رمان زندگی علی دایی نوشته می‌شود

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر از نگارش رمانی درباره علی دایی به سفارش یونیسف خبر داد.

به گزارش مهر، یثربی در این‌باره گفت: حدود ۵ سال قبل به دعوت وزارت امور خارجه ژاپن در سفری مهمان نویسندگان و هنرمندان ژاپنی بودم.

در آنجا بود که از طرف یونیسف طرحی مبنی‌ بر نگارش رمانی درباره فرد موثری که در بالا بردن سلامت جامعه موثر بوده‌است و به نوعی الگوی جوانان به حساب می‌آید به من و چند نویسنده از کشورهای مختلف پیشنهاد شد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در آن زمان من مشغول نگارش فیلمنامه “دعوت” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بودم و زیاد از این طرح استقبال نکردم.

تا اینکه چندی قبل متوجه شدم همکار اماراتی‌ام، باسمه بنت صالح رمانی درباره زین‌الدین زیدان نوشته است.

بنابراین بعد از ۵ سال و به دلیل اینکه این روزها فراغت بیشتری از تئاتر پیدا کرده‌ام و نمایش عمومی “چنگیزخان” هم لغو شده است، تصمیم گرفتم رمانی با محوریت علی دایی بنویسم.

یثربی درباره انتخاب علی دایی برای نگارش این رمان گفت: این رمان به بیوگرافی علی دایی اختصاص دارد. من زیاد فوتبال را نمی‌شناسم اما علی دایی را به‌عنوان یکی از افراد برجسته ورزشی قبول دارم.

پدرم نیز به‌عنوان یکی از طرفداران ورزش به این شخصیت بسیار علاقمند بود. دایی یکی از همنسلان من است که سالها برای رسیدن به جایگاهی که دارد زحمت کشیده است.

کارگردان “پری‌خوانی عشق و سنگ” گفت: دایی از فضای آکادمیک و دانشگاهی وارد ورزش شده است و دانش و ورزش را با هم داشته است.

این ورزشکار در عین حال الگوی جوانان بسیاری نیز بوده و نمونه مورد مثال افرادی است که در ارتقاء سطح سلامت جامعه تاثیر گذارند. بنابراین تصمیم گرفتم درباره این ورزشکار رمانی را منتشر کنم.

وی ادامه داد: به عنوان یک دکتر روانشناس قصد دارم با نگارش این رمان تاثیر ورزش و سلامتی را در روحیه جامعه بررسی کنم چون این مسائل از اهمیت فراوانی برخوردارند.

علی دایی نماد نسل اندکی است که از حوزه آکادمیک وارد حیطه ورزش شده‌اند و بعد از ۲۰ سال مداومت به جایگاه امروزی خود رسیده‌اند.

دایی هم مثل من که از علم به حوزه نویسندگی وارد شده‌ام از رشته مهندسی به فوتبال گرایش پیدا کرده است.

نویسنده کتاب “اسرار انجمن ارواح” گفت: تحقیقات کتابخانه‌ای برای نگارش این رمان آغاز شده اما تا از طرف علی دایی مجوز رسمی دریافت نکنم نمی‌توانم نگارش را آغاز کنم.

به دنبال این هستم که به زودی با ملاقات دایی طی مراحل قانونی، مجوز نوشتن این رمان را دریافت کنم.

وی عنوان کرد: این رمان را به احترام پدرم و همه افرادی می‌نویسم که شاید ظاهرا جمع فرهیخته جامعه آنها را نشناسند اما این افراد در رشد شخصیتی جوانان جامعه تاثیر بسیاری دارند.

به خصوص جوانان جامعه ما که الگوهای رفتاری اندکی در اختیار دارند. به قول گابریل گارسیا مارکز برای یک فرد افتخار است که نامش وارد حیطه ماندگار ادبیات شود. امیدوارم بتوانم نام علی دایی را در ادبیات هم ماندگار کنم.

یثربی مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر است و تا به حال کارگردانی نمایش‌هایی چون “جمعه دم‌غروب”، “دادگاه جادویی”، “مهمان سرزمین خواب”، “زنی که تابستان گذشته رسید”، “سرخ سوزان”، “یک شب دیگر هم بمان سیلویا”، “پری خوانی عشق و سنگ”، “چنگیز خان” و… را برعهده داشته است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.