رنگین کمانی از خانه های نو در روستاهای آذربایجان شرقی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همهی ۱۸ هزار واحد مسکونی تخریب شده در زلزله بازسازی خواهند شد

“خدا عمرشان بدهد خیلی ازشون راضیم کارشون مثل معجزه بود ،خیلی iبه ما می‌رسند”
این بخشی از صحبت های پیرمرد  ۷۰ ساله ای است که در زلزله ۲۱ مرداد ماه امسال آذربایجان شرقی همه زندگی خود را از دست داده بود.

 اما امروز این پیرمرد آذری زبان خوشحال بود ،خوشحال از اینکه دوباره زندگی اش از میان ویرانه ها از نو ساخته شد.

 ابتدای ورودی اصلی در همهی روستاها و مناطق زلزله زده آذربایجان یک بنر بزرگ نصب شده که در روی آن نوشته شده :تا پایان بازسازی همراه شما خواهیم بود.

تقریبا همهی مسئولان  و سران کشور بلافاصله پس از زلزله ۶٫۷ ریشتری خود را iبه این مناطق رساند و با ابراز همدردی با مردم  ودادن وعده های برای از نو ساختن زندگی وخانه شان  توانسته اند  بخشی از زخم های زلزله زدگان را التیام ببخشند.

 علیرضا ۷ ساله با جثه کوچک خود تک تک آجر ها را از تریلی خالی  میکند ، زهرای جوان با دستهای ظریف خود فرقونی پر از آجر جا iبه جا  میکند ، حسن را می بینید که دارد سقف  خانه تازه ساخته شده خود را نصب میکند هیچ کس در روستای شهرک پایین بیکار نیست از بچه گرفته تا پیرمرد ۸۰ ساله هم با هم برای از نو شدن تلاش می نمایند. 

زهرا ۴۲ ساله می گوید پیش از زلزله خانه ی ما ۳۰۰ متر بود اما الان داریم  خانه ۶۰ متری می سازیم باز خدا رو شکر امیدی نداشتم حتی این خانه کوچک را بتوانیم درست کنیم.

در مسیر تبریز iبه سوی شهرستان اهر روستایی با عنوان « شهرک پایین » واقع شده که « زلزله » از خانه های شان غیر مشتی خاک iبه یادگار نگذاشته است اما الان پس از گذشت دو ماه بوی نو  وتازگی را در این روستا حس میکنید.

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره iبه اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همهی ۱۸ هزار واحد مسکونی تخریب شده در زلزله بازسازی خواهند شد افزود: این بازسازی‌ها در دو مرحله صورت می‌گیرد که در مرحله اول ۹ هزار و ۵۰۰ واحد که بالای ۶۰ درصدی تخریب شده‌اند بازسازی شده و در مرحله دوم بازسازی واحدهای مسکونی ساکنان فصلی را آغاز خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت : ۹ هزار و ۵۰۰ واحدمسکونی که بازسازی آنها هدف اصلی بنیاد مسکن است مراحل آواربرداری و پی‌کنی آنها iبه اتمام رسیده و iبه تعداد ۱۴ هزار و ۸۰۰واحد مسکونی رسیده است.

با ورود iبه روستای شالی اگر چشمان تان را ببندید و با گوش های تان بشنوید احساس نمی کنیم در یک منطقه زلزله زده حضور دارید بلکه احساس حضور در یک کارگاه ساختمانی را iبه هر رهگذری دست می دهد.

وجود تریلی های حاوی ماسه ، آجر ،تیرآهن جایی برای رد شدن ماشین های دیگر نگذاشته بود.

در این روستا نیز تقریبا اکثر واحدهای مسکونی آماده شده بودو تنها درب پنجره های آنها باقی مانده بود. 

 در طی صحبتی که با برخی از اهالی این روستا انجام دادیم  خیلی ازآنها  از اینکه خانه هایشان پیش از زلزله بازسازی نکرده بودند پشیمان بودند.

در این روستا یکی دوتا از خانه ها سالم بودند که ما وقتی سبب آن را پرسیدم ساکنان آنها گفتند: ما پیش اززلزله خانه هایمان را با استفاده از وام بنیاد مسکن نوسازی نموده بودیم.

در این روستا علاوه بر ساخت خانه ها تعدادی هم مدرسه ،مسجد در حال بازسازی بود. 

  پس از بازدید از این روستا iبه سراغ روستای دیگر iبه نام گویج رفتیم  برای رسیدن iبه این روستا باید از میان طبیعت زیبا با درختان طلایی رنگ سر iبه فلک کشیده گذر می نمودیم.

از بالای تپه که iبه این روستا نگاه می نمودیم  ساختمان های نیمه کاره با رنگ های  شاد آبی ،سبز ، قرمز دیده می شود.

 مسئولی که در طول این مسافرت همراهیمان می نمود در خصوص رنگ های این واحدها پرسیدم گفت:رنگهای قرمز برای  واحدهای دامی ،رنگ های آبی  واحدهای مسکونی موقت که سر پناهی برای مردم در فصل سرما تا‌آماده شدن واحدهای دائمی آنها باشد. 

 وارد این روستا که شدیم تقریبا همه سازه ها و سقف اکثر خانه ها زده شده است .

با یکی از اهالی این روستا که پیرمرد میانسالی بود سر صحبت را باز نمودیم و از او   در مورد ساخت وساز این مناطق پرسیدم .

او می گوید: هم اکنون خانه ها نسبت iبه قبل محکمتر و با ایمنی کامل در حال ساخت است.

شالی ،سرند،گویج،شهرک پایین، افشرد،باج باج، وردین، گوینجیک،دالایار از جمله روستاهایی بود که در طول دو روز  بازدید از آنها iبه عمل آمد iبه طوری که مردم روستاهای فوق در حال تلاش  برای همه شدن ساخت  خانه هایشان تا پایان فصل پاییز بودند. 

بر اساس گزارش تفسیری میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران از این مناطق،روند بازسازی بر اساس محاسبات و شواهد عینی  پیشرفت خوبی داشته  است  وباز سازی خانه های روستایی مسیر خودش را طی نموده و تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد.

تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره iبه اینکه ۶۰ درصد از کار ساخت و ساز iبه اتمام رسیده است، خاطرنشان کرد: از ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که کار ساخت آنها را آغاز کرده‌ایم ۵ هزار ۸۰۰ واحدمسکونی آماده تحویل است.

وی خاطر نشان نمود: کار ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده با سرعت درحال انجام است که امیدواریم تا پایان پاییز ۹ هزار و ۵۰۰ واحدمسکونی iبه اشخاص این مناطق تحویل داده شود.
 
گزارش از محبوبه کباری


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.