رمزگشایی محققان از قدرت ضربات مشت بروس لی‌

دانش > دانش– ممتازنیوز:
پژوهشگران با استفاده از اسکن مغزی، قدرت ضربات مشت رزمی‌کاران را رمزگشایی کرده و دریافتند، شدت و قدرت ضربات مشت، ارتباطی به قدرت عضلانی نداشته و وارد کردن چنین ضرباتی به ساختار سیستم عصبی مغز مرتبط است.

به گزارش ایسنا، بسیاری بر این عقیده هستند که قدرت یک رزمی کار مانند «بروس لی» به عضلات قوی ورزشکار وابسته است؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در حقیقت توانایی عضلات برای وارد کردن چنین ضربات قوی مشت توسط ناحیه‌ای در مغز کنترل می‌شود.

پژوهشگران کالج سلطنتی لندن با انجام اسکن مغزی، تفاوت در ساختار عصبی مغز ۱۲ قهرمان کاراته به کمربند مشکی و ۱۴ سال سابقه حرفه ای را با ۱۲ ورزشکار همسال و غیر حرفه‌ای مورد مقایسه قرار دادند.

اسکن مغزی بر روی دو گروه، ساختار میکروسکوپی متفاوت را در برخی مناطق مغز نشان می‌دهد و این تفاوت در قشر سفید مغز در بخشی به نام مخچه و قشر پره موتور که مسؤول کنترل حرکات هستند، روی می دهد.

دکتر «اد رابرتز» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: کاراته کاران با کمربند مشکی قادر به انجام حرکات هماهنگ و پی در پی ضربات مشت هستند؛ درحالی که ورزشکاران مبتدی از این توانایی برخوردار نیستند و به نظر می رسد که این توانایی به اتصالات عصبی در مخچه مرتبط است که باعث ایجاد هماهنگی دقیق حرکات دست و تنه می‌شود.

نتیجه این پژوهش در مجله Cerebral Cortex منتشر شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.