رمز موفقیت‌های نابغه ۱۳ ساله ایرانی

فروردین ۱۴۰۳

دختر نوجوان ایرانی که در المپیاد ۲۰۲۲ دانش‌آموزی سنگاپور موفق به کسب مدال طلا شد، حل مسائل پیچیده ریاضی را بهترین بخش زندگی‌اش می‌داند.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، «یاسمین جلالیان» که موفقیت‌های خود را در وهله اول مدیون پدر و مادرش و سپس مادر بزرگش که به‌عنوان اولین معلم ریاضی‌اش بوده و معلمان دیگرش می‌داند در گفت‌وگو با ایران گفت: تک فرزند خانواده هستم و پدر و مادری تحصیلکرده دارم. پدرم مدیر مالی یک شرکت خصوصی است و مادرم نیز کارشناسی بازرگانی دارد اما خانه‌دار است. اگر هم تاکنون به این مرحله از موفقیت‌ها رسیده‌ام به خاطر پشتیبانی‌های مادر و پدرم بود که حتی یک لحظه نیز مرا تنها نگذاشته‌اند.

وی دربارهٔ سبب علاقه‌اش به ریاضی نیز گفت: وقتی سه ساله بودم مادربزرگم که آموزگار بازنشسته بود با من شمردن اعداد را کار می‌کرد. من هم خیلی زود یاد گرفتم تا آنجا که وقتی به کلاس اول دبستان رفتم جدول ضرب را به خوبی بلد بودم. به همین خاطر وقتی سال بالاتر می‌رفتم هیچ مشکلی با ریاضیات نداشتم چرا که درس‌هایم را از قبل و با کمک مادربزرگم یاد گرفته بودم.

همین موضوع نیز سبب شد تا کم‌کم به ریاضی علاقه‌مند شوم. وقتی به کلاس پنجم ابتدایی رفتم در کلاس‌های ریاضی مدرسه تیزهوشان شرکت کردم. وقتی معلم پشتکار و علاقه شدیدم را به ریاضی دید پیشنهاد داد در آزمون مدرسه استعدادهای درخشان فرزانگان شرکت کنم.

بازگشت تیم دانش آموزی المپیاد ریاضی ایران با کسب دومدال طلا و دو نقره و یک برنز

سرانجام اردیبهشت ۹۱ اولین کلاسم را با آقای «عرب» در مدرسه فرزانگان آغاز کردم و البته هر چه می‌خواستم در کلاس‌های او یاد گرفتم. بعد هم از اسفند سال قبل و فروردین امتحاناتی از ما گرفته شد و سرانجام من و ۴ نفر دیگر برای شرکت در این مسابقه انتخاب شدیم.

وی گفت: وقتی انتخاب شدم احساس خوبی داشتم. البته این موضوع هم دور از ذهن نبود چراکه برای موفقیت تلاش‌های فراوانی کرده بودم و به توانایی‌های خودم نیز ایمان داشتم. ضمن آن‌که تنها مسابقه بین‌المللی‌ام نبود، چرا که سال قبل در چهارمین دور مسابقه بین‌المللی «واتر‌لو» و امسال هم در مسابقات «پریل‌کامت» شرکت کرده بودم. البته هر دو این مسابقات غیرحضوری بود.

در مسابقه «واتر لو» که هر ساله از سوی دانشگاه واتر لو کانادا برگزار می‌شود به طور انفرادی از دانش‌آموزان منتخب آزمون گرفته می‌شود که آقای عرب نیز پس از هماهنگی‌های لازم با دانشگاه واتر لو این آزمون را از من گرفت که نمره بالایی هم کسب کردم.

در مسابقه «پریل کامت» که آن هم از سوی یکی از دانشگاه‌های کانادا به طور گروهی برگزار می‌شود، همراه ۵ تن دیگر از دانش‌آموزان فرزانگان در مسابقه شرکت کردیم که این بار نیز موفقیت چشمگیری کسب کردیم، اما المپیاد ریاضی سنگاپور حضوری بود و تنها چیزی که کمی مرا نگران می‌کرد سفر به خارج از کشور بدون پدر و مادرم بود، چرا که این اولین بار بود که از آن‌ها جدا می‌شدم. با این حال تیم ما بسیار قوی بود و همه هماهنگ بودیم. نابغه ریاضی در ادامه دربارهٔ نحوه برگزاری مسابقات در سنگاپور گفت: روز مسابقه ۴۰ دقیقه قبل از آزمون وارد کلاس‌ها شدیم و از هر کشوری نیز یکی از معلم‌ها مراقب بود. بعد هم برگه‌ها را پخش کردند… .

یاسمین دربارهٔ زمانی که برای رسیدن به این موفقیت‌ها صرف کرده نیز گفت: زیاد درس نمی‌خوانم چرا که سعی می‌کنم در طول کلاس، درس را یاد بگیرم و اگر نیاز بود در خانه یک مرور کوتاه داشته باشم، اما با این حال زیاد وقت آزاد هم ندارم چرا که از ۵ سالگی زبان انگلیسی و از ۶ سالگی زبان فرانسه را آموخته‌ام. هم‌اکنون نیز دارای مدارک بین‌المللی هر دو زبان هستم.

همچنین به موسیقی علاقه‌مندم و سنتور را به طور حرفه‌ای آموزش دیده‌ام. به طوری که دو بار به نفع بچه‌های سرطانی همراه یک گروه ۵ نفره سنتور نواختم که به همین واسطه نیز کوچکترین نیکوکار موسسه محک هستم. هم‌اکنون نیز در حال یاد‌گیری پیانو می‌باشم.

 وی دربارهٔ این‌که در آینده می‌خواهد چه شغلی را دنبال کند، گفت: به‌شدت عاشق ریاضی هستم و می‌خواهم تا آنجا که می‌شود به آموختن ریاضیات ادامه دهم، اما تاکنون فکری برای شغل آینده‌ام نکرده‌ام زیرا فکر می‌کنم اگر فقط ریاضی محض را ادامه دهم می‌توانم استاد دانشگاه بشوم. یاسمین در پایان به هم سن و سالانش توصیه کرد تا آنجا که می‌توانند برای رسیدن به موفقیت تلاش نمایند و به توانمندی‌های خودشان ایمان داشته باشند و هیچ وقت ایمان به خدا و تلاش را فراموش نکنند.

مادر یاسمین هم که ازموفقیت‌های دخترش بسیار شگفت‌زده بود به خبرنگار ما گفت: من و همسرم از این‌که می‌بینیم دخترمان توانسته در این سن و سال موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورد بسیار خوشحال هستیم. البته فکر می‌کنیم او لیاقت داشت که برایش سرمایه‌گذاری کنیم و وقت بگذاریم. با این وجود آرزویم این است که دخترم و تمامی بچه‌های بااستعداد کشورمان به موفقیت‌های چشمگیر دست یابند تا مایه افتخار ایران عزیز باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.