مایکروسافت همچنان به بازارهای تجاری در سراسر دنیا عرضه شده و به فروش می‌رسند، اما بی‌تردید این گجت‌ها در جنگ با گوشی‌های هوشمند یا smart phone‌ها بازنده میدان خواهند بود. بیش از هزار بازی برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده است. حتی اگر به بازی‌های سه‌بعدی علاقه‌مند هستید نیز با استفاده از گوشی‌های سه‌بعدی LG و HTC این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از این فناوری نوین لذت ببرید.

بنابراین تردیدی نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور شرکت‌های بزرگی مانند اپل یا ال‌جی فناوری ساخت کنسول‌های بازی را نیز در قالب نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار دهند.

گوشی‌هایی که روزی تنها ابزاری برای برقراری تماس‌های تلفنی و پاسخگویی به تماس‌های دریافتی بودند امروزه به یک دستیار شخصی دیجیتال تبدیل شد‌ه‌اند. این دستیارهای دیجیتال شماره تلفن‌های مورد نظرتان را ثبت و ضبط می‌کند، شما را از قرارهای کاریتان مطلع ‌کرده و زمان را به شما گوشزد می‌کند، راهنمای خوبی برای مسیریابی به‌شمار می‌رود و شما را در رسیدن به مقصد یاری می‌رساند. آنها دوربین همیشه همراهتان هستند تا در صورت نیاز تصویری از لحظات به یادماندنی و خاطره‌انگیز را نیز در حافظه‌اش ثبت کند یا این‌که فیلمی از لحظه شیرین نخستین قدم‌هایی که کودک دلبندتان برمی‌دارد ضبط کند.

گوشی‌های تلفن این روزها دستگاه ضبط صدا، رادیو، تلویزیون، ابزار اتصال به اینترنت و خلاصه همه چیز هستند. درواقع این ابزار توانسته است قدم فراتر از امکانات و قابلیت‌های پیشین گذاشته و در بسیاری از لحظات زندگی همراهتان باشد تا نیازهایتان را پاسخگو باشد.

شاید بتوان گفت گوشی‌های هوشمند دوست‌داشتنی‌ترین ابزار ارتباطی و سرگرمی هستند که در کنار مهم‌ترین قابلیت‌شان یعنی امکان برقراری تماس‌های تلفنی و ویدئویی به عنوان دستگاهی برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری، یک کنسول بازی و همچنین یک مرورگر اینترنتی برای گشت و گذار در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر شما لپ‌تاپ‌های آینده با وجود رقیبان قدرتمندی مانند گوشی‌های تلفن همراه هوشمند چه سرنوشتی پیش رو خواهند داشت.

بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری بر این باورند که در دهه آینده گوشی‌های تلفن همراه قابلیت‌هایی را در خود جای خواهد داد که در نتیجه می‌تواند جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ‌های امروزی باشد. بی‌تردید در میان قابلیت‌های جدیدی که به گوشی‌های تلفن همراه افزوده شده است، امکان انجام بازی‌های کامپیوتری نیز نقش بسیار مهمی در افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند داشته است. تا جایی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ سازنده کنسول‌های بازی از این وضعیت اظهار نگرانی کرده‌اند. آنها بر این باورند که گوشی‌های هوشمند تهدیدی برای کنسول‌های بازی هستند و به صنعت بازی‌های کامپیوتری صدمه می‌زنند.

نرم‌افزارهای ارائه شده برای بازی‌های گوشی‌های هوشمند با قیمت کمتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگی که در زمینه ساخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنند ،مبالغ قابل توجهی در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

براساس پیش‌بینی‌ها تا ۲ سال دیگر تلفن‌های هوشمند به قدرت پردازش گرافیکی دست خواهند یافت که با قدرت کنسول‌های بازی ایکس باکس ۳۶۰ برابری می‌کند.

آنچه مسلم است این که گوشی‌های هوشمند بسرعت در حال پیشرفت و تکامل هستند. البته پیشرفت گوشی‌های هوشمند به این معنی نیست که کنسول‌های بازی در این مدت در حالت سکون خواهند ماند. بی‌شک تا ۲ سال آینده، کنسول‌های بازی نیز بسیار پیشرفته‌تر از نمونه‌های امروزی خواهند شد.

اما آنچه موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان شده، این است که آیا با در اختیار داشتن گوشی یا تبلتی با این قدرت پردازش گرافیکی ـ که می‌تواند مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری قرار گیرد ـ بازار کنسول‌های بازی، آینده درخشانی را پیش‌رو خواهد داشت؟

از تتریس تا پرندگان خشمگین

آیا نخستین بازی‌ای که با گوشی تلفن همراه‌تان تجربه کرده‌اید، به خاطر می‌آورید؟ انقلاب ۱۸ ساله بازی‌های گوشی‌های همراه بسیار پرفراز و نشیب و جالب توجه است. نخستین بازی موبایل در سال ۱۳۷۳ معرفی شد. بازی محبوب تتریس (Tetris) که همچنان از فراگیرترین بازی‌های دنیا محسوب می‌شود، نخستین بازی‌ای بود که روی گوشی‌های همراه عرضه شد.

در این بازی که در حقیقت شبیه به یک نوع جورچین است، باید با قرار دادن قطعه‌های مختلف با شکل‌های متنوع در کنار همدیگر یک خط افقی تشکیل داد که از صفحه بازی حذف می‌شود. ۳ سال بعد از آن یعنی سال ۱۳۷۶ نوکیا نخستین نسخه از بازی مارها را روی گوشی‌های مدل ۶۱۱۰ عرضه کرد. روند رو به رشد بازی‌ها ادامه داشت تا این که در یکی دو سال گذشته به پدیده پرندگان خشمگین رسیدیم. بازی پرندگان خشمگین تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون بار دانلود شده است.

برآورد می‌شود شرکت Rovio طراح و سازنده این بازی از تبلیغات داخلی نسخه رایگان این بازی درآمد ماهانه یک میلیون یورویی داشته باشد. همه علاقه‌مندان به بازی‌های گوشی‌های تلفن همراه یا به‌اصطلاح بازی‌های موبایلی با بازی پرندگان خشمگین آشنا هستند.

بازی پرندگان خشمگین نخستین بار در سال ۲۰۰۹ و برای سیستم عامل ios اپل طراحی شد و استقبال از این بازی سبب شد شرکت Rovio تصمیم بگیرد برای سیستم‌های اندروید، سیمبیان و دیگر سیستم‌ عامل‌های تلفن‌های صفحه لمسی نیز این بازی را طراحی و پیاده‌سازی کند.

بازی پرندگان خشمگین سال گذشته در کنگره جهانی موبایل بارسلونا، جایزه بهترین برنامه گوشی‌های تلفن همراه را از آن خود ساخت. به گفته رئیس تیم توسعه این بازی، قرار است بزودی نسخه تحت ویندوزفون ۷ این بازی نیز عرضه شود. علاوه بر این، کار روی نسخه سه‌بعدی این بازی آغاز شده است که با پشتیبانی سخت‌افزارهایی مانند گوشی‌های سه‌بعدی LG و کنسول‌های بازی نینتندو عرضه خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد این بازی آینده درخشان‌تری را پیش‌رو داشته باشد.

البته همچنان بازی‌هایی که برای گوشی‌های تلفن همراه طراحی می‌شوند، راهی طولانی را پیش‌رو دارند.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.