رمضان فصل رویش دوباره مجرمان و بازگشت آنها به جامعه

یک حقوقدان گفت: ماه رمضان فرصت بازگشت به خود و تصفیه روحانی است که می‌تواند فصل رویش دوباره مجرمان و بازگشت آنها به جامعه باشد.

حسن تردست در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که در ماه رمضان آمار جرم و جنایت کاهش پیدا می کند اظهار داشت: ارتکاب جرم به دو عامل شخصی و محیطی بستگی دارد و افراد خلافکار تحت تاثیر این دو عامل مرتکب جرایم مختلف می شوند.

این حقوقدان ادامه داد: برخی از خلافکاران هم به انجام اعمال مجرمانه عادت کرده اند که این مساله با آن دو عامل سنخیتی جندانی ندارد.

تردست با بیان این که ماه رمضان تاثیر وضعی مثبتی بر محیط و روحیات افراد مختلف دارد اظهار داشت: مجرمان هم در این قاعده شامل اثرات وضعی برآمده از ماه مبارک رمضان می‌شوند و حتی برخی از خلافکاران طی این ماه تصمیم قاطعی برای اصلاح شدن می‌گیرند.

این وکیل پایه یک دادگستری در تشریح بیشتر این مساله تصریح کرد: در تعالیم حیات بخش قرآن آمده  که در ایام ماه رمضان فضای خاصی در عالم هستی حاکم می‌شود که این فضا روحیات انسان ها را نیز دستخوش تحول و دگرگونی می‌کند.

وی افزود: تلاوت قرآن و صدای اذان در ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد و همین نشانه ها موجب خودداری مجرمان از انجام اعمال مجرمانه می‌شود.

تردست برگزاری مجالس مذهبی و محافل انس با قرآن را موثرترین راهکار دفع تخلفات در ماه رمضان دانست.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: پیش از انقلاب برخی به راحتی در معابر عمومی و محافل مختلف اقدام به نوشیدن مشروب می‌کردند و این در حالی است که با آمدن ماه رمضان این عمل زشت را ترک می‌کردند.

وی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی و رسانه ها نقش موثری در ترویج فرهنگ رمضان و تاثیر روزه داری بر کاهش تخلفات و جرایم دارند.

این حقوقدان در تحلیل تاثیر گذاری مثبت ماه رمضان بر شخصیت افراد جامعه خاطرنشان کرد: ماه رمضان، فرصت بازگشت به خود و تصفیه روحانی است که می‌تواند فصل رویش دوباره مجرمان و بازگشت آنها به جامعه باشد.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.