رنانی در کافه خبر: اطلاعات دهی نادرست دولت، بهره وری بخش خصوصی را هم کاهش می دهد

محسن رنانی نویسنده کتاب «چرخه های افول اخلاق و اقتصاد»در نشست رونمایی از این کتاب در کافه خبر با اشاره به نگرانی کاهش سرمایه اجتماعی گفت: یکی از پیامدهای دولت هایی که اطلاعات نادرست منتشر می کنند،این است که مثلا در مورد شاخص تورم، مردم می روند کالای معیار پیدا می کنند یعنی خود یک شاخصی برای تورم پیدا می کنند، به عنوان مثال قیمت دلار و طلا را می گذارد به عنوان کالای معیار و قیمت این کالاها می شود جایگزین شاخص های رسمی.
دانشیار اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: در چنین شرایطی وقتی قیمت بنزین، قیمت دلار، قیمت زمین، قیمت طلا به کالاهای معیار تبدیل می شود دیگر مردم به نرخ این کالاها نگاه می کنند و به رئیس کل بانک مرکزی نگاه نمی کنند و زمانی که یک مسئول در مورد موضوعی اظهار نظر می کند، مردم به جای پیروی از این دیدگاه، مسیر عکس را طی کرده و به شاخص های خود پاسخ می دهند.
رنانی با تاکید بر این موضوع می گوید: برآیند چنین فرایندی باعث می شود کشش سیاستها کاهش یابد. به طور مثال در کشورهای توسعه یافته می بینیم یک زمان نرخ بهره یک درصد کاهش می یابد سرمایه گذاری ها به شدت افزایش می یابد، ولی درایران می بینیم که با کاهش ده درصدی نرخ سود هیچ تغییری در سرمایه گذاری رخ نمی دهد؛این یعنی کاهش کشش سیاستها. کاهشی که به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی و در نتیجه اطلاعات غلطی که از سوی دولت به عنوان مرجع رسمی اطلاعات منتشر می شود، رخ می دهد. در چنین شرایطی افول دیگر شاخص های مثبت اقتصادی هم اتفاق می افتد از جمله بهره وری در بخش های تولیدی حتی در بخش های غیر دولتی و خصوصی.

متن کامل این نشست به زودی منتشر می شود.
/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.