رقم اصلی خرید آثار هنری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است

”حمید شاه آبادی’ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۸۰۰ میلیون تومان اثر هنری از سوی نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای دولتی انتخاب شده که باید تشریفات قانونی برای خرید قطعی و پرداخت هزینه آنها طی شود.

وی به تمدید دو ماهه امکان خرید آثار هنری از طریق اکسپو اشاره کرد و افزود: فروش آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت از طریق برگزاری بازار فروش اکسپوی تالار وحدت ادامه دارد تا به این ترتیب فرصت کافی برای تحقق اختصاص یک دهم درصد بودجه عمرانی برای آثار هنری فراهم شود.

شاه آبادی یادآور شد: معاونت امور هنری و دفتر هنرهای تجسمی پیگیری می کند تا آثار هنرمندانی که نزد دبیرخانه اکسپو است، طی دو ماه آینده امکان نمایش و خرید از سوی نهادهای دولتی را داشته باشند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اکسپو تنها مرجع برای خرید آثار هنری نیست و نمایشگاه ها و بازارهای مختلفی در شهرستان ها برای فروش و عرضه آثار هنری برگزار شده که برای رسیدن به جمع بندی نهایی لازم است عملکرد آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان آنکه قانون رقم خاصی را تعیین نکرده، به اختصاص یک دهم درصد از بودجه عمرانی هر نهادی اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از وزارتخانه ها و نهادهای دولتی طی سال و از مجاری دیگر اقدام به خرید آثار هنری کرده اند؛ به عنوان مثال مصلای امام خمینی(ره) تهران بسیار بیش از یک دهم درصد از بودجه تملک دارایی خود را به خرید آثار هنری اختصاص داده و در تزیینات این مکان از آنها بهره گرفته است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد، اکسپو را بستر مناسبی برای آشنایی با تولیدات و خرید آثار هنری دانست و گفت: این بازار فروش، فرصتی کارشناسی شده را برای نهادهایی فراهم می کند که نمی دانند چگونه و به چه قیمتی باید آثار هنری را خریداری کنند.

شاه آبادی عنوان کرد: در پایان شهریور ماه، دستگاه های دولتی و وزارتخانه ها از تهران و شهرستان ها، گزارش های خود را در اختیار معاونت امور هنری قرار می دهند تا حجم گردش مالی نهایی مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش هایی که اقدام به اختصاص این بودجه برای خرید آثار هنری نکنند، باید برای اجرا نکردن این قانون، مثل هرمصوبه دیگری که الزام قانونی دارد، پاسخگو باشند.

دبیرخانه اکسپو که تا پایان تیر ماه در تالار وحدت برپا بود، چندی پیش اعلام کرد که امکان خرید از این بازار فروش تا پایان شهریور ماه فراهم است.

دبیرخانه مستقر در تالار وحدت، تا پایان شهریور ماه یعنی پایان مهلت قانونی خرید آثار هنری فعال است، اما آثار فروخته نشده به نگارخانه ها بازگردانده می شود.

درصورتیکه سازمان های مختلف نسبت به انجام تعهدات خود به صورت قطعی و برای خرید آثار اقدام کنند، دبیرخانه هماهنگی های لازم را با نگارخانه ها انجام خواهد داد.

فراهنگ ** ۹۱۷۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۴۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.