رقیبان بارزانی در ایران، بارزانی در سرزمین‌های اشغالی

نتیجه تبدیل شدن اقلیم کردستان به بهشت تروریست‌ها/

نیروهای امنیتی ایران در جریان شناسایی و بازداشت اعضای شبکه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به این مسئله رسیدند که اقلیم کردستان با اطلاع مقام‌های ارشد این اقلیم به ترانزیت تروریست به خاک کشورمان تبدیل و در عمل بهشت تروریست‌ها شده است …

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،‌اقلیم کردستان عراق و گروه های موجود در آن به دلیل موقعیت خاص سیاسی و امنیتی همواره مورد توجه بسیاری از کشورهای منطقه و به خصوص ایران بوده است.

طی یک ماه گذشته دو شخصیت تأثیرگذار از این اقلیم، -مصطفی نوشیروان و برهم صالح- میهمان جمهوری اسلامی بودند. نکته قابل تامل اینجاست که هر دو شخص از رقبای بارزانی در کردستان به حساب می آیند که دعوت آنها از سوی ایران می تواند حاوی پیام مهمی برای بارزانی باشد.

به عبارت دیگر سوال اصلی در این نکته خلاصه می‌شود که چرا جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم ترین همسایه عراق و اقلیم کردستان، نتوانسته است به همکاری مناسبی با بارزانی و حزب او امیدوار باشد و به سراغ احزابی چون گوران (تغییر) و اتحادیه میهنی رفته است؟

در بررسی مساله یاد شده به نظر می رسد عملکرد بارزانی به‌ویپه در سه، چهار سال اخیر می تواند مهم ترین علت این مسئله باشد؛ بارزانی با وجود تلاش های مکرر ایران برای برقراری رابطه حسنه و حفظ موازنه قوا در منطقه، همواره به بازیگران دیگری در خارج از منطقه متوسل شده است.

بارزانی طی یک سال اخیر به جای تقویت رابطه خود با ایران، اصلی ترین دشمن ایران را در مرکز توجهات خود قرار داد و در آوریل سال جاری نه تنها جلساتی مهم با “جوزف بایدن” معاون رئیس‌جمهور و “ویلیام برنز” معاون وزیر خارجه آمریکا، برگزار کرد؛ بلکه “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه و حتی اوباما نیز نشست‌های کوتاهی با وی داشتند.

معاون وزیر خارجه آمریکا معمولاً با شخصیت‌های سیاسی، هرچند مهم باشند، نشست‌های طولانی برگزار نمی‌کند؛ مگر آن که این فرد رهبر یک کشور مستقل باشد. اما نکته عجیب‌تر برگزاری جلسه‌ای میان “بارزانی” و معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود. همچنین دیدار چنین شخصی چه با وزیر خارجه و چه با رئیس‌جمهور آمریکا نیز واقعاً عجیب است؛ چه برسد به هر دوی این مقامات.

تلاش بارزانی جهت استحکام هر چه بیشتر روابط خود با ایالات متحده تنها به مسائل سیاسی ختم نمی شود بلکه افزایش چشم‌گیر مبادلات اقتصادی با ایالات متحده نیز در دستور کار او قرار داشته است.

همچنین رهبران دولتی و تجاری آمریکا نیز رفته‌رفته متوجه می‌شوند که کردستان عراق فرصت‌های بسیار مناسبی را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار می‌دهد. اهمیت تأسیس “شورای تجاری آمریکا- کردستان” هم‌زمان با سفر “بارزانی” به آمریکا اهمیت زیادی داشت. وی حتی سخنران مراسم افتتاحیه این شورا نیز بود. دولت اوباما اکنون با وخیم‌ترین رکود اقتصادی در ۳۰ سال گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و بنابراین به شدت خواهان به دست آوردن فرصت‌های اقتصادی در خارج از آمریکا است. کردستان عراق نیز یکی از مناسب‌ترین حوزه‌ها در کل خاورمیانه برای تجارت و سرمایه‌گذاری است.

علاوه بر این، انتصاب سرتیپ “جیمز جونز” مشاور سابق اوباما در امور امنیت ملی، به عنوان رئیس “شورای تجاری آمریکا-کردستان” به احتمال زیاد اتفاقی نبوده است؛ این انتصاب دو هفته پس از دیدار “بارزانی” از آمریکا صورت گرفت.

استحکام روابط اقلیم کردستان با آمریکا یکی از دلایل توجه ایران به رقبای بارزانی است؛ بارزانی در کنار رابطه با ایالات متحده، با همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی و رفت و آمدهای مشکوک به این رژیم، موجبات شک و تردید ایران را بیش از پیش به همراه آورده است.

در همین راستا بود که چندی پیش نوری مالکی در نشستی با کمیته سیاسی ائتلاف قانون، از وجود اسناد فراوانی خبر داد که بر حضور اسرائیلی‌ها در منطقه کردستان عراق و حمایت سیاسی و امنیتی آنها از شخص مسعود بارزانی دلالت دارند.

جالب تر آنکه یک خبرگزاری عراقی اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان هم اکنون در اسرائیل است.

خبرگزاری النخیل نیوز به نقل از چند منبع از مسئولین حکومت عراق ، اعلام کرد که رئیس اقلیم کردستان مسعود بارزانی به منظور معالجات پزشکی، در یکی از بیمارستان های تلاویو اسرائیل بستری است.

همچنین در این خبر آمده است که روزنامه “هاآرتص” اسرائیلی بدون نام بردن از شخصی اعلام کرده است که یک شخصیت معروف کُرد در این کشور تحت درمان قرار دارد.

تا به حال نیز دفتر ریاست اقلیم و منابع وابسته به بارزانی ، این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده اند.
 
همچنین نیروهای امنیتی ایران در جریان شناسایی و بازداشت اعضای شبکه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به این مسئله رسیدند که اقلیم کردستان با اطلاع مقام‌های ارشد این اقلیم به ترانزیت تروریست به خاک کشورمان تبدیل و در عمل بهشت تروریست‌ها شده است، به‌طوری که حتی آموزش‌های اولیه در همین منطقه به عوامل ترور داده شده است که این موضوع جا دارد به‌طور جدی از سوی نهادهای حقوقی مسئول در کشور پیگیری شود.

به هر تقدیر، بارزانی هرچه بیشتر می گذرد، اقبال کمتری به جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد و مجموعه این نشانه ها و عملکردها از سوی بارزانی، جمهوری اسلامی ایران را به یک تغییر جهت استراتژیک از اتحادیه میهنی به سمت رقبای آن سوق می دهد و بدین ترتیب است که شاهد رفت و آمدهای سایر مسئولان کردستان عراق به ایران هستیم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.