رمز وصیت فاطمه زهرا(س)/توسلی عجیب برای یک قفل بسته

این که حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ بعد از آن همه مظلومیت، در حال احتضار وصیت نمود که شبانه دفن شود،کار عجیبى بود که نظیر کار پیغمبران ـ علیهم السّلام ـ است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، حضرت آیت الله العظمی بهجت«قدّس سرّه» در فرمایشاتی در مورد وصیت حضرت فاطمه زهرا می‌فرمایند:«این که حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ بعد از آن همه مظلومیت، در حال احتضار وصیت نمود که شبانه دفن گردد،(۱) کار عجیبى بود که نظیر کار پیغمبران ـ علیهم السّلام ـ است؛ زیرا کار کسى که نزاع کند و مغلوب شود و کشته و شهیده گردد و علیه او قضاوت بشود و آن همه بلاها را ببیند، و با این حال راهى را پیدا کند که خود را مثل غالب جلوه دهد و غالب بودن خود را به دیگران نشان دهد، به کار پیغمبران و اعجاز شباهت دارد، راهى که فکر بشر از فهم آن عاجز بود و آن این که وصیت نمود بدون تشییع شبانه دفن گردد.

اگر دستگاه حکومت و خلافت به فکرشان مى رسید که حضرت زهرا ـ علیهاالسّلام ـ چنین کارى را مى خواهد بکند، به منزل آن حضرت وارد مى شدند و از انجام آن جلوگیرى مى کردند.

بعد از دفن نیز راهى جز نبش قبر آن حضرت نبود که حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ از آن جلوگیرى نمود و نتوانستند کارى بکنند.

حضرت زهرا(س) در وصیت‌شان فرمودند: ای علی! میت در چنین لحظه هایی….

«وقتى من وفات کردم على جان تو غسل و کفن مرا به عهده گیر و بر من نماز بگزار و مرا درون قبر گذاشته دفنم کن و خاک را بر روى قبر من ریخته مساوى کن و بر بالینم رو به روى من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن ، زیرا در چنین لحظه هایى میت به انس گرفتن با زندگان محتاج است من تو را به خدا مى سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیکوکارى دارم.» (۲)

از آخرین دعاهای بانوی دو عالم

اسماء همسر جعفر طیار، نقل مى کند: در لحظه هاى پایان عمر حضرت فاطمه زهرا(س )، متوجه آن بزرگ زنان عالم بود. ابتدا غسل کرد و لباس ها را عوض کرد و در خانه مشغول راز ونیاز با خدا شد.

جلو رفتم ، فاطمه (س ) را دیدم که رو به قبله نشسته ، و دست ها را به سوى آسمان برآورده ، چنین دعا مى کند: پروردگارا! به حق پیامبرانى که آن ها را برگزیدى ، و به گریه هاى حسن و حسین در فراق من ، از تو مى خواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایى.(۳)

مقام معنوى فاطمه زهرا علیهاالسلام

رهبر فرزانه انقلاب در سخنانی در مورد مقام معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرمایند:این چه دانش والایى است؟ این چه معرفت و حکمت بى نظیرى است که خداى متعال به یک زن در سنین جوانى مى بخشد؟ این مقام معنوى حضرت زهرا علیهاالسلام است . این مسائل معنوى تا حدود زیادى به فضایل علمى ارتباط پیدا مى کند. ارتباط پیدا مى کند به آن چه که از تلاش ‍ فاطمه زهرا علیهاالسلام ناشى مى شود. (۴)

توسلی عجیب به فاطمه (س)
یکى از طلاب فاضل و مورد وثوق تعریف مى کند: زمانى که در نجف اشرف مشغول تحصیل بودم ، یک روز در ماه مبارک رمضان ، طرف عصر غذایى براى افطار خود تهیه کرده و در حجره گذاردم و بیرون آمده و در را قفل کردم . پس از اداى نماز مغرب و عشا و گذشتن مقدارى از شب براى صرف افطار برگشتم به مدرسه . چون به در حجره رسیدم دست در جیب نموده ، اما کلید را نیافتم . داخل صحن مدرسه را خوب گشتم و از بعضى طلاب که در مدرسه بودند سوال نمودم ، اما باز هم کلید پیدا نشد. به علت گرسنگى و نیافتن راه چاره سخت پریشان شدم . از مدرسه بیرون آمده ، متحیرانه به سوى حرم مطهر مى رفتم و به زمین نگاه مى کردم . ناگاه مرحوم حاج سید مرتضى کشمیرى (اعلى الله مقامه ) را دیدم . سبب حیرتم را پرسید؛ مطلب را عرض کردم ، پس با من به مدرسه آمد و نزد حجره ام فرمود: معروف است که نام مادر حضرت موسى کلید قفل هاى بسته است . پس چگونه نام نامى حضرت فاطمه علیهاالسلام چنین اثرى نکند؟ آن گاه دست روى قفل نهاد و ندا کرد: یا فاطمه که ناگهان قفل باز شد.

ذکر کثیر چیست؟

امام صادق علیه السلام درباره آیه اذکروا الله ذکرا کثیرا مى فرماید: من سبح تسبیح فاطمه علیهاالسلام ، فقد ذکر الله الذکر الکثیر. کسى که تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را بگوید، خدا را به ذکر کثیر یاد کرده است (و به فرمان خداى متعال در این آیه شریفه عمل کرده است ).

دنیای ما نبوده برازنده شما// هجده نفس،زمین شده شرمنده شما

از عرش آمدی و زمین آبرو گرفت
باید برای بردن نامت وضو گرفت
نور قریش! تا که تویی صاحب دلم
غرق خداست شعب ابی طالب دلم
عمرت نفس نفس همه تلمیح زندگی ست
حرفت چراغ راه و مفاتیح زندگی ست
از این شکوه،ساده نباید عبور کرد
باید مدام زندگی ات را مرور کرد
آیینه ای و سنگ صبور پیمبری
در هر نفس برای پدر مثل مادری
اشک شما عذاب بهشت است،
خنده کن
لبخندت آفتاب بهشت است،
خنده کن
دنیای ما نبوده برازنده شما
هجده نفس
زمین شده شرمنده شما
آیینه ای نهاده خدا بین سینه ام
حس میکنم مزار تو را بین سینه ام (سید حمیدرضا برقعی)

برای توسل به حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نماز و زیاراتی ذکر شده است که با انجام آنها می توان گام هایی را در جهت نزدیک شدن به حضرت برداشت.

نماز حضرت زهرا(علیهاالسلام)

نماز حضرت زهرا(علیهاالسلام) دو رکعت است؛ بدین صورت که در رکعت اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه سوره توحید خوانده مى‏شود.

نماز استغاثه به حضرت زهرا (علیهاالسلام)

در مفاتیح الجنان روایت ‏شده است که: هر گاه حاجتى دارى دو رکعت نماز به جاى آور و پس از سلام سه مرتبه تکبیر بگو و پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو: «یا مولاتى یا فاطمهُ اغیثینى‏» ، سپس جانب راست صورت را بر زمین(مُهر) بگذار و همان ذکر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین(مُهر) بگذار و صد مرتبه همان ذکر را بگو و حاجت ‏خود را بخواه، به خواست ‏خداوند حاجتت ‏برآورده مى‏شود.

روز زیارت مخصوص حضرت زهرا(علیهاالسلام)
در روایات، هر یک از روزهاى هفته و ساعات شبانه روز به نام یکى از معصومین( علیهم السلام) نامگذارى شده و براى هر روز و هر هفته با توجه به همین نامگذاری ها، ادعیه و اعمالى بیان شده است .

از بین روزهاى هفته، روز یکشنبه متعلق به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهماالسلام) مى‏باشد و از بین ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب؛ نزدیک اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است. زیارت مخصوص حضرت زهرا (علیهاالسلام) در روز یکشنبه چنین است:

«السلام علیک یا ممتحنه امتحنک الذى خلقک قبل ان یخلقک لما امتحنک به صابره و نحن لک اولیاء مصدقون و لکل ما اتى به ابوک صلى الله علیه و آله و اتى به وصیه علیه السلام مسلمون و نحن نسئلک اللهم اذ کنا مصدقین لهم ان تلحقنا بتصدیقنا بالدرجه العالیه لنبشر انفسنا بانا قد طهرنا بولایتهم علیهم السلام.» (۷)

نمیرید، مگر آن که مسلمان باشید!

حضـرت زهـرا(س) در آن سخنزانـى معروفـش در مسجـد فـرمـود: خـداونـد ایمـان را بـراى تطهیـر شمـا از شـرک قـرار داد،

و نماز را براى پاک شدن شما از تکبر،

و زکـات را بـراى پـاک کـردن جـان و افزونـى رزقتان،

و روزه را براى تثبیت اخلاص،

و حج را براى قوت بخشیدن دین ،

و عدل را براى پیراستن دلها،

و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت،

و امـامت مـا را بـراى در امـان مـانـدن از تفرقه،

و جهاد را براى عزت اسلام،

و صبر را براى کمک در استحقاق مزد،

و امـر به معروف را بـراى مصلحت و منـافع همگـانـى ،

و نیکـى کـردن به پـدر و مـادر را سپـر نگهدارى از خشـم ،

و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات،

و قصاص را وسیله حفظ خون ها،

و وفـاى به نذر را بـراى در معرض مغفـرت قـرار گـرفتـن ،

و به انـدازه دادن تـرازو و پیمـانه را بـراى تغییـر خـوى کـم فـروشـى،

و نهى از شـرابخـوارى را بـراى پـاکیزگـى از پلیـدى ،

و دورى از تهمت را بـراى محفـوظ مـاندن از لعنت،

و تـرک سـرقت را بـراى الزام به پـاکـدامنى ،

و شـرک را حـرام کـرد بـراى اخلاص به پـروردگـارى او ،

بنابـرایـن ، از خـدا آن گـونه که شایسته است بتـرسید و نمیرید، مگر آن که مسلمان باشید،

و خـدارا در آنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید،

زیرا که “از بندگانـش ، فقط آگاهان، از خـدا مـى ترسند.”( سـوره فاطر آیه۲۸ ) (۸)

توصیه ای برای عموم مردم

حضرت آیت الله وحید خراسانی در فرمایشاتی مکرر و با تاکید به مساله با اهمیت اقامه عزا در روز شهادت و حرکت دسته های عزاداری توصیه فرمودند. معظم له در پاسخ به سوالی درباره آغاز و پایان ایام فاطمیه بیان فرمودند که از روز ۱۳ جمادی الاول شروع می شود تا روز ۳ جمادی الثانی که تعطیل است و اوج سوگواری در آن روز است که توجه به آن روز سیره بزرگان از فقهایی همچون میرزای نایینی و مرحوم آخوند خراسانی بوده است.

همچنین فرمودند در روز قیامت که یوم الحسره و روز افسوس و پشیمانی است، همه آنها که مسیری جز مسیر اهل بیت را برگزیدند، انگشت ندامت خواهند گزید و آرزو می کنند که ای کاش از مدت عمر خود برای خدمت به آستان ائمه طاهرین به خصوص مادر مظلومه شان بهره می بردند.

ایشان ضمن توصیه ای برای عموم مردم می فرمایند:اول: تلاوت روزانه سوره یاسین و هدیه کردن ثواب آن به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها).

دوم: آغاز ختم قرآن به صورت روزانه به هر میزان که میسر است و هدیه کردن آن به امام عصر علیه السلام . که بر اساس حدیث صحیح و معتبری بشارت داده شده که کسی که چنین هدیه ای به امام زمان علیه السلام می دهد (و هو معه)یعنی به مقام معیت با آن بزرگوار می رسد.

۱٫بحار الانوار، ج ۴۹، ص ۱۹۲؛ اقبال الاعمال، ص ۶۲۳؛ عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۱۸۷؛ نهج الحق، ص۲۷۰؛ رساله حول حدیث « سخن معاشر الانبیاء لانورّث »، ص ۲۸٫

۲-بیت الاحزان ، ص ۱۷۶٫

۳-ذخائر العقبى ، ص ۵۳٫

۴- سخنرانى مقام معظم رهبرى در تاریخ ۲۵/۹/۷۱٫

۵-معانى الاخبار، ص ۱۹۳٫

۶- مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، . ص‏۴۲۳ .

۷- مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمه الزهرا، قم، ص‏۹۱ .

۸-احتجاج طبرسى ، ص ۹۹، چاپ سعید.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.